Снимка: © Unsplash

Най-голямата телекомуникационна компания на Франция и нейният бивш изпълнителен директор Дидие Ломбар бяха осъдени за психически тормоз срещу служители - десет години след серията от самоубийства на работници във France Telecom (Orange SA). 

Съдът в Париж призна Ломбар за виновен в използването на непозволени методи за съкращаване на работници и за тормоз срещу подчинени служители, продължил между 2007 и 2008 г. Той е осъден на 1 година лишаване от свобода (от които 8 месеца са приспаднати) и на 15 000 евро глоба. Финансовата санкция за France Telecom е в размера на 75 000 евро - най-високата сума, която френското законодателство предвижда при подобни нарушения. Индивидуални обезщетения ще бъдат присъдени на пострадалите семейства. 

Процесът е без прецедент за компания от CAC 40 - индексът на най-големите публични търговски дружества в страната.

Кризата в телекомуникационния гигант настъпва през 2006 г., когато мениджмънтът обявява, че планира съкращаването на 22 000 работни места в рамките на тригодишен период поради влошаващи се финанссови резултати. Ситуацията в компанията обаче е по-особена - към онзи момент бившето държавно предприятие вече е приватизирано, но много от работещите в него хора се водят бюджетни служители и се ползват от специфични привилегии срещу уволнение. По това време France Telecom е работодател на над 100 000 души, като управлява близо 23 000 обекта. 

Дилемата "Уволнение или смърт"

Според представителите на синдикатите в компанията - това е моментът, в който започва да се създава токсична корпоративна култура. Нежеланите служители са отстранявани от важни проекти или са пренасочвани към задачи, за които са непригодни, с цел да бъдат принудени да се откажат от работните си места "доброволно". 

Използвани са методи като принудителни командировки, съкращаване на заплащането, многократни писмени покани за напускане и др. През 2006 г. главният изпълнителен директор Дидие Ломбар дори казва на подчинените си мениджъри, че уволненията ще трябва да се случват "или през вратата, или през прозореца". 

Последствията от тази стратегия се оказват фатални. Деветнадесет души - служители на компанията - посягат на живота си по време на кризата. Една от загиналите жени се самоубива, като се хвърля от етаж на фирмената централа през 2009 г. В последното си писмо друг човек обвинява "мениджмънта чрез терор" за крайното си решение. Още дванадесет души правят опит да сложат край на живота си - сред тях жена, която научава, че ще бъде трансферирана в друг град за трети път в рамките на една година. Осем от служителите, подали иск срещу France Telecom, са заболяли от депресия по време на преструктурирането. 

Съдът посочва, че мерките за съкращенията са били неправомерни, а натискът от страна на главния изпълнителен директор, заместника му и директора по "Човешки ресурси" върху подчинените им кадри е бил целенасочена политика за създаване на "климат на страх", с умишлено влошаване на работните условия, които да ускорят напускането на служителите. 

Главният изпълнителен директор Дидие Ломбар беше отстранен от France Telecom през 2010 г. Неговото място се заема от Стефан Ришар, текущия мениджър на преименуваната компания Orange. Компанията обяви, че няма да обжалва наказанието си. Ломбар обаче ще протестира срещу своята присъда. Адвокатите му определят съдебното решение като "пълна грешка на правораздаването". 

Урокът на France Telecom за индустрията във Франция

Разследването за злоупотреба и тормоз, което продължава цяло десетилетие, води до промени както в законодателството, така и във вътрешните правила на френските корпорации. Натискът за преструктуриране във France Telecom не е изолирано събитие по време на финансовата криза, но именно огромният обществен интерес към случващото се в телекомуникационната компания започва да променя фокуса към психологическите рискове, свързани с мащабните корпоративни промени. 

Началото на тази трансформация започва още през 80-те и 90-те години, когато се извършва преходът от доминиращите работни места в индустрията към сферата на услугите. Много от новите професии изискват друг тип комуникативни умения и отношения с клиенти, които водят до по-високо и интензивно емоционално натоварване. 

Заплахата от прегаряне или пределно психическо изтощаване е проблем за френския бизнес още преди скандала около France Telecom. През 2010 г. френското правителство поръчва доклад за "Благосъстоянието и ефективността на работното място", в който се изисква от предприятията да разработят регламент за оценка на "психосоциалните рискове" и да прилагат мерки за ограничаването им. Въведени са и безплатни телефонни линии за подкрепа на хора, които страдат от претоварване или тормоз. 

Самите работни пространства се променят, така че да въздействат положително на физическото и психическото здраве. Все повече специалисти обръщат внимание на психични заболявания, свързани с трудовата заетост. В изследване от 2015 г. на Службата по обществено здраве на Франция се посочва, че 480 000 работещи мъже и жени страдат от психо-социални проблеми. Само 10 000 от тях обаче са компенсирани за заболяванията си чрез инструментите на здравното осигуряване. 

Прочети