Сметната палата публикува одитен доклад, в който уличава АПИ в серия от сериозни нарушения при възлагането на дейности, свързани с тол системата.
Поддръжката на системата, която е оценена на близо 118 млн. лв., е възложена на "Капш трафик солюшънс" ДЗЗД по процедура "договаряне без предварително обявление", но това е станало в нарушение на закона според Сметната палата.
Договорът е подписан в края на декември 2020 г. и е за срок от 5 години.
Одитът показва, че не са установени обективни технически причини, които да са наложили възлагането на поддръжката върху компанията, изградила самата система.
"Тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя са предадени изходният програмен код и техническата документация. Това не доказва липса на конкуренция на определения изпълнител, дължаща се на технически причини и дава основание за формиране на оценка за незаконосъобразност на избора на процедура на посоченото правно основание. Не може да бъде установено с достатъчна степен на сигурност начинът на изчисляване на прогнозната стойност 117 900 хил. лева без ДДС на обществената поръчка, както и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности", се казва в информацията на Сметната палата.
В доклада се посочва, че техническата спецификация по договора не е била публикувана публично (в нарушение на закона) и не е предоставена и на одитния екип. Тя е стигнала до Сметната палата едва след изпращането на искане от председателя на институцията до АПИ. Липсата на публично достъпно копие на кода и документацията всъщност се оказва единствената причина, поради която АПИ решава, че няма конкуренция и избира изпълнителя без състезателна процедура.
Нито една от проверените от Сметната палата процедури за тол системата не е била включена в план-графика на обществените поръчки на АПИ за съответната година, а с тях се ангажира значителен финансов ресурс на възложителя. Това се отнася и за посочената по-горе процедура „договаряне без обявление“, при която в нарушение на ЗОП и е сключен съществен по стойност договор.
Одитът е показал още, че "прилаганите контролни дейности при възлагането на обществените поръчки са неефективни и не са предотвратили установените несъответствия и нарушения" във връзка с изграждането и поддръжката на тол системата.
Докладът в частта му за установените нарушения на процедурите в областта на обществените поръчки се изпраща на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки, а в частта за нарушенията на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки - на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.
Одитният доклад е изпратен и на председателя на УС на АПИ и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: