Трудовата книжка да стане електронен регистър на заетостта.
Това предвиждат промени в Кодекса на труда, внесени в парламента.
Идеята е работещите да имат постоянен достъп до собствените си данни, а работодателят да не може да вижда каква заплата е получавал служителят му на предишната си работа.
Един от вносителите на промените - Божидар Божанов, заяви, че критичните въпроси от предишните проекти за електронна трудова книжка вече са изчистени. И допълни, че предложението защитава служителите, защото до този регистър „служители имат достъп до собствените си данни, ограничаваме да виждат работодателите какво ти е било заплащането при предишни работодатели. Сега на хартиената книжка това се вижда и всъщност това ограничава възможността на служителите да преговарят за заплата“.
Божанов изрази надежда промените да минат през този парламент, но не се ангажира с конкретни срокове.
„Една част от редица документи специално в трудово-правните отношения, в които има много хартия, много подписи, които просто са ненужни, ние искаме да се махнат“, завяи по темата заместник-председателят на Стопанската камара Мария Минчева пред БНР.
Агенцията по заетостта трябва да изгради електронния регистър в сътрудничество с Министерството на електронното управление до септември 2024 г.
След това работодателите ще разполагат с още 2 години, през които трябва да сканират и изпратят в регистъра трудовите книжки. Агенция по заетостта ще организира въвеждането им в структуриран вид. Първоначалното попълване на регистъра на заетостта ще се случва от базите данни на НОИ.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: