Защо най-старата туристическа пътека на Витоша е блокирана от частен строеж Снимка: © Булевард България

Два частни имота, реституирани преди повече от 15 години, преграждат част от туристическата пътека в гората над Княжево - един от най-популярните и стари маршрути от София към Златните мостове във Витоша.

Собствениците им са получили разрешение за строеж от Столична община, в единия вече е направен изкоп, а зеленината е премахната.

Участъкът от старата пътека вече не съществува, а между строителните прегради са направени заобиколни връзки към Стар Беловодски път, който продължава нагоре по туристическия маршрут.

Пътеката е една от най-посещаваните от туристите в София, а местните хора и представители на туристически съюзи са възмутени.

Те организират протест на 8 август (четвъртък) от 19 ч. в Княжево с искания за незабавно спиране на строителството до приключване на "пълна и обстойна проверка от комисия на Столична община и областната управа по този скандален казус".

От Столична община съобщават, че ще направят опит за "постигане на съгласие със собствениците на частния имот, като ще им предложат да бъдат обезщетени с друг имот, за да се избегне застрояването върху "Слънчевата пътека".

Притеснението на хората е свързано и с това, че липсата на реакция може да стане прецедент, който да амбицира и други строителни инвеститори да си отделят парчета от планината, без да се съобразяват с туристическите маршрути.

Това е вторият случай от април насам, при който пътеката над Княжево е преградена от частния собственик.

При първото напрежение с туристите оградите бяха разтворени само в частта на пътеката, но подготовката за строителство явно продължи.

Според Столична община - това е станало повод за "редица проверки от дирекция “Зелена система” към СО и дирекция “Природен парк Витоша” поради премахването на дървета и растителност". Но собственикът е показал разрешително, издадено от кмета на Район "Витоша" на 19 септември 2023 г. за тези действия. Това е месец преди местните избори, когато районният кмет от ГЕРБ Теодор Петков беше сменен от Зарко Клинков от Спаси София.

В края на юли то вече е започнало, а в момента районът изглежда така:

"Това, което ни вълнува, е как най-старата пътека в Княжево и във Витоша стана частен имот. Тя свързва град София и планината Витоша. От 2006 г. имотът е върнат като частен, като това, което се обяснява е, че тя е била нива. Според документите, до които имаме достъп, няма данни, че това е била нива. Искаме междуведомствена комисия между различни министерства, Столична община, район Витоша и да се установи чрез документи била ли е нива и от кога", казва пред БНТ Любо Стефанов от гражданска инициатива "Княжевец".

Йордан Рангелов от Сдружение за развитие на ски зона "Витоша" коментира пред телевизията, че прекъсването на пешеходния туризъм е равносилно на ликвидирането му: "Потресени сме от заграбването на тази алея, защото този маршрут ще бъде заличен като възможност да се ползва за разходка в планината".

В момента заобикалянето на имотите е сравнително лесно, защото старият път още е видим за преминаващите и има временен "къс път" между преградите. Но не е ясно какво какво ще се появи на мястото на свободния в момента частен терен и как ще се ориентират туристите след това.

С казуса се занимава общинският съветник от ППДБ Димитър Петров, който е направил обстойна проверка на документите за собственост на двата спорни терена, през които минава пътеката.

Той смята, че има нарушение при възстановяването им през ноември 2006 г. от Общинска служба по земеделие район Витоша, защото са третирани като бивша земеделска земя. Теренът обаче е част от урбанизирана територия, в която няма как да има земеделски земи, казва той в своя позиция по случая.

Той дава и още аргументи за това, че Княжевската борова гора е част от зелената система на града, а в Закона за местното самоуправление от 2000 г. има изричен текст, че

  • общинските пътища, улиците, булевардите, площадите, обществените паркинги в селищата и зелените площи за обществено ползване преминават в собственост на общините - т.е. не би трябвало да се възстановява частна собственост в този периметър шест години по-късно.

"Капитал" са разговаряли с един от собствениците на терен, който твърди, че документално имотът му не е ограничен от никакви сервитути - вкл. туристически маршрути. Оказва се, че пътеката, която съществува от около 100 години, не е отбелязана в кадастъра - още един необясним пропуск на Столична община в миналото.

Алпинистът Дойчин Боянов коментира пред медията, че не критикува инвеститорите, които преследват интереса си, а "институцииите, че не са на мястото си и не овладяват ситуацията".

"Ако проверката докаже, че документите са автентични и човекът има право да строи, и след като съдът се произнесе, ще знаем, че сме направили необходимото. За мен яростта идва оттук, че това не се прави и случаят се замазва", казва още той в "Капитал" по повод скандала.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024