Светът върви към по-лошо, рискът води до проблеми, заплащането е по-важно от каузите на работодателя, а семейството стои преди любовта, щастието и приятелството.

Такива нагласи сред младите хора в България са засечени в проучване на Huawei Consumer Business Group проведено в периода 23-28 март.

Проучването е извършено от българския офис на международна изследователска агенция Ipsos и включва 300 представители от различни градове в страната на възраст между 16 и 25 години, които Huawei нарича поколение “nova” по името на най-новата си серия телефони (nova 9 и nova 9 SE), ориентирани към тази таргет група.

Какви са нагласите на младите в България към света, кои са техните приоритети, какви са плановете за живота и нещата, които ги вдъхновяват?.

Към по-добро или по-лошо върви светът?

Повече от половината (55%) анкетирани младежи казват, че светът върви към по-лошо. След две години на пандемия и в първите дни на неочаквана война в Европа, оптимистите и онези, които смятат, че светът се развива в позитивна посока, са по-малко от една трета (26%).

По-големите оптимисти сред младите българи са мъжете. 39% от анкетираните мъже мислят, че светът върви към по-добро, срещу едва 14% от жените.

Да рискувам или не?

Въпреки традиционните схващания за това, че младото поколение е смело и винаги готово да опитва нови начинания, без да мисли за последствията, 54% от анкетираните български младежи казват, че не са склонни да поемат рискове поради опасения от проблеми.

46% от анкетираните определят рисковете като необходимост, която прави живота по-вълнуващ. По-склонни към предизвикателства, според проучването на Huawei се оказват жените, докато мъжете ценят сигурността в по-голяма степен.

Кои са дългосрочните приоритети на поколение “nova”?

Дългосрочен приоритет на младите определено не е принадлежността към общност или кауза, тъй като това се оказва важно за едва 1% от анкетираните. В дъното на класацията на дългосрочните приоритети се нареждат още връзката с природата (1%), образованието и експертността (1%), изкуството (1%), спорта (2%), сигурността (3%), кариерата (3%).

Младите пенсионери

Семейството – това е водещият приоритет за цели 48% младежите между 16 и 25 години у нас.

Едва след семейството, се нарежда любовта (само с 13%) и удоволствията на живота и щастието с 8%.

Във времето на инфлуенсърите, влогърите и броенето на лайкове, се оказва, че "славата и известността" не са приоритет или поне не са нещо, което запитаните публично да признаят.

Парите и успехът

37% oт поколението „nova” се съгласяват с възприятието, че „да си успял, означава да имаш много пари“ и 50% с това, че „хората, които имат повече пари, са общо взето по-щастливи“. За 40% е „по-важно да се забавляваш, отколкото да успееш“.

Въпреки че определя парите като значими, поколението „nova” заявява, че те са средство, а не цел. За 44% от младите, парите са начин за защита на бъдещето на семейството, а за 41% - възможност да се радваш на хубавите неща в живота.

Макар и рядко, младежите ги асоциират и с „начин на забравяне на проблемите в живота“ (12%) и с „по-добре да се харчат, защото не знаем какво ни очаква в бъдеще“ (8%).

На въпроса „Ако имахте възможност да направите нещо, което в момента обстоятелствата ви ограничават, какво би било то?” 43% от анкетираните отговарят, че биха започнали свой собствен бизнес, въпреки че, както вече разбрахме, те не харесват риска.

35% - че биха закупили собствено жилище - резултат, който също силно се отличава от тенденциите по света, според които днешните млади не желаят да притежават движима и недвижима собственост и са привърженици на споделената икономика.

31% от анкетираните български младежи биха тръгнали на път, ако имат средства.

14% отговарят, че биха инвестирали повече време във важна за тях кауза.

Какво е най-важното при избора на работно място на поколение "nova"?

Абсолютен номер едно приоритет в избора на работно място сред младите се оказва високото заплащане - за 43% от анкетираните това е водещото при избиране на работа. Една трета от тях искат гъвкаво работно време, а 23% - да не се стресират.

При избора си на работа младото поколение в България, изглежда не се интересува от това дали работодателят подпомага каузи с положително влияние върху общността и околната среда – едва 7% от анкетираните държат на това, което отново е значително разминаване с приетите за естествени нагласи на най-младото поколение на глобално ниво.

Изненадващо е и че 53% от анкетираните младежи смятат, че има по-важни проблеми от екологията у нас за разрешаване.

Традиции и промяна

49% от младите предпочитат да се обръщат към вече общоприети правила, а 51% - моралът да съответства на живота в 21 век.

Балансът обаче е доста различен в столицата и в малките градове – 61% от младежите в София залагат на осъвременяване на морални разбирания, докато делът им в по-малките градове е едва 31%.

Поколение „nova” и технологиите

Не е изненадващо, че поколение „nova” е настроено позитивно към ролята на технологиите в живота си. Над 50% oт анкетираните отговарят, че технологиите им помагат да се грижат за себе си, да поддържат добра форма и улесняват воденето на здравословен живот.

В контекста на общуването, въпреки че прекарваното време в социалните мрежи се изчислява на средно 3.7 часа на ден, едва 12% предпочитат общуването онлайн, а 57% посочват, че предпочитат да общуват лице в лице.

48% смятат, че в бъдеще технологиите ще направят живота по-лесен, а 52%, че те могат да разрушат личната свобода.

Поляризация на мненията на младите се наблюдава и по отношение на това дали да бъдат себе си, или да се съобразяват с другите; дали да следват авторитети, или да намерят своя път, както и дали да развиват личността си, или да печелят много пари.

48% от анкетираните посочват, че трябва да съществуват „повече правила за добро поведение“, а 52% смятат, че те трябва да има по-малко правила и ограничения в бъдещето.

55% от анкетираните посочват, че „приемат и спазват основно българските традиции и ценности“, а 45% са отворени да приемат различни традиции и ценности, стига те да отговарят на техните разбирания и усещания за света.

По дрехите НЕ посрещат

52% не са съгласни с „Често преценявам хората по марките, които ползват и притежават“, докато 28% са склонни да изграждат впечатленията си за околните по демонстрирания от тях стандарт. Според изследването на Huawei, жените преценяват по облеклото по-рядко от мъжете – 60% не са съгласни с горното твърдение.

Марките са важни повече за младежите от най-малките градове. 60% от младите столичани не смятат, че това е важно за преценката им за хората спрямо 44% от жителите на градовете с население под 50 хиляди души. Значима разлика в преценяването на хората по тях, има и по възраст – най-младите, 16-19 годишни се влияят много по-малко от този фактор в сравнение с хората на възраст 20-25 години.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Култура

Бийонсе пусна нов кънтри албум. С какво "Cowboy Carter" впечатли и феновете, и критиците

Новият албум на Бийонсе включва кавъри на The Beatles и Доли Партън

15:55 - 29.03.2024
Важно днес

По спешност НС отваря "врата" за ръководителите на БНБ и Сметната палата да станат служебни премиери

Аварийни промени в 3 закона по предложение на ГЕРБ и ДПС

15:20 - 29.03.2024
Важно днес

Експлозия избухна в най-голямата рафинерия в Румъния

В района на рафинерията се издигат гъсти облаци черен дим

11:37 - 29.03.2024
Важно днес

Анкетна комисия за "Турски поток" поискаха ПП-ДБ

Министерството на енергетиката не може да отговори къде е картата

11:34 - 29.03.2024