Европрокуратурата разследва пране на пари при строежа на тунел "Железница"

По искане на Европейската прокуратура (ЕПО) днес в София са се провели претърсвания в шест фирми и четири частни къщи.

В рамките на операцията разследващите са търсили доказателства по подозрение за присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари, свързани с изграждането на тунел "Железница" - най-дългия пътен тунел в България, който наскоро беше открит за движение. Завършването му се забави с години - първите постъпления за начало на строежа са още от 2015 г.

Изграждането на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" се ръководи от Агенция "Пътна инфраструктура", която сключи договор с консорциум от три фирми за изпълнение на проекта, съфинансиран от Европейския кохезионен фонд по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (2014-2020 г.).

Изпълнителят получи приблизително 185 млн. лева (около 95,6 млн. евро), като 85% от тях бяха финансирани от фондовете на ЕС.

След сигнал, получен от Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС), прокуратурата в София започва разследване, което разкрива, че едно от дружествата, което е част от консорциума, е заподозряно в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари.

Твърди се, че разследваното дружество е извършило в много кратък срок няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 млн. лева (5,6 млн. евро) към верига от кухи дружества, което е довело до изтегляне на големи суми в брой от лица с криминални досиета.

Тези дружества и лица фигурират и в друго текущо разследване на прокуратурата, свързано с инфраструктурни проекти в железопътния сектор, съобщават от Европейската прокуратура.

Разследването продължава, за да се установи естеството и обхватът на предполагаемите престъпни дейности.

Днешните претърсвания са извършени от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и ДАНС.

Изграждането на тунел "Железница" завърши през 2022 г., но до февруари 2024 г. тунелът оставаше неизползваем заради свлачища в района, които се наложи да бъдат укрепени.

Дължината на съоръжението е два километра. “Модерното” строителство по нов австрийски метод приключи с вграждането и на четири православни икони.

Крайната цена на съоръжението с отсечките около него и укрепване на появилите се свлачища се оказа повече от 420 млн. лв., което го превърна освен в най-дългия, и в най-скъпия тунел.

"Изградени са 14 системи за сигурност, за мониторинг, за контрол и управление на трафика. Разполага с четири свързващи галерии - две пешеходни и две автомобилни. Има 107 камери за видеонаблюдение, аудио оповестяване", обясни създателят на проекта инж. Красимир Найденов на церемонията по откриването.

Европейската прокуратура е независимата прокуратура на Европейския съюз. Тя отговаря за разследването, наказателното преследване и предаването на съд на престъпления срещу финансовите интереси на ЕС.


Четири години по-късно: тунелът "Железница" най-после е отворен


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Ноемврийска наслада ... или с други думи – „Божоле“

Родината му е Източна Франция. Там, където полята са осеяни с хиляди хектари лозя, а гроздето зрее под бургундските лъчи

18:31 - 21.11.2024
Важно днес

Ураганен вятър с пориви над 100 км/ч се очаква в някои части на страната в петък

Минималните температури ще бъдат от минус 4° и 1°,  до 2°-7° по крайбрежието

15:46 - 21.11.2024
Бизнес

Foot Locker отваря врати в България

Fourlis Group обяви откриването на три магазина – в София, Варна и Бургас

14:36 - 21.11.2024
Важно днес

Съдът в Хага издаде заповеди за арест на Нетаняху и на бившия израелския министър на отбраната

Издадена е още и една заповед за арест - тази на лидера на "Хамас"

14:13 - 21.11.2024
Важно днес

ИТН даде крачка назад за санитарния кордон около Пеевски

Тошко Йорданов иска ДПС-Ново начало да има зам.-председател на парламента, но без шефове на комисии

13:41 - 21.11.2024