Добре дошли в света на Gen Z - поколението, което отказва да чака.
Живеят по-добре от родителите си и го знаят. Парите им са дигитални, инвестициите са в телефона им, не чакат ресто, сметките са споделени. Удобството и персоналното отношение оставят по-силно впечатление от всичко друго.
Хората между 18 и 25 години гледат по различен начин на заплатата и разходите, професията и личното благосъстояние.
Имат акаунти в TikTok много преди да открият първата си банкова сметка. Следят съветите на finfluencer-и, които често заместват обучението по управление на лични финанси в училище.
Някои се учат на стратегии за контрол на бюджета си от трендове като "cash stuffing" или предизвикателството със 100 плика за спестявания. Други управляват портфейли с акции и/или криптовалути още преди да навършат 20.
Сара, 19 г.
“Тук и сега” не означава безразсъдно харчене, а умение да пренаредиш приоритетите си, когато се наложи,” споделя Сара. Тя е на 19 години, студентка по политология в Лондон, и открива предизвикателствата и свободата на самостоятелния живот в чужбина.
Според нея Gen Z знае кога да спести и кога да си позволи преживявания, които носят истинска стойност.
Срещаме се с нея и с Анжи - на 23 години, скоро завършила Бизнес администрация и Журналистика, а от няколко месеца живее под наем в София.
Ако вече се чудите кои са най-големият разходи при младите, то това са храна, наем и развлечения - без значение дали става дума за Англия или България.
Трудно е човек да ги намали, но има добри начини да оптимизираме бюджета си, без да се лишава от комфорт и малки удоволствия.
Например, нашумялата meal prep стратегия, която оказва се и Сара и Анджи прилагат. Става дума за приготвянето на ястия за седмицата у дома, което е добър хак за спестяване на средства.
Не може обаче само да се спестява. Представителите на младото поколение трудно се отказват от дребните всекидневни моменти.
Анжи, 23 г.
Кафе (или матча), самолетни билети и дрехи.
Това са трите неща, които Gen Z купуват без угризения, казват Анжи и Сара.
Младите хора гледат на развлеченията като на награди за добре свършена работа. След много учене и тежки изпити често можем да чуем: ‘заслужавам една почивка в Италия’.”- споделя Анжи.
Gen Z живее не заради вещи, а заради спомените и историите, които трупат, докато обикалят света. Поводи винаги се намират - от този да посетят града, в който учи приятелка до това да отскочат до някоя съседна държава, просто защото билетите са били евтини.
Имат нужда от гъвкавост, защита и подход, който отчита индивидуалността им. Доверието се превръща в най-ценната валута, а умните банки се адаптират към очакванията на това поколение.
Това е и стратегията на Банка ДСК, която предлага няколко различни абонаментни плана за най-използваните услуги срещу една месечна такса - от бюджетна опция за младежи до 24 г., през карта за заплата и лесно покриване на битови сметки, до премиум план с индивидуално обслужване от личен банкер и неограничени онлайн преводи в лева и евро.
Студентският живот често е и “борба за оцеляване”, а не време за осъзнато управление на пари.
Сара коментира, че темата за финансите винаги е била в периферията на образованието, а курсовете за инвестиции, спестявания и управление на разходите в училище или университета биха били много полезни.
“Естествено, паричните навици се изграждат най-вече чрез семейно възпитание, но аз вярвам, че дори и най-финансово неграмотните млади хора могат да извлекат много от няколко образователни лекции.”
Gen Z иска да харчи, защото може - и да спестява, защото иска. Да говорят открито за парите си не е табу за тях, независимо че често те са най-уязвими на кризи.
"Единственото, от което Gen Z се страхуват, когато стане въпрос за пари, са кредитите,” подчертава Анжи. Малко млади хора са имали нужда да теглят заем, а мисълта, че трябва да дължат пари, често ги плаши.
Като студентка, Анжи взема студентски кредит за образованието си. ,,Колкото и да се притеснявах в началото, бързо свикнах с мисълта, че това е инвестиция в моето бъдеще.”
Да планираш с няколко хода напред не е нещо случайно при Gen Z. Това е поколението, което започва да инвестира в най-ранен етап от живота си - средно на 19 г. - в сравнение с милениълите (25 г.), Gen Х (32 г.) или бейби бумърите (35 г.) според данни от проучване през 2024 г. на Charles Schwab.
Изследване на Harvard Public Opinion Project от пролетта на 2025 г. показа, че над 70% от Gen Z в Америка предпочитат да влагат наличните си средства в пътувания, срещи с приятели и по-добро психично здраве, вместо да пестят агресивно от притеснения за евентуални "черни дни".
Това не означава, че младите хора не мислят за бъдещето. Същото изследване показва, че 84 на сто от тях заделят поне малка част от доходите си.
Приоритетът им е имат свободата да си позволят най-доброто възможно преживяване, когато имат нужда от него - но и да вложат остатъка в бъдещето си чрез образование, кариерна подготовка, свое семейство.
Именно на това знание за поколение Z, стъпва и банка ДСК, която иска да говори на младите хора.
От финансовата институция са разработили онлайн платформата ДСК Home: добро начало, когато дойде моментът за първи дом. Услугата предлага напълно дистанционен процес от избора на имот от списък с оферти през ипотечна консултация за изчисление на лихвата до подписване на договор за нов дом.
За да може една банка да е в крак с тяхното поколение, дигитализацията е задължителна, казват Анджи и Сара
“Искаме всичко да се случва онлайн, бързо и лесно, тук и сега”, подчертава Анжи.
Младите не губят време в опашки на гише и не подписват десетки листове хартия. Те избират банки, които знаят, че най-ценният им ресурс е времето, а финансовата стабилност е нещо, което изграждат стъпка по стъпка - със знание, дисциплина и свободата да избират следващото си приключение.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: