Google, TikTok и Европейският парламент започват кампании срещу дезинформацията преди евровота
Европейски дневници

Google, TikTok и Европейският парламент започват кампании срещу дезинформацията преди евровота

Снимка: © European Parliament

В края на април в Европа започва кампанията за предстоящите европейски избори през юни. За много млади хора това ще е първият им шанс да гласуват на избори изобщо, но и да променят картината от изборите през 2019, когато тяхната възрастова група беше с най-малък дял сред гласувалите в Европа.

Освен липсата на интерес, като основна причина за ниската активност беше посочена и липсата на информация и дезинформацията, която лесно може да обърка и да създаде грешно мнение у човек, който за първи път отива до избирателната урна.

На тези избори европейските институции ще се опитат това да е различно, защото и гласоподавателите, а и средата около тях се променя. За да привлече повече млади гласоподаватели, Европейският съюз първо ще се опита да се сближи с тях - чрез любимите им изпълнители, актьори и спортисти, като в същото време ще се опита да отсее дезинформацията, фалшивите новини и опитите за манипулация на общественото мнение.

В началото на тази година заместник-председателят на Европейската комисия Маргаритас Схинас, призова поп-звездата Тейлър Суифт да се включи в предстоящата предизборна кампания, за да помогне на младите хора в техния избор.

В същото време в четвъртък той предупреди, че евентуалната намеса на Русия може да се окаже сред най-сериозните заплахи на предстоящите избори през юни.

"Като защитници на свободните общества, свободните граждани и свободните хора не може да си позволим чуждестранни зловредни играчи да манипулират обществено мнение на нашите граждани и да сеят разделение и омраза, заяви Схинас на откриването на международната конференция по киберсигурност в Мюнхен.

Той подчерта, че всички опити за подмяна на общественото мнение трябва да бъдат "държани под око", особено "стратегическата и координирана манипулация и намеса на Русия". Изказването му дойде след като началото на седмицата Франция, Полша и Германия обвиниха Русия, че е създала мащабна мрежа от сайтове за разпространението на проруска пропаганда.

На този фон Гугъл обявиха, че повеждат собствена кампания срещу дезинформацията в навечерието на изборите за Европейски парламент. Тя ще започне началото на март и ще представлява поредица от кратки анимирани видеа, които ще се появят в платформи като TikTok и YouTube в пет европейски страни: Белгия, Франция, Германия, Италия и Полша – държави, в които се смята, че има най-голям брой бъдещи гласоподаватели на европейските избори през юни.

Информационните видеа са разработени заедно с изследователи от университетите в Кеймбридж и Бристол. Целта е чрез т.нар. технология на prebunking (нещо като имунизация) потребителите да са наясно кое съдържание може да съдържа фалшива информация или манипулация, дори още преди то да се появи в техните мрежи.

"Това е единствената технология, която работи еднакво ефективно в целия политически спектър,за разлика от проверката на фактите, която може да доведе до допълнително поляризиране, защото се случва, след като информацията вече се е разпространила," обяснява един от изследователите в проекта на Гугъл, Бет Голдбърг.

Образователните видеа ще бъде преведени на всички 24 официални езика на ЕС и ще бъдат показвани в продължение на поне един месец.

Със свое приложение в битката с фалшивите новини в навечерието на кампанията за фалшивите новини ще се включи и TikTok. Неговата цел ще е да помогне на европейците да разберат повече за самия избирателен процес. Oт компанията работят и върху подготовката на кампания за медийна грамотност заедно с организации за проверка на факти в Европа.

"Следващия месец ще пуснем вградено приложение за всяка от 27-те страни членки на нейния език, което ще помогне на хората по-лесно да разграничават фактите от измислиците," казват от ТikTok.

В същото време TikTok, който в момента не се използва официално в Европейския парламент заради забраната му в европейските институции, ще започне да се използва от медийния отдел на парламента.

"ЕП ще отвори своя акаунт в началото на март," потвърдиха от пресслужбата на институцията за "Булевард България".

Целта е чрез платформата, младите потребители, някои от които ще гласуват за първи път на изборите през юни, да получат повече информация за работата на Европейския парламент, посочват оттам.

От съображение за сигурност ТikTok беше забранена преди близо година на всички електронни устройства на служители на ЕК и ЕП. И след решението за създаване на официален канал на ЕП, мрежата и инфраструктурата и устройвата му няма да бъда използвани казват от ЕП, но заради мерки за сигурност не обясняват както точно ще преодолеят собствената си забрана.

Към повече сигурност и по-малко нелегално съдържание е насочен и Европейският закон за дигиталните услуги, който ще задължава всички платформи и търсачки с над 45 млн. потребители в рамките на ЕС да се борят с нелегалното съдържание в тях и рисковете за сигурността.

Тези правила влязоха в сила миналата година за най-големите платформи в света, включително Facebook и TikTok, но от 17 февруари те ще се прилагат за всички, с изключение на най-малките компании. Законът предвижда и строги наказания за нарушителите – глоби до 6% от годишния им оборот или дори забрана за работа в ЕС при сериозни и повтарящи се нарушения.

Санкции за допускане на дезинформация по време на предизборната кампания се предлагат и в България.

Според предложените от ПП-ДБ поправки в закон за електронните съобщения големите платформи, които използват алгоритми за препоръчване на съдържание, ще трябва да се борят срещу т.нар. "фабрики за тролове", особено по време на предизборна кампания, а КРС да получава отчети за спазването на мерките.

В текстовете е записано, че операторите на платформите ще могат да бъдат санкционирани с между 50 хил. и 5 млн. лв., ако "използват системи за препоръчване на съдържание, които застрашават изборния процес",т.е за дезинформация.

В предложенията е записано също, че "много голяма онлайн платформа, която се използва от повече от 1 милион потребители в България" ще получи статут на стратегическа за страната дейност и влиза в обсега на Държавна агенция "Национална сигурност"(ДАНС), но ДАНС няма да може да сваля съдържание при открити нарушения.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам