Louis Vuitton, митата и провалът на „Made in USA" Снимка: © Getty Images

Всичко, което произвеждат, се разпада още преди да е готово — така изглежда Америка в серия подигравателни AI видеа, които циркулират в китайските социални мрежи. Работници с наднормено тегло, остатъци от пица и кола на бюрото и лозунгът Make America Strong Again допълват гротеската. Докато видеото се подиграва с идеята за „Made in USA“, реалността в един луксозен завод в Тексас я прави тревожно правдоподобна.

През 2019 г. главният изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно и тогавашният президент Доналд Тръмп откриват нов завод на Louis Vuitton в Тексас. Проектът предвижда производство на луксозни чанти в САЩ и създаване на 1000 нови работни места. Шест години по-късно резултатите са далеч от очакваните.

Разследване на Reuters, базирано на интервюта с 11 бивши служители и вътрешни документи, показва, че заводът в Алварадо е сред най-слабо представящите се в глобалната мрежа на Louis Vuitton. Това се потвърждава от вътрешни класации, цитирани от медията.

Основните проблеми включват липса на квалифицирани кожари, високо текучество и чести грешки при рязане и сглобяване. До 40% от кожите се разхищават — двойно повече от средното за индустрията, твърдят бивши служители.

Заводът произвежда предимно по-опростени модели като Neverfull, Metis, Felice и Carryall. Всички излизат с етикет Made in USA, но според множество източници качеството често не отговаря на стандартите на бранда.

Моделът Carryall

Някои работници споделят, че са били принуждавани да прикриват дефекти чрез т.нар. „топене“ — техника, при която с нагорещена игла или метален инструмент се заглажда или разтапя кожата или платът, за да се прикрият дупки, дефектен шев или неравности. Това е неофициална практика, която компрометира изработката, но според четирима бивши служители, с които Reuters говори, е била негласно толерирана от някои ръководители.

Ръководството на Louis Vuitton признава, че е имало подобен случай през 2018 г., свързан с конкретен мениджър, който вече не е част от компанията.

Заплащането в завода започва от $13 на час, като през 2024 г. достига $17. Минималното почасово възнаграждение в Тексас е $7.25. Въпреки обещанието за 1000 работни места, към февруари 2025 г. броят на служителите е под 300 — потвърдено и от настоящи представители на Louis Vuitton пред Reuters.

Компанията продължава да инвестира. Изградена е втора производствена база за $23.5 млн. Планира се и закриване на един от заводите в Калифорния до 2028 г., като на служителите е предложено да се преместят в Тексас или да напуснат. „Подценихме разстоянието между Калифорния и Тексас“, признава индустриалният директор Лудовик Поушар в интервю за Reuters.

Обучението в завода следва европейския модел – шест седмици базова подготовка, след което – менторство. Но според някои бивши служители времето е недостатъчно, а натискът – прекомерен. Това е довело до напускане на част от новоназначените.

LVMH получава значителни данъчни облекчения — включително 75% намаление на имотния данък за десет години. Според документи, получени от Reuters чрез официални искания за достъп до информация, компанията очаква да спести около $29 млн. от тези облекчения.

Проектът в Тексас цели да намали зависимостта от европейското производство и да избегне евентуални мита върху стоките от ЕС. Но разследването на Reuters показва, че пренасянето на занаятчийска традиция в индустриален контекст и различна културна среда остава трудно — дори когато става дума за най-престижните чанти в света.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

галерия

Най-очакваните филми от фестивала във Венеция 2025

Сорентино, дел Торо, Лантимос и Бигълоу с нови филми в основната селекция

16:11 - 22.07.2025
Важно днес

Общинска банка ще продължи да обслужва Столична община, а докладът за смяната ѝ дори не беше разгледан

Икономическото мнозинство в СОС отказа да разгледа искането на Васил Терзиев за смяна на банката

15:10 - 22.07.2025
Пътуване

Забраняват на ТИР-овете да изпреварват по част от АМ "Тракия"

От 22 юли влиза в сила ново ограничение заради опасните маневри на камионите

14:42 - 22.07.2025
Кино и сериали

"Холивудска вражда": документалният филм за конфликта между Блейл Лайвли и Джъстин Балдони вече е онлайн

В рамките на 60 минути филмът проследява съдебния конфликт между Джъстин Балдони и Блейк Лайвли, разразил се след премиерата на блокбъстъра „Никога повече“.

13:18 - 22.07.2025
Кино и сериали

Новият филм на Стефан Командарев е избран в програмата на Фестивала във Венеция

"Made in EU" ще има премиера във Венеция

13:14 - 22.07.2025
Бизнес

Риск от фалити, по-скъпи храни, недостиг на основни стоки - бизнесът реагира на закона "Тахов"

Производители, преработватели и търговци на храни призоваха законопроектът да бъде оттеглен

13:03 - 22.07.2025
Важно днес

Иван Костов: Време е за антиинфлационна политика, не за самозаблуда

Бившият премиер предупреждава, че ръстът на доходите, страховете около еврото и сивата икономика подхранват ценовия натиск

12:43 - 22.07.2025
Важно днес

Как да подкрепим Mediapool и Борис Митов след решението на ВКС по делото-шамар

"Когато съдът наказва журналисти за публикуване на всеизвестни факти, големият губещ е обществото. Ако журналистиката днес премълчи истината, утре няма да има кой да я каже"

12:28 - 22.07.2025