Катастрофи, разкрития за проблеми с безопасността, мистериозни смъртни случаи на бивши служители. Звучи като сюжет от трилър, но е истинска история, свързана с компанията Boeing - един от най-големите световни производители на авиационна техника.

Името ѝ отново е в медиите тази седмица заради поредени два инцидента. Самолет на компанията модел 737 катастрофира при излитане в Сенегал в четвъртък. При катастрофата са ранени 11 души, сред които и пилотът, а четирима са в тежко състояние. Останалите 78 пасажери на борда са невредими.

Сред пътуващите е и малийският музикант Шейк Сириман Сисоко. В публикация във Facebook той пише: "Самолетът ни току-що се запали" и показва как пътниците скачат по аварийните парзалки, докато пламъците обхващат едната страна на самолета. На заден план се чуват викове на хора.

Макар причината за инцидента все още да не е ясна, той идва само ден след друг такъв с техника на компанията. Товарен самолет Boeing 767, пътуващ от Париж, беше принуден да се приземи на летището в Истанбул в сряда без предния си колесник. Екипажът е информирал контролния пункт на летището, че колесникът му не се отваря, като причините за повредата така и не се съобщават.

Видеозапис от инцидента показва как задните колела на самолета се приземяват, последвани от фюзелажа (тялото на самолета - б.ред.), а от летателния апарат изскачат искри и се вижда дим. След това самолетът спира и остава на пистата. По данни на турското министерство на транспорта няма пострадали, но по случая започва разследване.

Повредата е поредната с машина на производителя на самолети и се случва в момент, в който компанията е подложена на интензивен контрол след серия от проблеми с безопасността.

Известена някога като производителя на "най-безопасните самолети", компанията Boeing променя начина, по който светът пътува, с пускането на първите си машини през 50-те години на миналия век. По-големи, по-бързи и по-мощни от всеки друг летателен апарат тогава, самолетите на Boeing правят полетите без прекъсване постижима реалност.

В последно време обаче името на компанията се свърза предимно с инциденти. В началото на 2024 г. панел от самолет 737 Max 9 на Alaska Airlines със 177 души на борда се откъсна по време на полет на височина от почти 4900 метра. Става дума за т.нар. "тапа" на вратата - панел, на който може да се постави допълнителен авариен изход в зависимост от натовареността на полета с брой пътници. "Тапата" обаче "изхвръква" и на нейно място зейва дупка към откритото откритото небе.

По случая започва разследване, което установява че четири болта ги няма. Липсвали са липсвали поне от септември 2023 г. Това означава, че въпросният самолет е летял без тях няколко месеца.

Федералната авиационна администрация в САЩ (FAA) временно приземи 171 самолета Boeing 737 MAX 9, за да бъдат потърсени други разхлабени части. Казусът стигна и до Федералното бюро за разследване (ФБР), което смята, че всички 177 пътници на борда на Alaska Airlines са станали жертва на потенциално престъпление.

Инцидентите продължиха през 2024 г.

  • През март пада колело от самолет Boeing 777-200, докато той излита от летището в Сан Франциско с 249 души на борда
  • През същия месец полет на авиокомпанията LATAM Airlines с Boeing 787-9 получава смущения и внезапно започва да се спуска. На борда настъпва хаос, тъй като хора, които не са ползвали предпазни колани, са излетели от седалките си. В резултат 50 души са ранени, а 12 са откарани в болница.
  • Полет на United Airlines с Boeing 737-800 каца на летището в Орегон, но без външния си панел. Екипът разбира за повредата едва след приземяването.

Опасенията за безопасността на самолетите на Boeing, за съжаление, не са нови. През 2018 г. и 2019 г. общо 346 души загинаха в катастрофи с Boeing 737 Max 8 в Индонезия и Етиопия, предизвикани от хардуерни неизправности и лошо проектиран софтуер.

Натрупалите се инциденти доведоха до не едно, а цели две изслушвания на Boeing пред Сената на САЩ, в които се разглеждаха твърдения за сериозни проблеми с безопасността. Свидетели, запознати с работата на Boeing, представиха тревожна картина за компанията, която намалява разходите, игнорира проблемите и заплашва служителите, които говорят по темата.

На първото изслушване през април пред комисията по търговия в Сената бяха разпитани авиационни експерти, изготвили доклада на FAA. В него се стига до заключението, че компанията не е направила достатъчно стъпки в подобряването на безопасността след смъртоносните катастрофи от 2018 и 2019 г.

В доклада са проведени стотици интервюта със служители на Boeing и е установено, че те самите не знаят как и на кого да докладват за проблеми.

На второто изслушване в Сената говориха инженерът по качеството на Boeing Сам Салехпур и бившият инженер на самолетния производител Ед Пиърсън. Те се явиха в качеството си на т.нар. whistleblowers - хора, разкриващи и сигнализиращи за нарушения.

Те твърдят, че компанията е знаела за редица сериозни проблеми на самолетите си. Тя обаче е решила да ги игнорира или скрие, за да не бави производството и да не прави разходи за отстраняване на повредите.

Мистериозни смъртни случаи

Салехпур и Пиърсън не са единствените информатори, които сигнализират за проблеми в авиационното дружество. През годините е имало и други като тях - някои обаче умират при съмнителни обстоятелства.

Информатор от завода на Boeing в Южна Каролина и бивш мениджър Джон Барнет разкри през 2019 г. многобройни проблеми с качеството на самолетите Boeing, включително с кислородната система на борда. Той работи за американския гигант в продължение на три десетилетия до пенсионирането си през 2017 г. Преди няколко месеца беше открит мъртъв.

След като се пенсионира, той започва дългогодишно съдебно дело срещу компанията, като я обвинява, че е попречила на кариерата му след направените от него разкрития.

В седмицата на смъртта си Барнет е бил в Чарлстън във връзка с юридически разговори по делото. Той е трябвало да се срещне с адвоката си, но не се е явил. Впоследствие е намерен мъртъв в камиона си на паркинга на хотела, като се предполага самоубийство. Някои от неговите бивши колеги обаче се съмняват мъжът сам да е сложил край на живота си.

В края на април почина и друг whistleblower, говорил срещу компанията - Джошуа Дийн. Той предупреждава за производствени дефекти в самолетите от серията 737 Max, преди да бъде уволнен през 2023 г.

45-годишният Дийн съобщил през април за проблеми с дишането, заради които е приет в болница. Там развива пневмония, която довежда до смъртта му. Роднините му обаче са изненадани от случилото се и казват, че той винаги е водил здравословен начин на живот.

Междувременно срещу Boeing текат регулаторни и наказателни разследвания във връзка с проблемите за безопасност - какъв ще бъде резултатът от тях обаче не може да се предвиди. Главният изпълнителен директор Дейв Калхун наскоро обяви, че ще се оттегли от поста в края на тази година.

Компанията вече беше подложена на разследване за измама заради предишните катастрофи на 737 MAX - и се съгласи да плати 2,5 млрд. долара за уреждане на случая, избягвайки наказателна присъда.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Съдът в Хага поиска арест и за Нетаняху, и за лидери на "Хамас"

Обвиненията са за военни престъпления и престъпления срещу човечеството

14:32 - 20.05.2024
Важно днес

По обвинение в тероризъм: Осъдиха 24-годишен руснак на 25 години затвор

Иля Бабурин е обвинен в палежа на

14:01 - 20.05.2024
Важно днес

Арестуваният кмет на Омуртаг ще обжалва решението на съда да касира избора му

Съдът касира избора за кмет на Омуртаг след сигнал от ДПС

12:39 - 20.05.2024