Докато хората все още спорят дали инфлуенсърството е истинска професия, университет в Ирландия няма съмнение, че това е така. За това от следващата учебна година ще предлага програма за придобиване на бакалавърска степен "Инфлуенсър".
Технологичният институт в Карлоу обяви своята нова специалност по създаване на съдържание и социални мрежи, която ще започне да набира студенти от ноември.
Темите, включени в 4-годишния курс, включват бизнес умения, редактиране на видео и аудио, изучаване на знаменитости, критични културни изследвания, социална психология и творческо писане. Очаква се първият випуск студенти да започне да се обучава през септември 2024 г. Много от тях вероятно ще се надяват да се издигнат в една конкурентна, движена от вниманието професия, която макар че може да бъде доходоносна, все още е доста нестабилна.
Пред ирландската телевизия RTÉ д-р Елинор О'Лиъри, преподавател по медии и комуникации в университета, казва, че интересът към тази област нараства както от страна на потенциалните студенти, така и от страна на работодателите.
Д-р О'Лиъри обяснява, че завършилите курса ще бъдат подготвени да работят като самостоятелно осигуряващи се инфлуенсъри или да създават съдържание за компания или организация. Смята се, че това е първото в света учебно заведение, което ще предлага подобна диплома.
Идеята за тази специалност обаче не се е появила за един ден. Пред американския вестник "Washington Post" - Ирене Маккормик, която е един от ръководителите на бакалавърския курс, казва, че идеята се е зародила още през 2019 г. Тя се запознава със света на инфлуенсърите чрез своята дъщеря, която следи подобни популярни личности в социалните мрежи.
Тогава Маккормик осъзнава влиянието, което инфлуенсърите имат върху младите поколения. Университетската преподавателка решава да създаде лятна програма за тийнейджъри, които се интересуват от това как да станат "влиятелни личности" в интернет. В продължение на поне две години лятната програма кани различни звезди от TikTok и медийни експерти, които да обучават младежите как могат да изградят собствена лична марка.
Впоследствие точно тази идея прераства в новата университетска специалност.
"Знаехме, че има място и нужда от това, просто трябваше да разработим курса в бакалавърска степен и да го одобрим", казва Маккормик пред изданието.
Стойността на глобалния пазар на инфлуенсъри се оценява на близо 16,4 млрд. долара за миналата година, сочат данни на "Harvard Business Review". Прогнозите за 2023 г. са за още по-голям ръст на тази индустрия, тъй като все повече компании отделят по-голям дял от бюджета си за маркетинг за партньорства с инфлуенсъри.
Някои експерти изтъкват, че след пандемията от COVID-19 младите хора все повече търсят професии, които избягват традиционното работно време от 9 до 5 - и инфлуенсърството им предлага точно такова гъвкаво време. Естеството на работата също се променя бързо, като изисква по-скоро специализирани знания, отколкото широко образование по различни теми.
Въпреки това в академичните среди има съмнения около новата специалност в ирландския университет. Преподаватели и медийни теоретици изразяват опасения относно живота на подобно образователно направление, като се има предвид, че средата в социалните мрежи се променя постоянно.
Инфлуенсърите постоянно трябва да се справят с променящи се алгоритми в платформите и тормоз от страна на последователи. Успехът в YouTube или TikTok трудно може да бъде пренесен в други платформи като Instagram, което показва, че индустрията е изправена пред редица неизвестни и е пряко зависима от развитието на тези социални мрежи.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: