Снимка: © Screenshot

„Консултациите при президента бяха твърде странни, ако изобщо могат да бъдат наречени така“, коментира срещите на "Дондуков" 2 между Румен Радев и парламентарно представените партии политологът Огнян Минчев в ефира на БТВ.

След като правителството на премиера Кирил Петков официално внесe оставката си в Народното събрание в първия ден от новата седмица, държавният глава свика светкавично консултации за старт на конституционната процедура по връчване на проучвателни мандати за съставяне на ново правителство в рамките на действащия парламент. Огнян Минчев определи подхода на държавния глава да извика партиите на разговори още в понеделник като „армейски“.

„В понеделник сутринта президентът обяви сбор на партиите по обяд и изиска тяхното присъствие. Това е един армейски подход към влизането в разговори с политическите партии. Не е възможно при толкова кратък период на предупреждение да се организират последователни и успешни консултации. Самите партии имаха нужда да разговарят помежду си в конкретната ситуация“, каза Минчев.

Обявяването на края на консултациите също е бил прибързан ход от страна на Радев, смята политологът:

„Той разбра отказа на БСП и ПП да се явяват веднага по негово привикване като някакъв тип упражняване на власт от тяхна страна и не закъсня и той самият да упражни власт по отношение на тях“.

„Политическото време винаги е ценно, но когато каниш някого на среща, трябва да му дадеш възможност да нагласи графика си към възможността за подобна среща и да договориш времето за среща с него. Не може да обявиш сбор по армейски начин след два или четири часа, след като си решил да събираш партиите“, каза още той.

Парламентарните партии трябва да направят много добра оценка на ситуацията и да се опитат да надраснат разделителните линии помежду си, защото новата обстановка го изисква, каза още политологът:

„Намираме се в една съвършено нова ситуация с висока инфлация, с война и в тази ситуация е необходимо да бъдат преструктурирани приоритетите, на основата на които отделните партии ще изграждат своите контакти и своите коалиционни споразумения“.

Разумно и възможно е в рамките на настоящия парламент да се създаде една коалиция, която да избегне поредните предсрочни избори, защото ако те бъдат проведени, в следващия парламент ще видим същите политически сили, които ще трябва да правят същите усилия, смята Огнян Минчев.

„Ако условието да бъде създадено едно работещо ново правителство е да се договори нов премиер или нова формула на властта, според мен си струват усилията, защото след изборите, когато те бъдат проведени, ще изпаднем в абсолютно аналогична ситуация на тази, в която сме в момента, ако не и по-лоша“, каза професорът.

Той не изключва възможността ГЕРБ-СДС да бъде част от нова коалиция, ако такава успее да бъде съставена в рамките на настоящия парламент, а исканията на "партиите на промяната" председателят на партията Бойко Борисов да не е на първа линия, също могат да бъдат договорени в името на постигане на оперативно сътрудничество.

Ако кабинет в рамките на това Народно събрание обаче не може да бъде съставен, България ще се окаже пред нови предсрочни избори, а дотогава ще трябва да бъде назначен нов служебен кабинет, който да управлява страната.

Управлението на служебен кабинет е „отживелица“ и недоразумение“, смята Минчев – механизмът е предвиден в българската конституция още в зората на демокрацията, а 32 години България има нужда от промяна, която да накара партиите да влизат в диалог свободно и да стигат до общо решение, без да са необходими външни усилия (усилията на президента), за да сформира ново правителство.

„Проблемът на българската президентска власт е, че нейните граници са твърде разтегливи. След протеста от 2020 г. първото служебно правителство на президента Радев надвиши, според някои оценки драматично, правомощията на един служебен кабинет, който трябва да осъществява оперативно управление на държавата и да подготвя следващите избори. Този първи служебен кабинет на президента тръгна да сменя всички шефове на държавните служби, тръгна към процес на реална смяна на властта – както персонална, така и структурна, във всички институции на държавата с опит тази смяна на властта да бъде легитимирана преди самите избори, в рамките на служебния кабинет, с революционни обстоятелства: ние премахваме корумпираните и слагаме некорумпирани. Това е нелегитимно от гледна точка на Конституцията“, коментира проф. Огнян Минчев.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Бившият служебен вицепремиер Деница Златева ще оглави "Булгаргаз"

Златева беше зам.-председател на БСП, но в момента е вътрешна опозиция на Корнелия Нинова

Алексей Навални: Олигарсите на Путин заобикалят санциите, a Западът не прави нищо

"Чиновниците няма да направят нищо - особено когато лобистите на Путин издават сластния звук от отварящо се куфарче"

Инспекцията по труда опроверга Неохим за масовите уволнения заради скъпия газ

Изявления на Бойко Борисов и директора на завода Стефан Димитров доведоха до проверка в предприятието за торове

ПП отново ползва регистрацията на по-малки "мандатоносители" за Избори 2022

Ако съдът впише партията в близките дни, тя ще се добави към коалицията

Съпругата на Удо Ланге е посочила извършителя на убийството

Прокуратурата още не знае дали Елизабет Ланге е съучаствала в престъплението

Радан Кънев зове евроинституциите "да спрат" екстрадициите по искане на Москва

Повод е случаят с руснака Алексей Алчин, след като прокуратурата и съдът във Варна допуснаха да бъде върнат на режима на Путин