Европейският парламент одобри закон за забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили в Европейския съюз от 2035 г.

Целта е с него да се ускори преминаването към електрически превозни средства, като това е част от политиките за борба с изменението на климата, предава Rueters.

Основните правила ще изискват до 2035 г. производителите на автомобили да постигнат 100% намаление на емисиите на въглероден диоксид (CO2) от продадените нови автомобили. Това би направило продажбата на нови превозни средства, които се движат с двигатели с вътрешно горене, невъзможно в ЕС.

По думите на докладчика по законопроекта - евродепутатът Ян Хойтема, оперативните разходи за електрическо превозно средство вече са по-ниски от тези за автомобил с двигател с вътрешно горене, което означава, че електрическите автомобили ще са и по-достъпни.

Държавите членки се споразумяха за параметрите на решението с ЕП миналия октомври. Окончателното им одобрение се очаква да се случи през март 2023-та, за да може правилата да влязат в сила.

Новият закон определя 55% намаляване на емисиите на CO2 за нови автомобили, продадени до 2030 г. спрямо нивата от 2021 г. Новите микробуси трябва да отговарят на 100% намаление на CO2 до 2035 г. и 50% намаление до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.

Законът за CO2 за автомобили е част от по-широк пакет от по-строги политики на ЕС за климата, предназначени да постигнат целите на блока за намаляване на емисиите на парникови газове през това десетилетие.

Още от самото начало през 2021 г. законодателството срещна съпротива от някои държави и автомобилният отрасъл. В резултат на това окончателното споразумение включва някои по-гъвкави решения, включително че малките производители, които произвеждат по-малко от 10 000 автомобила годишно, могат да договорят по-малко амбициозни цели за въглеродна неутралност до 2036 г.

Българският евродепутат Радан Кънев (ДБ/ЕНП) коментира, че е против забраната, не защото не вярва, че бъдещето е в електрическа мобилност и не защото не иска по-чист въздух. Причината е, че пазарът е този, който най-добре модернизира света, а не политическите решения.

"Вярвам в новите и чисти технологии и виждам голямо бъдеще за тях в България. Но не вярвам в административните забрани като подход, а в пазарните реалности. Ние не сме излезли от каменната ера, защото камъните са свършили, а още по-малко - защото използването им е било забранено по административен път", написа Кънев във фейсбук, с което мотивира вота си.

По отношение на тежкотоварните превозни средства ЕК планира от 2040 г. на територията на ЕС да се продават само камиони и автобуси с ниски остатъчни емисии на CO₂. Емисиите на CO₂ от новите превозни средства трябва да бъдат с 90 процента по-ниски в сравнение с 2019 г., казаха представители на Комисията в Брюксел.

Според плановете на ЕК изискванията трябва да важат за камиони с тегло над пет тона и автобуси в обществения градски и междуградския транспорт. Новите автобуси не трябва да отделят никакви емисии от 2030 г. нататък. Трябва да има изключения за търговски превозни средства, които се използват в селското или горското стопанство, например. Линейките и пожарните също трябва да бъдат изключени от новите правила.

Според данни на ЕК камионите и автобусите причиняват повече от 6 % от всички емисии на парникови газове в ЕС.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Хърватският президент скочи в собствения си капан. Получи забрана да е премиер

Зоран Миланович отказа да напусне поста си, за да участва в кампанията

16:47 - 19.04.2024