Снимка: © Getty Images

Катастрофите по българските пътища продължават да са твърде често явление, а част от причините за инцидентите се крият в модела на работа на фирмите за междуградски автобусни пътувания и на техните шофьори.

Клиенти на „Юнион Ивкони“ са подали официална жалба до фирмата заради шофьора на автобус по линията Слънчев бряг – София. Пътуването продължило от 17 до 00:30 ч. на 25 август, а той няколко пъти е заспивал зад волана и 50-те пътници са се разминали с късмет от тежка катастрофа.

Елеонора Христозова е била един от хората в автобуса. Тя разказа за случилото се във Facebook и добави, че шофьорът е тръгнал по обратния маршрут с нов автобус, пълен с пътници, на 26 август в 5:30 ч. – тоест е имал време за почивка по-малко от 5 часа. Почивката му на морето, преди да се качи за София, също била само 4 часа - от 13 до 17 ч.

Това противоречи на всички правила за по-дълга пауза между смените, а липсата на втори шофьор в автобуса е друго нарушение.

„Лично го проверих сутринта, като се върнах на автогарата в 5.30, за да видя, че той наистина тръгва обратно към морето след 4 часа, макар от кол-центъра на фирмата да ме уверяваха, че това не е възможно. Оказахме се с шофьор, който буквално щеше да ни убие! 50 човека в автобуса”, разказа Елеонора Христозова.

Първият инцидент е станал по автомагистрала „Тракия“, когато шофьорът заспал зад волана и се насочил към мантинелата. „Изпитах ужас да не паднем в канавката и да стане като онзи смъртоносен случай с падналия рейс на магистрала ”Тракия” с 6 жертви и 20 ранени, пак на „Ивкони”, пише жената, подала сигнала.

„Отклонението към мантинелата и заспиващият шофьор, за съжаление, се повтори малко преди Пловдив. Отново отклонение вдясно, мантинела на ръба. Този път всички хора се разкрещяха, ревнаха деца, настана паника и всички пищяха да спре на първата бензиностанция. Макар и неохотно, спря. Една пътничка отиде да му купи кафе, аз го помолих да слезе да се разведри, но той предпочете да дреме на волана. Като го видях как изглежда, ми призля – той едва гледаше“, разказа Елеонора Христозова.

Пътниците са настояли шофьорът да си почине, като спи поне 1 час. Млада двойка дори останала на бензиностанцията и не се качила повече в автобуса.

Двама пътници дори предложили на шофьора да го сменят зад волана и самите те да шофират през останалите 160 км до София. В крайна сметка, до смяна не се е стигнало. Един от двамата доброволци е останал при Васко Стоянов на предната седалка, за да му говори през цялото време и да не му позволи да заспи.

„Всички бяхме ужасени, защото от Пловдив до София вече валеше и пътят беше още по-тежък. Мъжът, който го държеше буден, му бършеше през 15 минути и предното стъкло, за да вижда дясното огледало и да не отидем в канавката. Мъжът беше шокиран как когато всички крещяха на шофьора да спре веднага да си почине и разсъни, той му казал, че не му пука за хората, защото напускал фирмата“, разказа жената, пуснала жалбата към „Юнион Ивкони“.

Прибирането от Пловдив до София продължило 2 часа и половина – „160 км пълен ужас“.

„Като пътник искам да попитам ръководството на „Юнион Ивкони”: Трябва ли да стане нова тежка злополука с жертви, за да си проверят шофьорите колко са адекватни, как карат и дали това се знае по веригата, по какви критерии ги наемат? Нормално ли е пътниците да държат шофьора буден и да са готови да го сменят на волана, за да се приберем живи?“, пита Елеонора.

„Нормално ли е този шофьор да се качи на обратния курс в 5.30, след като нас ни прибра в 00.30 след полунощ, на 4 часа сън. Този шофьор е потенциален убиец на пътя! И по-лошото – на него не му пукаше от това“, пише тя.

Заради „паника и стрес“ пътниците не са повикали полиция на автогарата и през нощта, и на сутринта. Не са се обадили и на фирмата, за да им прати втори шофьор. „Дано не си останем само с преживения стрес и някой в "Юнион Ивкони" да вземе мерки“, добави жената, пуснала сигнала.

Един от потребителите във Facebook пише, че това е втори подобен случай с шофьор на същата фирма, за който чува. Други посочват, че подобни ситуации възникват при пътувания с различни фирми. „Още помня едно пътуване с „Етап“ преди години. Шофьорът си купи бира в Търново и я пи по пътя”, гласи един от коментарите.

„Уви, да не мислят за шофьорите, респективно и за пътниците, е практика в българските фирми“, казва друг от хората.

Почти всички се обединяват около тезата, че големият отговорник е фирмата. „Масово в България, българските работодатели не плащат на работниците си подобаващо“, пише друг. „Това, разбира се, води след себе си взимане на курсове, за да изкарат достатъчно и за да могат да живеят семвйствата им. Проблемът е огромен. Той е социален и морален“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Двата руски газопровода "Северен поток" аварираха едновременно

Дания ограничи движението на корабите заради изтичане на газ край остров Борнхолм

"Това е моето политическо завещание": Стотици гости на премиерата на книгата на Иван Костов

"Ако демократичната общност се превърне в авангард и излъчи своите силни послания към обществото, много бързо ще се решат другите проблеми"

21 офиса на Еконт в страната ще работят и в неделните дни

В рамките на 24 часа, всеки потребител на Еконт в районите на тези 21 офиса, ще има възможност да вземе пратката си.

Дагестан отказва на Кремъл да изпраща мъжете си като пушечно месо в Украйна

Втори ден на протести в Махачкала срещу войната

Kaufland изгради парк с над 300 нови дървета в кв. „Горубляне“

Избрани са видове, които пречистват повече въздуха

Урсула фон дер Лайен идва в България за откриването на интерконектора с Гърция

Това е второто посещение в България на председателя на ЕК за тази година

Русия изпрати въоръжена охрана на границата с Грузия заради бягащите резервисти

Почти 5000 автомобила чакат на пункта "Верхний Ларс", за да напуснат Русия

Шофьорът, предизвикал катастрофата на Околовръстното, е бил дрогиран и пиян

В кръвта на 39-годишния шофьор са открити кокаин и 1,7 промила алкохол