Големите идеи лесно могат да объркат човек, тъй като според хората реализацията им изисква опит, познания и умения трупани с години. В същото време големите идеи са запазени за младите, които могат да мечтаят и имат свободата, времето и енергията да ги изпълнят. В този дисонанс на практика не остава особено място за реализацията на големите идеи, особено ако те са толкова мащабни като спасяването на планетата и опазването на околната среда.

Нещо, което често пропускаме за големите идеи обаче е, че най-важното за тях е да не се отказваме. Доказателствата за това са много, но тази година иновационната програма Panda Labs на WWF се фокусира именно върху младежите, които имат смелостта да мечтаят наистина на едро.

Програмата ангажира младежи между 15 и 25 години като им поставя за цел да предложат решения за някои от най-належащите екологични предизвикателства. В замяна прогрмата, която тази година проведе три семестъра, им предлага хакатон и мастър клас, в които да разработят и ошлайфат идеите си. Накрая се избират победители, които получават 10 хил. лв., за да развият прототип и да реализират проекта си.

С това Panda Labs дава възможност на младежите да вземат нещата в свои ръце. Първите три семестъра се проведоха с подкрепа на Kaufland България, като част от устойчивата CSR политика на компанията. Компанията подпомогна инициативата, както финансово, така и с живи примери за устойчиви политики от своя бизнес, като мерки за намаляване на хранителните отпадъци и пластмасата и демонстрация на работата на зарядни станции за електромобили. Освен това служители на Kaufland бяха част от журито в мастъркласовете на трите семестъра. Те бяха фокусирани върху основни теми - бъдещето на отпадъците, бъдещето на храната и бъдещето на мобилността.

Очевидно организаторите на програмата знаят, че най-голямата пречка пред най-големите идеи е вътрешната борба със страха и неувереността. Затова и мотото на Panda Labs е “Хвани бъдещето в свои ръце”, което звучи леко наивно и много отговорност. Това очевидно не притеснява Миряна Иванова, Ния Неделчева, Александра Василева и Бояна Карапасева, които са победителите от първия семестър на иновационната програма.

КафЕко: Младежка амбиция и утайка от кафе в помощ на природата - Миряна Иванова, Ния Неделчева, Александра Василева и Бояна КарапасеваЧетирите момичета срещам през Zoom на по чаша кафе, защото именно то е в основата на тяхната голяма идея, а може би е и едно от нещата, които ги събира. Тъкмо са навършили 18 години и им предстои да започнат последната си година в Математическата гимназия в Русе. В тази учебна година те имат силната амбиция да развият своят първи бизнес “КафЕко”. Той лежи на една от онези идеи, за които се чудиш как не си се сетил досега и се надяваш повече хора да се включат в реализацията ѝ.

Тръгвайки от желанието си да направят продукт от много разпространен отпадък, на по чаша кафе се сещат, че това може да е утайката от любимата им напитка. От нея те създават трупчета за горене, с които искат да заменят дървесината като материал за отопление. Това ще спести изсичането на дървета, но и ще намали отделяните вредни газове. Впоследствие се оказва, че трупчето, което разработват, е и по-ефективно, защото е с по-висока калоричност от дървесината.

В продължение на близо година момичетата правят експерименти, тестват прототипи и постоянно търсят съвети и подкрепа от различни хора и места. Днес те разбиват всички глупави клишета за модерните тийнове и разказват със споделен хъс за желанието си да превърнат “КафЕко” в работещ бизнес. По-впечатляващото обаче е, че са напълно наясно с това, че все още знаят малко за това как се развива бизнес, но и че имат добра идея с потенциал.

Как стигнахте до идеята да направите точно трупчета за горене от утайката на кафе?

Бояна Карапасева: Ние пием много кафе, даже сега сме с по чаша кафе. Замислихме се колко кафе пием, не само ние, а в целия свят. Отпадъкът от него се използва за наторяване, но има предостатъчно утайка, че да можем да я използваме и за нещо друго.

Ния Неделчева: Направихме проучвания, с които установихме колко много кафе се изхвърля всеки ден. Запитахме се какво можем да направим с утайката от кафето и установихме колко много дървесина се изсича, за да се използва за отопление. С още проби и грешки установихме, че можем да използваме утайката от кафе, за да създадем трупчета, които са алтернатива за отопление. Благодарение на експерименти стигнахме до извода, че те са по-екологичен и калоричен продукт.

Какъв беше процесът на проучванията, които сте направили, за да създадете трупчетата?

КафЕко проект Panda Labs

Александра Василева: Трябваше да намерим правилната слепваща съставка, която да прибавим към утайката, за да съставим трупче, което да е твърдо и да не се разпада. Използвахме различни съставки и съотношения, като пробвахме с восък, меласа, бананови обелки, слама, талаш и всичко това в различни съотношения.

Правихме различни експерименти с тях, но накрая стигнахме до перфектното за нас трупче от 80% утайка от кафе и 20% пилки. Това е остатъчен материал при преработване на дървесина. Чрез използването на хидравлична преса, която създава високо налягане, пилките пускат слепващото си вещество - лигнин и така трупчето се получава цяло и не се разпада при използване.

Имахме редица експерименти, събирахме утайка от кафе от вкъщи и някои заведения, които ни помогнаха. Събирахме пилки от малки работилници в Русе.

Какъв е потенциалният успех на идеята ви в истинския свят?

Александра Василева: Наясно сме, че няма да можем да заменим напълно използването на дървесина в отоплението, защото е разпространена и в някаква степен е по-евтина. Целта на проекта ни обаче е да започнем да променяме мисленето на хората, да ги мотивираме да мислят по-екологично и за природата.

Как си осигурявате суровината за производството на трупчетата?

Александра Василева: Много зависи с какво количество ще стартираме, като в началото то ще е по-малко, защото ни трябват много утайка и пилки. Смятаме, че за начало можем да си набавяме необходимата утайка от заведенията в Русе. Започваме от родния ни град, след това и другаде. Освен това на бензиностанциите се изхвърля много голямо количество утайка, което разбрахме от различни доставчици на кафе. Смятаме, че можем да си партнираме с тях, с различни офиси и други фирми, където работниците пият много кафе.

На какъв етап е идеята ви в момента, какви са следващите стъпки, които планирате?

Ния Неделчева: Изпратихме прототип на трупчето, което е с диаметър 3 см. и тежи 6гр., в лаборатория в Русе, която доказа, че е с 25% по-калорично от същото трупче от дървесина. Също така вредните емисии, които се излъчват са почти 50% по-малко. Сега ще разработим по-голямо трупче, което също ще тестваме.

Александра Василева: Ще изпратим това трупче в лаборатория в София, където да кажат, че това е правилното съотношение и, че става да се използва за целта, която искаме. След това следва производство и в даден момент ще патентоваме идеята.

Миряна Иванова: Надяваме се след патента да имаме по-голямо производство, съответно и продажби.

Какви мащаби планирате за производството на трупчетата?

Александра Василева: Свързахме се с компанията “Гамера” и те се съгласиха да си партнираме в бъдеще с отворени сърца и ум. За да се случи това обаче трябва да произвеждаме няколко милиона килограма трупчета годишно, така че продажбите да са печеливши. Затова целта ни е да създадем такова количество. Това е последната ни година заедно, преди да завършим училище, в която ще можем да работим толкова усърдно и да даваме 100% от себе си. Надяваме се в следващите 2 години да можем да осъществим тази наша идея.

Какво ви е необходимо, за да развиете бизнеса си? Някой помага ли ви в това отношение?

Ния Неделчева: Определено ще имаме нужда от допълнително финансиране. От една страна патентът не е никак евтин, но и ни е нужна хидравлична преса за трупчето. Засега имаме човек, който ще ни помогне за началните бройки и ще наемем неговата преса. Ако искаме да растем в големи мащаби ще ни е нужна хидравлична преса, с която сами като компания да произвеждаме. Отделно са и всички разходи за създаването на легална компания.

В момента дори съвет от хора, които имат стартъпи, би ни бил от полза. Все още не сме напълно наясно с всички стъпки за създаването на компания, а и имаме нужда от партньори. Трябват ни хора, които произвеждат хидравлични преси или могат да правят прес форми. Това ни е необходимо, за да можем да направим трупчето по-голямо и да е с маса 1 кг.

Има ли други продукти, през които минахте?

Бояна Карапасева: Това ни беше първият проект, с който разработваме реален продукт. Досега винаги сме разработвали приложения, но това ни е първият реален продукт.

Александра Василева: Ние се занимаваме в различни сфери и с различни неща. Ния е участвала в няколко олимпиади по информационни технологии и информатика и е разработвала игри, Миряна също е разработвала подобни неща, а аз и Бояна се занимаваме с изкуство и графичен дизайн. Не сме се занимавали със създаването на продукт, но четирите заедно, комбинирайки знанията си в различни области, стигнахме до КафЕко. Така установихме, че това комбиниране на уменията е най-добрият подход за създаването на успешен бизнес.


“КафЕко” са победителите в първия семестър на Panda Labs и можете да ги отркиете във Facebook и Instagram.

Panda Labs е глобалната иновационна програма на природозащитната организация WWF, която е и платформа за решаване на някои от най-неотложните екологични и социални проблеми на планетата.

Първото издание на Panda Labs в България се проведе с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и Kaufland България. Програмата е част от устойчивата политика за корпоративна социална отговорност на компанията, която е под мотото “Действията носят промяната”.

Корпоративната социална отговорност на Kaufland у нас е фокусирана върху областите “Родина”, “Хранене” и “Природа”, по които работи от години. Компанията партнира с местни производители, стимулира навици за устойчиво потребление сред потребителите си и работи с акцент върху енергийната ефективност и ограничаването на пластмасовите си отпадъци.

Целта на Panda Labs е създаването на общност, която да включва млади изследователи, иноватори и предприемачи и доказани учени и бизнес лидери, които да си помагат активно в развиването на добри идеи за опазване на околната среда.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024