ЕП настоява за блокиране на "сенчестия флот", с който Русия заобикаля санкциите
Европейски дневници

ЕП настоява за блокиране на "сенчестия флот", с който Русия заобикаля санкциите

Снимка: © Getty Images

Европейският парламент прие резолюция, с която призовава за по-целенасочени мерки срещу т.нар. "сенчест флот" на Русия.

Това е един от начините, чрез които Москва заобикаля забраната за износ на суров нефт в чужбина въпреки санкциите на ЕС и Г-7.

"Сенчестият флот" използва стари танкери, които често са незастраховани и са с неясна собственост, за да прехвърля горива от кораб на кораб в открито мрое. Тези дейности пораждат риск от екологични катастрофи и нефтени разливи.

По този начин Русия си осигурява ключов финансов ресурс в незаконната и неоправдана агресивна война срещу Украйна.

ЕП настоява тази вратичка в санкционния режим да бъде окончателно затворена в следващите пакети санкции на ЕС, с посочване на всички отделни кораби, както и техните собственици, оператори, управители, счетоводители, банки и застрахователни дружества.

Парламентът също така настоява за автоматично санкциониране на плавателни съдове, които плават във водите на ЕС без известна застраховка, и настоява ЕС да засили капацитета си за наблюдение, особено наблюдението с дронове и сателити, както и да извършва целенасочени инспекции по море.

Членовете на ЕП искат държавите членки на ЕС да определят пристанища, които да могат да се заемат със санкционирани кораби, превозващи суров нефт и втечнен природен газ, и да конфискуват незаконните товари без обезщетение.

Енергийният сектор на Русия остава изненадващо стабилен въпреки безпрецедентните ограничения от западните държави заради неспособността им да се откъснат от зависимостта си от руски изкопаеми горива.

Анализ на експерти в Euractiv показва, че износът на нефт и газ от Русия е генерирал над 180 млрд. долара от началото на 2024 г., което е повече от планираните военни разходи на държавата за 2025 г.

Основните пропуски в санкционната политика на Г-7 спрямо Русия според тях са:

  • Изключенията за държави като Чехия, Унгария, Словакия и България в забраната за внос на руски петрол;
  • Внос в ЕС на руски нефт в обем от около 300 000 барела на ден през Азербайджан или Казахстан, или Турция и Индия, които впоследствие правят реекспорт към ЕС, Великобритания и САЩ;
  • Все по-разрастващият се сенчест флот позволява на търговци да заобикалят ценовия таван от 60 долара на барел, наложен от Г-7 върху сорта Урал, чрез фалшиви документи и трансфери от кораб на кораб.

Тези съображения също намират място в резолюцията на Европейския парламент.

Евродепутатите призовават държавите от Г-7 да прилагат по-ефективно наложеното ограничение на цените на руския петрол, превозван по море, да намалят значително тавана на цените и да предприемат мерки срещу вратичките, използвани от Русия, за да прехвърля и продава своя петрол и петролни продукти на пазарни цени.

Лондон обяви най-мащабния пакет санкции срещу "сенчестия флот" на Русия

Като подчертават, че въздействието на съществуващите санкции и финансовата и военната подкрепа за Украйна ще продължат да бъдат подкопавани, докато ЕС продължава да внася руски изкопаеми горива, членовете на ЕП настояват ЕС и неговите държави членки да забранят целия внос на руски изкопаеми горива, включително втечнен природен газ.

Посочвайки необходимостта от много по-строго прилагане на настоящите санкции на ЕС, текстът също така заявява, че ЕС трябва сериозно да преразгледа двустранното си сътрудничество с трети държави, които помагат на Русия да заобикаля действащите ограничителни мерки на ЕС, ако дипломатическите усилия се провалят.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам