По искане на Европейската прокуратура (ЕПО) днес в София са се провели претърсвания в шест фирми и четири частни къщи.
В рамките на операцията разследващите са търсили доказателства по подозрение за присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари, свързани с изграждането на тунел "Железница" - най-дългия пътен тунел в България, който наскоро беше открит за движение. Завършването му се забави с години - първите постъпления за начало на строежа са още от 2015 г.
Изграждането на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" се ръководи от Агенция "Пътна инфраструктура", която сключи договор с консорциум от три фирми за изпълнение на проекта, съфинансиран от Европейския кохезионен фонд по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (2014-2020 г.).
Изпълнителят получи приблизително 185 млн. лева (около 95,6 млн. евро), като 85% от тях бяха финансирани от фондовете на ЕС.
След сигнал, получен от Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС), прокуратурата в София започва разследване, което разкрива, че едно от дружествата, което е част от консорциума, е заподозряно в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари.
Твърди се, че разследваното дружество е извършило в много кратък срок няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 млн. лева (5,6 млн. евро) към верига от кухи дружества, което е довело до изтегляне на големи суми в брой от лица с криминални досиета.
Тези дружества и лица фигурират и в друго текущо разследване на прокуратурата, свързано с инфраструктурни проекти в железопътния сектор, съобщават от Европейската прокуратура.
Разследването продължава, за да се установи естеството и обхватът на предполагаемите престъпни дейности.
Днешните претърсвания са извършени от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и ДАНС.
Изграждането на тунел "Железница" завърши през 2022 г., но до февруари 2024 г. тунелът оставаше неизползваем заради свлачища в района, които се наложи да бъдат укрепени.
Дължината на съоръжението е два километра. “Модерното” строителство по нов австрийски метод приключи с вграждането и на четири православни икони.
Крайната цена на съоръжението с отсечките около него и укрепване на появилите се свлачища се оказа повече от 420 млн. лв., което го превърна освен в най-дългия, и в най-скъпия тунел.
"Изградени са 14 системи за сигурност, за мониторинг, за контрол и управление на трафика. Разполага с четири свързващи галерии - две пешеходни и две автомобилни. Има 107 камери за видеонаблюдение, аудио оповестяване", обясни създателят на проекта инж. Красимир Найденов на церемонията по откриването.
Европейската прокуратура е независимата прокуратура на Европейския съюз. Тя отговаря за разследването, наказателното преследване и предаването на съд на престъпления срещу финансовите интереси на ЕС.
Четири години по-късно: тунелът "Железница" най-после е отворен
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: