Снимка: © Министерство на правосъдието

"На нас юристите ни е по-лесно, защото работим с правни термини - голяма част от договорите на пътните фирми с АПИ са нищожни" - това каза бившият служебен министър на правосъдието Иван Демерджиев пред БНР.

Като заместник-министър във МнВР той оглавяваше междуведомствената работна група, която имаше за цел да провери правната ситуация във въпросните договори:

"Установи се, примерно, че договор е сключен за стойност около 18 млн. лева, а по него са възлагани работи за 320 млн. лева. Всичко над стойността му е плащано по нищожен договор, което има своето правно отражение в това, че цената, която се дължи, трябва да бъде занижена, като от нея се извадят печалбите. Това не беше направено. Интересно беше, че бяха избирани договори, по които възлагането беше много близко до стойността на договора". 

Според него пътните фирми нямат право да протестират поради две причини: "Първо, те много добре са запознати с този доклад и знаят, че проблемът е правен, а правните проблеми се решават в съда. Второ, ако се направи внимателен анализ и се извади печалбата от плащанията на договори като този, който посочих, дори и 10% процента от тази стойност да се извади, ще има надплащане, а не задължения."

"Тези фирми забравят, че за АМ "Хемус" имат авансово платени 1 милиард лева, без да са започнали работа. И е много интересно какво се случва с тези суми, платени още от правителството на Бойко Борисов, как са платени авансово, без да има една копка за тях", добави Демерджиев.

Той посочи, че фирмите е трябвало да се обърнат към съда отдавна, ако смятат, че имат дължими суми, тъй като са наясно с настоящото положение от началото на октомври. Бившият зам.-министър припомни, че още в края на служебния кабинет са били сключени споразумения с пътноподдържащите фирми да се прекратят договорите и да се стартират нови процедури:

"Остана да се извършват само дейности, свързани със защита на живота и здравето на пътуващите по пътищата и на националната сигурност. Тези процедури доста се забавиха и едва сега са стартирани. Когато приключат, ще има ново възлагане на тези, които спечелят обществените поръчки".

В събота пътните строители обявиха, че готвят национален протест на 20 април, ако обещаните им пари за извършените ремонти не стигнат до тях.

Демерджиев обаче отново наблегна над това, че "правните спорове се решават в съда", а не чрез протести, защото иначе правосъдието би се обезсмислило. Според него обаче до такива действия не се е стигнало, тъй като фирмите знаят, че не са прави. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Карнавалът в Габрово осмя политици и се изгаври с Костадин Костадинов

Тази година фестивалът е под мотото "Кот доди, гад доди"

Морган Фрийман и покойният Джон Маккейн получиха забрана да влизат в Русия

МВнР на Русия публикува странен санкционен списък

"Мариуполис 2": Филмът за трагедията на обсадения град, чийто създател загина във войната

Фестивалът в Кан показа последния филм на Мантас Кведаравичюс

Йотова критикува Петков - "има нещо недоизказано" в призива за свикване на КСНС

Румен Радев все още не е отговорил на предложението на премиера за Северна Македония

Нов спор между Германия и Полша заради танковете за Украйна

Берлин не може да достави исканите танкове Leopard от най-ново поколение за Варшава

Новата схема на Анна Сорокин: Колекция с рисунки от затвора за $500 000

Измамницата, на която Netflix посвети сериал, се преквалифицира в художничка

Осем души в килия за психично болни и кръв по стените: Тревър Рийд за престоя в руски затвор

Американският ветеран беше върнат от Русия в САЩ след почти 3 години зад решетките

"Космическото такси" на Boeing най-после се скачи с МКС

Трудният път на Starliner до орбитата на станцията