Реалити звездата и бизнесдама Кайли Дженър позира между два частни самолета заедно със своя съпруг - рапъра Травис Скот. "Кой частен самолет да вземем - моя или твоя?", питя тя в публикация в Instagram. Двойката изглежда е готова за ново пътешествие, но едва ли е изчислила въглеродния отпечатък, който ще остави след себе си.
За полет, продължил едва 17 минути, Дженър е произвела близо 1 тон емисии въглероден диоксид или близо една четвърт от общото количество, което човек отделя за една година. Това установява автоматичен акаунт в Twitter, който проследява полетите на известни личности въз основа на транспондери.
Реалити звездата е летяла от Лос Анджелис до близкия град Камарило. Разстоянието е около 60 км. Ако пътуването на Дженър беше осъществено с кола вместо с частен полет, тя е щяла да пътува само 23 минути повече, но би произвела много по-малко въглеродни емисии. Друга разходка на светската дама с летателното ѝ превозното средство на стойност 72 млн. долара, е продължила само 27 минути.
Впоследствие тя стана обект на остри критики от потребители в социалните мрежи, които я обвиниха в "абсолютно пренебрежение към планетата". Някои дори я обявиха за "престъпник на пълен работен ден в областта на климата".
Дженър е предприемала редица други кратки пътешествия по въздух - някои от които с продължителност от 9 минути. Тя обаче не е единствената знаменитост, която предпочита да пътува с частни самолети, вместо да шофира или да използва обществен транспорт. По-подробно проучване на "Гардиън" на профила Celebrity Jets в Twitter показва, че и други известни личности постъпват по подобен начин.
Само през последния месец рапърът Дрейк е извършил 18-минутен полет от Хамилтън, Онтарио до Торонто. Кънтри певецът Кени Чесни е бил във въздуха само 20 минути между Охайо и Питсбърг, а актьорът Марк Уолбърг е летял за 23 минути от Дъблин до графство Клер в Ирландия, наред с други мимолетни пътувания.
Много от тези кратки полети са с цел "паркиране" на превозното средство на по-удобно или евтино място или са част от пътувания, осъществени с почивки. Някои решения обаче са странни, като например това на боксьора Флойд Мейуедър да лети 14 минути от Лас Вегас до близкия Хендерсън, а след това да се върне обратно.
Floyd Mayweather's Jet Landed in Las Vegas, Nevada, US. Apx. flt. time 10 Mins. pic.twitter.com/4CP9Tka8MI
— Celebrity Jets (@CelebJets) July 17, 2022
"Не съм изненадан, че хората са разстроени. Те са прави да се ядосват за това", смята Джак Суини, създател на акаунта Celebrity Jets.
Частните полети струват скъпо на околната среда
Пътуването със самолет е най-малко екологичният превоз заради големите количества въглеродни емисии, които се отделят при летене, и въздействието им върху околната среда. Въпреки това когато човек лети с пътнически полет, той донякъде смекчава това въздействие. Значителен обаче е проблемът с тези, които летят частно.
Частните въздушни превозни средства са сред големите замърсители, тъй като превозват значително по-малък брой пътници. Според проучване от 2016 г. те са отговорни за около 4% от всички авиационни емисии, като авиоиндустрията посочва, че полетите като цяло представляват само малка част от общите източници на газове, които нагряват планетата.
Въпреки това те все още отделят повече от 33 млн. тона парникови газове, което е повече от произведените емисии от Дания, например. Така те замърсяват от 5 до 14 пъти повече от пътническите превози и 50 пъти повече от влаковете, установяват изследователи.
"Тези стряскащо кратки полети показват огромното влияние на богатите хора върху общите емисии от авиацията", казва Скот Хохберг, адвокат в Института по климатично право, пред "Гардиън".
"Проблемът започва от върха с Кайли Дженър и други знаменитости с частни самолети, които имат много по-голямо въздействие от търговските самолети на база брой пътници", допълва той.
Колко точно замърсяват полетите на знаменитостите?
След като темата стана обект на дискусии в социалните мрежи, компанията за устойчив маркетинг "Yard" проведе свое проучване по въпроса кои от знаменитостите оставят най-голям въглероден отпечатък във въздуха. Данните на базираната във Великобритания фирма разкриват, че знаменитостите са изхвърлили средно 3376,64 тона въглероден диоксид само при използването на личните им самолети от началото на 2022 г. Това е 482,37 пъти повече от годишните емисии на средностатистическия човек. Средно известните личности пътуват със свой самолет едва 72 минути на полет.
Компанията подрежда и 10-те най-големи замърсители в лицето на популярни актьори, изпълнители и личности, сред които са:
1. Тейлър Суифт - "Yard" отчита, че поп сензацията е най-големият замърсител през тази година. От януари насам тя е летяла 170 пъти и е натрупала над 22 хил. минути във въздуха. Средната продължителност на полетите на Суифт е 80 минути, а общите емисии възлизат на 8 293,54 тона. Сравнено с годишните емисии на средностатистическия човек, тези на певицата са над хиляда пъти повече. Най-краткият ѝ превоз по въздух е между Мисури и Нашвил - полетът е продължил 36 минути.
2. Флойд Мейуедър - Легендата на бокса се нарежда плътно след Суифт с произведени близо 7 хил. тона въглеродни емисии от частния му самолет. Личното му превозно средство е летяло най-много пъти в сравнение с всяка друга знаменитост в списъка на компанията и само за тази година е извършил 177 полета или средно по 25 полета на месец. Най-краткият такъв, регистриран от Мейуедър, е бил само 10 минути.
3. Jay-Z - Рапърът заема почетното трето място, като е бил във въздуха 136 пъти, при което са отделени 6 981,3 тона CO2. Подобно на Суифт, Джей-Зи в момента не е на турне и средното време на полета му е малко над час - 67 минути. Досега през 2022 г. самолетът му е навъртял 19 296 минути.
4. А-Род - Безболистът и бивш годеник на Дженифър Лопес изглежда също обича да пътува. Данните за неговото лично превозно средство разкриват, че през тази година то е изхвърлило 5 342,7 тона въглероден диоксид. Най-краткият му воаяж по въздух е продължил 34 минути.
5. Блейк Шелтън - Американският кънтри певец също е сред водещите имена в класацията по замърсяване. Той е предприел 111 полета с частния си самолет тази година, като е прекарал във въздуха 12 424 минути - или 8,6 дни. Най-кратките му полети са вътрешни за САЩ и са с продължителност около 27 и 38 минути.
В списъка със замърсителите влизат още режисьорът Стивън Спилбърг, реалити звездата Ким Кардашиян, актьорът Марк Уолбърг, телевизионната водеща Опра Уинфри и рапърът Травис Скот. Любопитното тук е, че името на Кайли Дженър не попада в класацията на "Yard" - въпреки обвиненията от потребители и мимолетните ѝ полети.
Време за извинения
След като данните бяха обявени публично, феновете очакваха обяснение от своите идоли. Представители на Тейлър Суифт коментираха, че самолетът на певицата "редовно се дава под наем на други лица".
"Да се приписват повечето или всички тези пътувания на нея е откровено невярно", се казва в изявление на нейния екип.
Рапърът Дрейк също опита да обясни ситуацията, но не с особено сполучлив резултат. Той защити честото и кратко летене на "Air Drake", като разкри, че превозното му средство често бива премествано без пътници на борда.
"Това е просто преместване на самолетите до което и да е летище, на което се съхраняват. За всеки, който се е интересувал от логистиката, никой не е пътувал на този полет", написа той в отговор на критиките в Instagram.
Някои от феновете на Дрейк изразиха подкрепа, твърдейки, че и други знаменитости правят това. Други посочиха, че замърсяването от полета е още по-безсмислено, като се има предвид, че на борда му няма пътници.
Преди няколко години рапърът публикува видеоклип в социалните мрежи, в който се похвали с оборудването на самолета, което включва кожени кресла, луксозни бани и пълна кухня.
"Дрейк живее в собствения си свят, ако смята, че празен полет е по-добър от такъв със знаменитост на борда. Това е нагледен пример за разточителни въглеродни емисии. Тези полети увеличават замърсяването и вредят на климата", казва Скот Хохбърг, адвокат по транспорта в Центъра за биологично разнообразие.
Междувременно борбата с изменението на климата продължава - въпреки ангажиментите на големите американски авиокомпании за увеличаване използването на устойчиви авиационни горива с ниски емисии. Миналата година администрацията на Джо Байдън представи цел за намаляване на авиационните емисии с 20% до 2030 г. Програмата обаче е напълно доброволна и не се наблюдава значителна промяна в поведението на индустрията в посока намаляване на въздействието ѝ върху климата.
Европейският съюз също има големи амбиции в овладяването на климатичната криза, като основната цел е да се достигне въглеродна неутралност до 2050 г. Сред стъпките, които се предвижват, са намаляването на въглеродните емисии - затова може би е добра идея е да започне от частните полети с един или по-малко пътници на борда.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: