До края на годината BILLA ще отвори 12 нови магазина, с които ще бъдат създадени 250 работни места. Два от тях ще бъдат в градове, в които досега веригата не е имала присъствие - Тетевен и Тутракан.
Общите инвестиции, които веригата планира в България за 2024 г. са за 120 млн. лв.
От тях 73 млн. ще са инвестициите в нови обекти и модернизацията на вече съществуващи, а 47 млн. лв. в доизграждането на нова складова база край Стара Загора, което започна през септември миналата година.
Тази година предизвикателството пред компанията ще е не инфлацията, а поддържането на дисциплина, каквато налага дефлацията, която се отчита през последните месеци.
Във веригата отчитат дефлация на регулярните си цени от 2.6% на годишна база през март. Според НСИ годишната инфлация в България за март 2024 г. спрямо март 2023 г. е 3.0%.
Най-осезаем е спадът на цените при плодовете и зеленчуците с близо 11%, при млечните продукти с малко над 5% и при козметиката – с близо 4% спрямо март 2023 г.
"През всички месеци от началото на годината, започвайки от януари, сме наблюдавали дефлация. С нея обаче трябва да сме много внимателни, защото в такава ситуация възможностите да растем и да се развиваме са по-малки," каза изпълнителният директор на компанията Вигинтас Шапокас.
"Цените ни се сравняват всеки дени и се коригират, ако има нужда," добави той.
Отговорът на потребителите на дефлацията е, че се възползват от повече промоционални оферти, както и от програмите на лоялност, които Billa предлага.
Общо 80% от клиентите предпочитат да купуват продукти на оферта, над половината казват, че водещо при избора на стоки е и качеството.
В момента оферите са средно над 1300 и седмично. Като част от оборота на веригата, промоционалният дял за март 2024 г. надхвърля 48%, което е с 3% повече спрямо същия период от предходната година.
Великденска кошница
По-ниските цени на стоките през последните месеци ще позволят на веригата потребителската кошница за предстоящия Великден да е по-евтина, с около 2%, отколкото миналата годината.
В нея традиционно се включват продукти като агнешко, яйца, козунаци, зеленчуци, картофи и сирене. Цената на агнешкото тази година ще е около 20 лв. за килограм, а на козунаците - от под 2 до 30 лв.
Тази година клиентите на веригата имат възможност и за онлайн пазаруване, като от съвсем скоро освен в София и във Варна, такава имат и клиентите от Плевен.
Финансови резултати
За 2023 г. г. компанията отбелязва ръст от 15% спрямо 2022 г., достигайки оборот от 1,423 млрд. лв. Това я поставя на трето място по оборот от всички дружества на концерна REWE, от който е част.
В същото време с 5,4% се е увеличил и общият брой на клиентите на веригата.
Миналата година тя запазва лидерската си позиция по брой магазини в България със 159 обекта в 25 области и 50 града в страната. През 2023 г. са обновени 14 обекта и са открити 14 нови магазина. За първи път веригата навлиза в градовете Созопол, Чирпан, Троян, Силистра и село Граф Игнатиево.
Онлайн вече се предлагат близо 5000 продукта, а всеки ден онлайн се генерират между 300 и 400 поръчки и оборот колкото този на един средно голям магазин от веригата.
"Една от основните промени в Билла е, че ако преди бяхме основно верига за хранителни продукти, през последните една-две години предлагаме и много повече нехранителни стоки, за да задоволим търсенето на пазара и нуждите на потребителите," обясни Шапокас.
Клиентите в България предпочитат местни продукти и това и един от начините, по който компанията спазва принципите на устойчиво развитие, казва още той.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: