Умората е новото нормално. Повечето хора по светя спят средно по 6 часа и половина и се събуждат уморени. Да сме постоянно будни и активни сякаш е очакване и изискване към нас. Времето, което можем да прекараме в социалните медии е на практика безкрайно, сливаме ден и нощ в binge watching на сериали, стриймингът ни е с ауто-плей, така че следващият епизод се пуска сам преди да сме го поискали. Забавления и удоволствия дебнат отвсякъде, винаги някой някъде не спи и е готов за чат. 

Резултатът е само един - човечеството никога не е имало по-голяма нужда от сън.

Две трети от възрастните хора не успяват да си набавят така необходимия 8 часов сън. Проблемът е толкова повсеместен, че през 2017-а година Световната здравна организация обяви глобална епидемия от недоспиване. 

Доскоро бизнесът смяташе парите, които губи докато хората спят, сега проблемът е толкова силен, че бизнесът вече смята парите, които може да извади от борбата с недоспиването.

Приложения оценяват съня ни, други ни пускат успокояващи природни звуци - гривни, пръстени и др. wearable устройства дават подробна картина за това, което се случва с тялото ни нощем.  Компании за матраци се превръщат внезапно в технологични старт-ъпи. А технологични старт-ъпи стават кампании за матраци. Вече има хай-тек възглавници, умни одеяла и пижами. Да не говорим за цялата литература - книги за добър сън, подкасти за спане, списания. Май говорим за бизнес за милиарди. 

Смешното е, че след като в продължение на десетилетия капитализмът се е концентрирал върху усилието да съкрати съня и да удължи работната седмица, сега сънят отново си издига на пиедестал.  

Сънят често е бил подценяван

и мислен в негативен аспект “ще си проспиш младините”, “от сън спомени няма” и други подобни максими. В последните години обаче изследователи правят пряка връзка между липсата на сън и наднорменото тегло. Недоспалите хора имат 45% повече желание за junk food. Липсата на сън усилва хормона на апетита и по-лошо - ограничава този на удоволствието, така че да не се чувстваме сити дори и след като сме яли. Резултатът: Не знаем когa да спрем. 

Следващата връзка е с деменцията. Учените са установили, че през нощта церобриспинални течности “измиват” токсините от мозъка, произведени чрез процеса на мислене през деня. Деградацията на този процес - естествено настъпваща с възрастта, а неестествено с липсата на сън - драматично усилва риска от деменция и Алцхаймер. 

Накрая, психическото здраве. Всички знаем израза “събудил се с дупето на горе”, на англ. е “станал от грешната страна на леглото”. Изследователите са установили, че стресът през деня се възпроизвежда през нощта чрез сънищата, само че чрез изключен хормон на стреса, което ни позволява да се изключим емоционално. 

Сънят е здраве, казват хората. Всъщност той наистина е най-силният естествен стимулант за човека. Той ни помага да взимаме правилни решения - неслучайно хората са казали утрото е по-мъдро от вечерта.

Хората, които системно спят по-малко от 6 или дори 7 часа разрушават имунната си система, така че имат два пъти по голям риск от рак. Дефицитът на сън повишава и опасността от блокиране на коронарните артерии, правяи ги много крехки, което увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания, инсулти и инфаркти. През пролетта, когато заради смяната на времето губим по един час сън, делът на инсултите се увеличава с четвърт.

Съвсем просто е “колкото по-малко спиш, толкова по-малко живееш”. Смята се, че спортът и правилното хранене са основни фактори за здравето, но ако ще се лишавате от сън, за да ходите във фитнеса - правите грешен избор.