С какво се занимава първата българска компания, оценена на над 1 млрд. долара Снимка: © Payhawk.com

Българската финтех компания „Пейхоук“ е първият еднорог в България. Да, прочетохте правилно – еднорог. В бизнеса така се нарича стартираща компания, оценена от инвеститори на над 1 млрд. долара. Терминът е популяризиран през 2013 г. от инвеститорката в рисков капитал Айлийн Лий, а наименованието показва колко рядко срещани са такъв тип успешни компании.

„Пейхоук“ предоставя фирмени дебитни карти и платформа за управление на разходи в над 30 държави. Корпоративните карти, които създава компанията, позволяват по-голям контрол от страна на финансовите екипи върху начина, по който се изразходват средствата от служителите, и в същото време опростяват процеса на бизнес банкирането за фирмите.

Компанията започва своята дейност през 2018 г., а нейни основатели са двама бивши служители на „Телерик“ – Христо Борисов и Бойко Караджов. Началният капитал, с който започва фирмата, е 30 хиляди лева, а сега е малко над 40 млн. лв, показва справка в Търговския регистър.

Четири години по-късно компанията се оценява от инвеститори на стойност над 1 млрд. долара. В началото на март 2022 г. от „Пейхоук“ обявиха, че са успели да наберат нови 100 млн. долара капитал, с което достигнаха пазарната оценка, превръщаща ги в компания еднорог.

Последният инвестиционен рунд е воден от щатския фонд Lightspeed Venture Partners, който влага в българската компания 50 млн. долара. Сред инвеститорите са и фирми като Sprints Capital, Endeavor Catalyst, HubSpot Ventures and Jigsaw VC. В рунда участват и досегашните инвеститори - Greenoaks, QED Partners и Earlybird Digital East.

През миналата година „Пейхоук“ привлича инвестиции на два пъти - през април - за 20 млн. долара, а през ноември в рунд Б, воден от щатския фонд Greenoaks - за 112 млн. долара. Тогава българската компания беше оценена на 570 млн. долара.

Разработването на фирмата и превръщането ѝ в еднорог обаче не е лесна задача, казва Христо Борисов в интервю за „Тази събота и неделя“ по bTV:

„Получавали сме изключително много откази. Когато взимахме нашия рунд финансиране през 2019 г., 62 пъти ни отказаха 40 фонда, които казаха: „Това няма как да стане, не може да направите такава компания, това ще е много трудно.“

Въпреки трудностите, основателите на „Пейхоук“ никога не помисляли да се откажат, споделя Борисов. От ден първи целта им е да създадат голяма компания. Стратегията е да намерят достатъчно широк пазар, който да адресират, за да постигнат целта си. И успяват:

„Ние преосмисляме как се случва бизнес банкирането за фирмите. Това значи, че всяка една компания, която използва дигитални разплащания, има нужда от продукт като нашия“, уверен е Борисов.

Днес компанията има офиси в София, Берлин, Лондон, Барселона. Предстои отваряне на офиси в Париж и Амстердам. 70% от заетите в компанията са от България. Първите служители във фирмата получават заплата около 1000 лв. Към момента средните заплати в „Пейхоук“ са около 12 – 13 хил. лв.

„Опитваме се да създадем хоризонтална организация, където всеки един човек от компанията може да се чувства като предприемач“, разказва Христо Борисов.

Според него по-важно от пазарната оценката на компанията е да работиш с правилните хора по правилните неща и това да ти носи удоволствие. В момента в „Пейхоук“ има над 200 отворени позиции, а компанията си поставя за цел да стане катализатор за българската стартъп екосистема и да продължи да привлича и задържа топ 1% от талантите на пазара.

Ключът към успеха според Борисов се крие както в правилния екип, така и в правилната мотивация:

„Правилната мотивация е най-важна, а нашата никога не е била да станем компания за 1 млрд., за 5 млрд., за 10 млрд. Мотивацията винаги е била, че ние можем да създадем високотехнологичен конкурентен продукт от България и да сме на гребена на вълната заедно със страни от Западна Европа“.

От компанията споделят, че ще използват средствата си за по-нататъшно развитие на продуктовия екип, за изграждане на най-добрите в класа си корпоративни услуги, както и за разширение екипа по продажби и маркетинг за навлизане на нов пазар през 2022 г.

Според CB Insights към март 2022 г. в света има 1057 еднорога. Тяхната обща пазарна оценка надхвърля 3,502 млрд. долара. Bytedance, SpaceX, Stripe и Klarna заемат челната позиция сред еднорозите с най-висока пазарна оценка.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Казусът Благовест Георгиев: Може ли Столичният общинският съвет да изключи съветник?

В началото на април Георгиев участва в пътен инцидент, а впоследствие се опита да избяга от местопроизшествието.

16:23 - 20.04.2024
Живот

Тейлър Суифт и разбитите сърца, или какво казват терапевти за 5-те фази на скръбта

Скръбта в действителност е по-малко предвидима

11:05 - 20.04.2024
Важно днес

Със 75 км/ч. над допустимата скорост е шофирал убиецът на треньора Ферарио Спасов

Футболният треньор Ферарио Спасов (61 г.) загина в катастрофа край Велико Търново през ноември миналата година.

10:23 - 20.04.2024
GEN Z дневници

VOL. 18: 40 години България на Еверест, каква република сме всъщност, Грузия с урок по бунт

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на "Булевард България"?

09:57 - 20.04.2024