Снимка: © Reuters

Вече повече от месец суперяхта Amore Vero на руския милиардер Игор Сечин стои закотвена в тихо кътче на френската Ривиера, а корабостроителницата La Ciotat пише сметки, които не знае на кого да прати.

86-метровата лодка беше арестувана от митническите служби на Франция, докато екипажът ѝ се готвеше да отплава от пристанището през нощта на 2 март - два дни след като Европейският съюз добави Игор Сечин, ръководител на руската държавна петролна компания Роснефт, в списъка със санкционирани руснаци, близки до властта в Кремъл. 

Според френското министерство на финансите яхтата е част от активите на компания, контролирана от Сечин. Финансовият министър Бруно льо Мер обяви в Twitter, че Франция официално е задържала Amore Vero - мярка, която според официалните лица дава на държавата попечителство над яхтата и оставя разходите на собственика.

Милиардерът е един от най-старите и верни съюзници на руския президент Владимир Путин. Има обаче една подробност - френските власти не посочват името на фирмата, а олигархът от своя страна отрича информацията в изявление, изпратено до Reuters от името на "Роснефт".

Оказва се, че компетентните органи не са уведомили третите страни за статута на кораба, което е предизвикало неяснота кой е отговорен за поддръжката му, съобщават двете компании, участващи в обслужването му.

Докато сметките се трупат, изпълнителният директор на La Ciotat Shipyards признава, че компанията не е сигурна как ще ѝ бъде платено.

„Продължаваме да фактурираме“, казва Алис Боасо, служител, отговорен за комуникационните въпроси в корабостроителницата La Ciotat. Попитана от Ройтерс кой ще плати, тя отговоря: „Не знаем“.

Френските митнически власти отказат да коментират защо не са информирали корабостроителницата за статута на яхтата.

Случаят с Amore Vero е пример за сложната ситуация, пред която са изправени властите, докато ловят активите на съюзниците на Путин. Поставя и въпроса за щетите, които някои бизнеси търпят във връзка със случващото се.

Финансовите активи на руските олигарси в Европейския съюз стоят до голяма степен непокътнати, но физическите им активи, включително имоти и поне 11 суперяхти, са арестувани.

Джон Далби, собственик на Marine Risk Management - компания, специализирана във възстановяване на морски активи от името на застрахователи и банки - казва, че правителствата на държавите в Средиземноморието нямат голям опит в правните тънкости, свързани с конфискуването на суперяхти.

Той коментира, че кредиторите на задържани яхти (като доставчиците на гориво или фирмите за управление на екипажа) могат да поискат от съда да продаде лодката, за да получат компенсация за натрупаните към тях дългове.

Руснаци са собственици на една на всеки десет суперяхти, твърди специализираният уебсайт Superyacht Times.

Някои от лодките, собственост на санкционирани лица, са акостирали в сигурни убежища - като Eclipse и Solaris на Роман Абрамович, които се намират в Турция. Други плават в международни води извън юрисдикцията на налагащите санкции държави.

Amore Vero не е имала този лукс, тъй като в момента на обявяване на замразяването на активите на руските олигарси е била в процес на преоборудване във френската Ривиера, казва Льо Мер.

Властите са арестували, а не просто спрели от движение Amore Vero, защото опитът ѝ да напусне пристанището е в противоречие с режима на санкциите на ЕС и е нарушение на местния закон, съобщи министърът.

Морският адвокат Паскал Флот обяснява пред Ройтерс, че трудностите при определяне на собствеността на суперяхтите може да са една от причините френските власти да не са уведомили заинтересованите трети страни за статута на Amore Vero.

Свръхбогатите често контролират активите си чрез мрежа от компании в офшорни данъчни убежища, коментира Флот. Amore Vero плава под флаг на Каймановите острови.

Годишните експлоатационни разходи на най-големите суперяхти могат да възлизат на 10% от тяхната стойност. Сред тях попадат заплати на екипажа, ремонтите, горивото, храната, застраховката, таксите за пристаняване и комуналните услуги на сушата.

За струващата 540 милиона долара яхта "A", собственост на Андрей Мелниченко - топ предприемач в бизнеса с въглища и торове, задържана в италианското пристанище Триест, това може да означава милиони долари всеки месец

В Италия замразените активи се управляват от публично назначен администратор, а разходите за поддръжка се поемат от държавна агенция. По-късно плащанията трябва да бъдат възстановени от собственика или държавата получава правото на продажба, за да си върне изразходените средства.

Във Франция и в Испания текущите разходи за „замразена“ или конфискувана яхта остават отговорност на собственика. Блокирането на банковите сметки на олигарсите обаче означава, че санкционираните собственици често не са в състояние да извършат плащане, казва Рейчъл Линч от синдиката на моряците Nautilus International.

Друг риск за правителствата се крие в неправилното задържане на плавателни съдове, казва Джанис Маркогианис, гръцки адвокат, който е специалист в международното яхтено право, застраховането и данъчното облагане.

Задържана яхта, чиято собственост не може да бъде свързана с име в списъка със санкции, трябва да бъде освободена, като държавата носи отговорност за всяко влошаване на състоянието или повреда по време на нейното спиране от движение. Собствениците могат също да заведат дело за пропуснати ползи.

"Всички тези въпроси трябва да бъдат внимателно разгледани от изземващата държава, за да се избегнат неприятни изненади." – коментира Маркоянис.

Ирония на съдбата е, че лодката на Сечин първо носи името „Света принцеса Олга “ в чест на втората му съпруга Олга Рожкова. След раздялата им, около 2017 г., яхтата е преименувана. Сега остава и властите да докажат тази очевидна връзка. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Слави Трифонов: "Продължаваме промяната" много често правят каквото си искат

ИТН изрази недоволство от липса на диалог с коалиционните партньори

Путин: Разширяването на НАТО ще изисква реакция от Москва

Руският президент каза, че вижда заплаха в разширяването на Алианса

И McDonald's напуска Русия, продава бизнеса си след повече от 30 г. в страната

Първият ресторант носеше символична тежест за въвеждането на западния модел в Русия 

Съдът: Хора на високи държавни позиции са взели участие в схемата за пране на пари от "Хемус"

Желанието на единствения обвиняем за парична гаранция бе отхвърлено

Кирил Петков обяви по-високи компенсации за ток за бизнеса

Срещата с работодателите идва в навечерието на национален протест

Румен Радев: Руските МиГ-29 могат да летят най-много още около година

Президентът изрази опасенията си, че договорените със САЩ самолети са малко на брой

От фабрика на Renault - сега за "Москвич" - завръщане в миналото за Русия след инвазията

Френският автомобилен гигант се е съгласил на национализация - с опция да се завърне евентуално до 6 години