Могат ли ученическите раници да станат по-леки, а образованието - по-интерактивно? Въпреки че образователната система е консервативна и понякога трудно подвижна, в последните години промяната се случва. Появиха се и се утвърдиха няколко платформи, които предлагат достъп до дигитални учебници или онлайн уроци.

iZZI на издателство Klett обаче е по-различно и по-комплексно решение, удобно едновременно и за ученици, и учители.

В него има над 50 000 електронни ресурса, създадени в съответствие с програмите на МОН, над 30 000 интерактивни задачи, игри и симулации. Платформата постоянно добавя съдържание и инструменти -  виртуална бяла дъска, класни стаи, автоматично оценяване на тестови задачи. 

Научаваме повече за платформата покрай сътрудничеството ѝ с Telenor* и тъй като образованието е важна тема, решаваме да се задълбочим, като се срещнем с Милена Константинова от екип "Електронни проекти" в издателство Klett. 

Целия разговор с нея можете да чуете в подкаста ни. 

Здравей, Милена, iZZI е като игра на думи, нали така? Звучи като "лесно", но не се изписва така?

Милена Константинова: Не, не се пише като "лесно", но в същото време е лесно. Преди време се опитвах да обяснявам какво е iZZI с термини: образователна платформа, в която има учебници. И съответно никой не ме разбра. Затова оприличавам iZZI с една прекрасна детска стая, в която всеки от предметите те учи на нещо - нещо приятно, нещо интересно.

iZZI е библиотека с учебници, iZZI е игра, iZZI е киносалон, iZZI е концерт. Всъщност абревиатурата iZZI, за която попитахте, означава – интересно, занимателно, забавно и интегриращо. Всичко това - накуп в една платформа. 

Асен Григоров: Това си е ваш маркетингов трик с разшифроването на абревиатурата?

Милена Константинова: Да, точно така.

Асен: Метафората за интересната детска стая, в която всеки предмет прави нещо - дайте да видим какво е по същество.

Милена: Искахме да направим една удобна, полезна платформа с електронно учебно съдържание, но да бъде удобна и полезна за абсолютно всички – родители, учители и ученици. Това е нещо много сложно. Все едно да направиш кифла за всички – едни харесват солено, други сладко, трети не обичат въобще кифли. Изградихме огромен обем от учебно съдържание, в момента има над 150 учебника в iZZI. Материалите вътре са над 50 000, според последното броене, но те непрекъснато се увеличават. 

Асен: Тоест имате някакъв екип от data entry хора, с които тя се обновява непрекъснато?

Милена: Точно така, ние продължаваме работа. Никога не можем да кажем, че сме завършили едно учебно съдържание. Например, за първи клас сме направили учебно съдържание по Български език, но това не е финалът. Правим 200, 300, 4 000 материала в учебника, но оттам нататък започва надграждането. Непрекъснато се сещаме за нещо ново, измисляме нещо различно и добавяме.

Сибина: Добре, на мен би ми било по-лесно да обясня какво се вижда, когато напишеш адреса от страна на потребителите. От една страна имаме учебници, които са дигитализирани. От друга страна са тестовете, които децата могат да решават сами. Също така има видео уроци и нагледни материали - да кажем по География. Това са теми, за които винаги съм си мислела, че трябва да се видят, а в учебниците са показани на малка снимка с много лоша резолюция.

Асен: Не можеш да zoom-неш по никакъв начин...

Сибина: ... И обикновено липсва текст с обяснение какво е това. Аз трябва да гадая, защото си признавам, че съм забравила някои неща. Чета урока и си казвам: ,,Ахааа, това може би е това‘‘. В iZZI има една изненадваща за мен част, която представлява класни стаи и класации - едва ли не всички потребители имат нещо като общо състезание или външно оценяване.

Милена: Точно така. Създадохме класни стаи, в които учителите добавят своите ученици. Всеки ученик, решавайки задачите по Български език, Математика, История или География, събира точки. Колкото повече верни решения има, толкова повече точки получава. При всеки грешен отговор губи точки. 

Сибина: Значи това е като електронна игра, съответно трябва да мине другото ниво.

Милена: Точно така, те събират познатите за тях XP (experience) точки. Добавят ги или ги губят, при което се изкачват или слизат в класацията. Има състезания на национално ниво, има състезания между училища. Веднъж се обадиха от едно училище, за да попитат защо не са се качили в класацията - техните второкласници денонощно решавали задачи и не разбирали защо продължават да са на второ място, а не на първо. 

Асен: Трябва да пуснат тайно учителите да решават задачи и ще се качат. Тази класация само от спортна злоба ли е или има някакви награди, национално обявяване?

Милена: Тези интересни неща тепърва предстоят. За момента сме пуснали класациите с цел да видим дали изобщо ще се хареса на децата и учителите, и предстоят изненади.

Сибина: Добре, какво показват за момента отзивите от страна на учителите? Според мен, за момента това е тясното звено - хората, които пускат или спират системата да се модернизира, дигитализира...

Милена: Какво казват? Първите електронни учебници излязоха през 2011 г., и повече от десет години се опитваме да помогнем на учителите да преминат от традиционния книжен учебник към използването на интерактивни електронни материали. Бавно и полека те започнаха да разбират смисъла от тях и да ги използват в класните стаи. Сега го правят и извън класните стаи. 

Сибина: Как стана сътрудничеството с Telenor ? От една страна е логично, трябват бази данни, трябва ни трафик, за го да ползваме. От друга страна е интересно – мобилен оператор с издателство. 

Милена: Една от визиите и мисиите на Telenor е в посока образование. Свързаха се с нас и ние с тях, някак стана спонтанно и едновременно. Сработихме се и много бързо решихме да интегрираме iZZI в тяхната система, защото именно чрез тях доста родители и деца ще получат достъп до електронното съдържание. Дотогава материалите ни бяха насочени по-скоро към учителите, защото те са нашите главни клиенти. Но ние с Telenor искаме да помогнем на всички деца да се чувстват добре, да играят и да учат, докато се забавляват спокойно вкъщи.

Асен: Aко две деца решават задачи едновременно в iZZI, могат ли да си говорят, да обменят опит и т.н.?

Милена: Това е частта, която разработваме в момента, защото наистина преживяването в платформата няма да е пълно, ако липсва този вид партньорство/сътрудничество и chat room. Децата ще могат не само да си помагат, да си подсказват и да си говорят, докато решават задачи. Там е мястото, където учителите могат да наблюдават и съдействат на учениците. Ако детето иска да зададе въпрос, то ще може да го зададе бързо и лесно.

Сибина: Коя е "майката" на iZZI? Къде е правена платформата, как е адаптирана тук? 

Милена: IZZI е един проект, който нашите колеги от Хърватия - част от нашата група, профил Klett - създадоха през 2019 г. Оттогава тя се промени значително. Първоначалната идея беше просто да направят платформа с електронни учебници. Но ние всички започнахме да дискутираме и да работим по отношение на това какво още може да се добави в нея. И тя се превърна в това, което е сега – децата вече могат да учат и играят, в бъдеще ще си говорят през нея и ще правят всичко, което позволи технологията. 

Асен: Ако бяхме в икономическо предаване, щях да Ви питам за пазарните предимства, тук ще Ви питам - има и други такива платформи? Каква е разликата? 

Милена: iZZI е коренно различна от всички платформи, които съществуват в момента в България, а бих казала - и по света. С какво се отличава? Има няколко варианта на платформи с електронни ресурси. Едните са класическите PDF-електронни учебници, измислени от издателствата много отдавна. Качват го в електронен вариант и добавят в него копчета, от които се включват аудио или видео. Според нашия екип, работещ по iZZI, този вариант е неудачен и неудобен за работа чрез електронно устройство,

Асен: PDF по принцип е print digital format. Създавано е, за да се печата от него, тоест прави подготовка за печат.

Милена: Абсолютно, и би трябвало да се чете на хартия.

Асен: Няма никаква редактивност, заключено е в повечето случаи.

Милена: Ами да. А когато четете интересна статия в интернет, има ли нещо, което много ви дразни? Изскачащи прозорчета с реклами. При PDF-учебниците копчетата с допълнителните материали действат точно по този начин. Детето чете, урокът му е много интересен, защото обича предмета, натиска копче и изведнъж оттам изскача прекрасно видео. Детето забравя какво е чело досега и започва да гледа видеото. И това важи за всеки. Ако аз чета и ми изскочи реклама на обувки, ще отида там...

Асен: Тоест, вашите учебници не са в PDF, те са стандартен интернет текст, да го наречем.

Милена: Да.

Сибина: А хората, които работят по съдържанието – какво образование имат, с какво се занимават? 

Милена: Екипът е съставен от много различни специалисти. Има редактори, които преглеждат и прецизират съдържанието. Има мултимедийни редактори, има видео и аудио артисти – те записват и дават гласовете си за съдържанието...

Асен: Това е голяма продукция.

Милена: Огромна! 

Сибина: Добре, това беше началото на един по-дълбок въпрос. Понеже ние с Асен имаме импулс, от време на време, да отворим учебник, да помогнем на детето да научи нещо. Много бързо обаче го затваряме и му казваме ,,Оправяй се.“ Има много уроци, в които липсва логика, акцентите са грешни. Вероятно, вие можете да коригирате някои грешки през останалите тестове и визуално съдържание, нали така? 

Милена: Точно така.

Сибина: Например, често липсва времевата логика - прескача се от един период към друг период и това много дразни. Особено за нас, хора, занимаващи се със съдържание. Вие можете ли да го компенсирате?

Милена: Това е една от целите. По принцип когато се прави един учебник, съдържанието на урока се разполага на две страници в PDF. Там няма достатъчно място за снимки или допълнителна информация. Ние добавяме в платформата всичко, което липсва по една или друга причина. По този начин детето или родителят може да направи точна логическа връзка от една тема в друга и от една дефиниция в друга.

Сибина: Да, всъщност не си бях давала сметка, че ако в един учебник бъде добавено всичко, няма да може да се повдигне от земята. 

Асен: Четох изречения в учебника по История, в които се казва, че селяните се грижели за прехраната в Древна Гърция, а управляващата класа управлявала – някакво такова абсурдно изречение. 

Милена: Ако отворите iZZI, ще видите видео филм, който е анимация и показва точно кое как става. 

Сибина: Понеже Асен се пошегува с името на издателство Klett, за това да го обясним за всички, които сигурно също се усмихват. Звучи много весело, много звучно на български..

Асен: Абе звучи като от тийнейджъри.

Сибина: Да като измислено, като някакъв slang, но всъщност идва от немски. 

Милена: Ние сме част от немската група Klett, която има издателства из целия свят. Най-вече работим с колегите от Източна европа.

Асен: Тоест, случайно е, че името звучи толкова яко на български, нали?

Милена: Ами да, всъщност не е българско.

Сибина: Идеята е, че когато го чуеш веднъж, го запомняш завинаги. Все пак има много издателства и много учебници. Всеки учител си избира как да работи и така. Ами добре, ти имаш ли още въпроси?

Асен: Имам, но няма да ги задам. Благодаря много, беше интересно, изчерпателно и ще следим iZZI, да видим какво представлява. Видях, че само до шести клас са качени учебниците?

Милена: До седми*. И до седми, включително. Има пълен набор от учебници и учебни материали за седми клас, освен PDF файловете има и много друго. Тепърва предстои да се качат и за осми, девети, десети и нагоре клас.

Сибина: Да се готвят. Всички, които са клиенти на Telenor, могат да изберат как да се абонират за платформата. Има два начина – през Интернет+ за 16,99 лв. или през плана, включващ Интернет + и 1 лв. на месец за таблет, в продължение на две години. Това е специален пакет за 17,99 лв. и с него ползват неограничено платформата iZZI. Това беше всичко от нас и ще се слушаме, вече, в обичайното време. 

Асен: До скоро, благодаря.

Милена: Благодаря и аз.


* По случай новата учебна година Telenor намалява и теглото на ученическата раница, предлагайки специален пакет за 17,99 лева на месец, който включва план Интернет+ 16,99 лева с достъп и неограничени МВ към iZZI и таблет PRESTIGIO Q PRO Grey или ALCATEL 3T 8 4G 2GB RAM.

При активация на план Интернет+ 16,99 лева получавате неограничен достъп до iZZI.  Тарифният план за интернет от Telenor, предназначен специално за деца и ученици, включва и 20 000 национални MB, неограничени MB за платформата iZZI, както и безплатен абонамент за услугите “Онлайн защита” или “Родителски контрол” на Telenor за целия срок на договора.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Предизборен дебат или "шоу": bTV изгони Луна от студиото, Волен Сидеров напусна демонстративно

Дебатът между Луна, Сидеров, Александър Томов и Николай Малинов се превърна във фарс

Джеймс Бонд не умря от ваксината

Всеки разболял се антиваксър по естествен път ще става закъснял проваксър – такъв е природният кръговрат

Локдаун, но само за неваксинираните: Стратегията на Австрия за Covid-19

Колкото повече се увеличава броят на пациентите в интензивни отделения, толкова повече растат ограниченията срещу неваксинираните

Главната медсестра на "Софиямед" е жената, ваксинирала Борисов, Пеевски и Карадайъ

Магдалена Серафимова е поставила дозите им срещу Covid-19

Метли на рояци и бели престилки: Бисерите от предизборните дебати

Референдум за пандемията, български паспорт за всеки македонец и как да яхнеш метлата 3 пъти за един час в ефира на БНТ