Името ѝ е Ейва и вече е известна като първата в историята AI икона на автомобилния шампионат. Тя е и символ на времето, в което компаниите флиртуват с идеята да използват изкуствен интелект (ИИ) вместо хората по различни причини.
Изданието Fortune разказва за идеята на индийския отбор Mahindra Racing, която на практика издържа два дни. Екипът на Формула Е* създава жената инфлуенсър, задвижвана от ИИ, с идеята тя да си взаимодейства с пилотите и да промотира автомобилния спорт в социалните мрежи.
Според Mahindra целта при създадаването на талисмана с ИИ е бъде по-приобщаващ и да насърчава разнообразието.
Двата дни на работа
Ейва е пусната във вторник, на 9 януари. Два дни по-късно, в четвъртък, състезателният отбор на Формула Е е принуден да се откаже от чисто новия си ИИ инфлуенсър.
Причината е, че възмутени фенове поставят на въпрос защо компанията е избрала управляван от изкуствен интелект инфлуенсър пред човек – особено в спорт като автомобилното състезаване, за който е известно, че има малко жени пилоти.
„Компаниите за моторни спортове ще направят всичко, но не и да наемат истински жени", гласи коментар в Instagram за Ейва.
„Това е огромна тъпка назад за жените в моторния спорт. Какъв шамар за човешките жени, че предпочитате да си измислите една, отколкото да работите с нас", пише друг човек.
Директорът на отбора на Mahindra Racing Фредерик Бертран написа в публикация на X (Twitter), че Ava е предназначена да бъде символ на иновация и разнообразие, но след коментарите на хората Mahindra Racing ще „преустанови проекта“.
„Подхранването на разнообразието, приобщаването и иновациите е в основата на Mahindra Racing. Програмата ни за инфлуенсър с изкуствен интелект беше проектирана с мисъл за тази иновация“, посочва Бертран.
"Родеото "на Mahindra Racing с Ейва подчерта както лекотата на използване на ИИ, така и проблемите, които повдига, когато е предпочетен пред хора, пише Fortune.
Защо на компаниите предпочитат ИИ пред истинските хора
През ноември 2023 г. агенцията за модели The Clueless премина към промотирането на ИИ модели - един от тях е "испанката" Айната Лопес, чийто профил има 271 хил. последователи в Instagram. Причината е, че на The Clueless ѝ е писнало да работи с хора. Сред опасенията на агенцията са колко скъпо е да се наемат реални модели и колко трудно е да се сработи с тях.
Начинанието се оказва доходоносно. Айтана печели средно по около 3 300 долара на месец.
„Отне ни няколко месеца експериментиране и изпробване на различни визии, докато най-накрая ударихме джакпота с Айтана, която виждате днес“, казва Диана Нунес, съосновател на The Clueless, пред Fortune.
Хората инфлуенсъри също са се опитвали да възпроизвеждат ИИ версии на себе си като начин да използват технологията, за да правят пари.
Карин Марджори, 23-годишна инфлуенсърка, създаде от образа си „виртуална приятелка“. Марджори таксува по 1 на минута за взаимодействие с бота.
Търсенето на CarynAI, както се нарича дигиталната версия на инфлуенсърката, бързо се популяризира сред пускането си през миналата пролет.
Опитите на марките да адаптират ИИ обаче не винаги са били успешни - през март 2023 г. брандът за дънки Levi's обяви, че ще използва ИИ модели за дрехите си като начин за „насърчаване на разнообразието".
Тогава критиките в социалните мрежи започнаха светкавично - „не са наети реални хора, които представляват идентичностите, които марката включва"
По-късно Levi’s трябваше да изяснава, че няма да намалява използването на човешки модели въпреки приемането на ИИ в част от работните процеси.
* Формула Е (ABB FIA World Formula E Championship) е автомобилен шампионат за едноместни открити болиди с електрическо задвижване.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: