Светът върви към по-лошо, рискът води до проблеми, заплащането е по-важно от каузите на работодателя, а семейството стои преди любовта, щастието и приятелството.

Такива нагласи сред младите хора в България са засечени в проучване на Huawei Consumer Business Group проведено в периода 23-28 март.

Проучването е извършено от българския офис на международна изследователска агенция Ipsos и включва 300 представители от различни градове в страната на възраст между 16 и 25 години, които Huawei нарича поколение “nova” по името на най-новата си серия телефони (nova 9 и nova 9 SE), ориентирани към тази таргет група.

Какви са нагласите на младите в България към света, кои са техните приоритети, какви са плановете за живота и нещата, които ги вдъхновяват?.

Към по-добро или по-лошо върви светът?

Повече от половината (55%) анкетирани младежи казват, че светът върви към по-лошо. След две години на пандемия и в първите дни на неочаквана война в Европа, оптимистите и онези, които смятат, че светът се развива в позитивна посока, са по-малко от една трета (26%).

По-големите оптимисти сред младите българи са мъжете. 39% от анкетираните мъже мислят, че светът върви към по-добро, срещу едва 14% от жените.

Да рискувам или не?

Въпреки традиционните схващания за това, че младото поколение е смело и винаги готово да опитва нови начинания, без да мисли за последствията, 54% от анкетираните български младежи казват, че не са склонни да поемат рискове поради опасения от проблеми.

46% от анкетираните определят рисковете като необходимост, която прави живота по-вълнуващ. По-склонни към предизвикателства, според проучването на Huawei се оказват жените, докато мъжете ценят сигурността в по-голяма степен.

Кои са дългосрочните приоритети на поколение “nova”?

Дългосрочен приоритет на младите определено не е принадлежността към общност или кауза, тъй като това се оказва важно за едва 1% от анкетираните. В дъното на класацията на дългосрочните приоритети се нареждат още връзката с природата (1%), образованието и експертността (1%), изкуството (1%), спорта (2%), сигурността (3%), кариерата (3%).

Младите пенсионери

Семейството – това е водещият приоритет за цели 48% младежите между 16 и 25 години у нас.

Едва след семейството, се нарежда любовта (само с 13%) и удоволствията на живота и щастието с 8%.

Във времето на инфлуенсърите, влогърите и броенето на лайкове, се оказва, че "славата и известността" не са приоритет или поне не са нещо, което запитаните публично да признаят.

Парите и успехът

37% oт поколението „nova” се съгласяват с възприятието, че „да си успял, означава да имаш много пари“ и 50% с това, че „хората, които имат повече пари, са общо взето по-щастливи“. За 40% е „по-важно да се забавляваш, отколкото да успееш“.

Въпреки че определя парите като значими, поколението „nova” заявява, че те са средство, а не цел. За 44% от младите, парите са начин за защита на бъдещето на семейството, а за 41% - възможност да се радваш на хубавите неща в живота.

Макар и рядко, младежите ги асоциират и с „начин на забравяне на проблемите в живота“ (12%) и с „по-добре да се харчат, защото не знаем какво ни очаква в бъдеще“ (8%).

На въпроса „Ако имахте възможност да направите нещо, което в момента обстоятелствата ви ограничават, какво би било то?” 43% от анкетираните отговарят, че биха започнали свой собствен бизнес, въпреки че, както вече разбрахме, те не харесват риска.

35% - че биха закупили собствено жилище - резултат, който също силно се отличава от тенденциите по света, според които днешните млади не желаят да притежават движима и недвижима собственост и са привърженици на споделената икономика.

31% от анкетираните български младежи биха тръгнали на път, ако имат средства.

14% отговарят, че биха инвестирали повече време във важна за тях кауза.

Какво е най-важното при избора на работно място на поколение "nova"?

Абсолютен номер едно приоритет в избора на работно място сред младите се оказва високото заплащане - за 43% от анкетираните това е водещото при избиране на работа. Една трета от тях искат гъвкаво работно време, а 23% - да не се стресират.

При избора си на работа младото поколение в България, изглежда не се интересува от това дали работодателят подпомага каузи с положително влияние върху общността и околната среда – едва 7% от анкетираните държат на това, което отново е значително разминаване с приетите за естествени нагласи на най-младото поколение на глобално ниво.

Изненадващо е и че 53% от анкетираните младежи смятат, че има по-важни проблеми от екологията у нас за разрешаване.

Традиции и промяна

49% от младите предпочитат да се обръщат към вече общоприети правила, а 51% - моралът да съответства на живота в 21 век.

Балансът обаче е доста различен в столицата и в малките градове – 61% от младежите в София залагат на осъвременяване на морални разбирания, докато делът им в по-малките градове е едва 31%.

Поколение „nova” и технологиите

Не е изненадващо, че поколение „nova” е настроено позитивно към ролята на технологиите в живота си. Над 50% oт анкетираните отговарят, че технологиите им помагат да се грижат за себе си, да поддържат добра форма и улесняват воденето на здравословен живот.

В контекста на общуването, въпреки че прекарваното време в социалните мрежи се изчислява на средно 3.7 часа на ден, едва 12% предпочитат общуването онлайн, а 57% посочват, че предпочитат да общуват лице в лице.

48% смятат, че в бъдеще технологиите ще направят живота по-лесен, а 52%, че те могат да разрушат личната свобода.

Поляризация на мненията на младите се наблюдава и по отношение на това дали да бъдат себе си, или да се съобразяват с другите; дали да следват авторитети, или да намерят своя път, както и дали да развиват личността си, или да печелят много пари.

48% от анкетираните посочват, че трябва да съществуват „повече правила за добро поведение“, а 52% смятат, че те трябва да има по-малко правила и ограничения в бъдещето.

55% от анкетираните посочват, че „приемат и спазват основно българските традиции и ценности“, а 45% са отворени да приемат различни традиции и ценности, стига те да отговарят на техните разбирания и усещания за света.

По дрехите НЕ посрещат

52% не са съгласни с „Често преценявам хората по марките, които ползват и притежават“, докато 28% са склонни да изграждат впечатленията си за околните по демонстрирания от тях стандарт. Според изследването на Huawei, жените преценяват по облеклото по-рядко от мъжете – 60% не са съгласни с горното твърдение.

Марките са важни повече за младежите от най-малките градове. 60% от младите столичани не смятат, че това е важно за преценката им за хората спрямо 44% от жителите на градовете с население под 50 хиляди души. Значима разлика в преценяването на хората по тях, има и по възраст – най-младите, 16-19 годишни се влияят много по-малко от този фактор в сравнение с хората на възраст 20-25 години.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Съвременно изкуство и световна музика предлага фестивалът "Ritual Gatherings" на плаж Камчия

Това е ежегоден културен фестивал, съчетаващ музика, съвременно изкуство, традиционни ритуали и екологични практики.

Мона Лиза в хола ви? Защо само Мона Лиза?

Tелевизорите The Frame - картини от една изложба

Китай търси съюзници в плановете си за нов международен ред

Първата цел са държавите от БРИКС - Бразилия, Русия, Индия и Южна Африка

МО отрича да е предоставяло български Су-25 за Украйна

"Това е хибридна информация", твърдят от министерството

Русия призова България да изтегли кораба "Царевна" от Мариупол

Въпреки условията за безопасно излизане, все още не са предприети мерки за изтеглянето на чуждестранните кораби, казват руските власти.

Аватарите на ABBA върнаха времето с 40 години назад с феноменален концерт в Лондон

"Този концерт трябва да се види, за да повярвате, че е истина"

Бившият директор на Лувъра е обвинен в незаконна търговия на антики

Разследващите се опитват да установят дали Мартинез е участвал в измама с артефакти