"Руснаци убиват украинци. Намирате ли за обидно и обезпокоително да говорим за този геноцид?" - плакат с тези думи се появи на стъпалата пред червения килим в Кан, където в момента се провежда ежегодният филмов фестивал. Режисьори от Украйна се събраха в знак на протест пред втория по големина театър в града, за да изразят недоволството си срещу цензурата върху изображенията от войната в страната.
Украинският режисьор Максим Наконечни и негови колеги организираха демонстрацията по време на премиерата на филма му "Визия на пеперудата" на фона на силен звук от предупредителни сирени за въздушна атака, напомнящи за тези, които се чуват всеки ден в редица градове в Украйна. Демонстрантите държаха полупрозрачни квадрати върху лицата си - символа за "чувствително съдържание" в социалните мрежи.
Според един от продуцентите на филма - Даря Басел - символичният жест е напомняне, че "от началото на пълномащабната война голяма част от визуалното съдържание, свързано с нея, е автоматично скривано като чувствително и обезпокоително в социалните мрежи". Вместо да скрива неудобната реалност, продуцентът призова международната общност да се изправи лице в лице със страданията на Украйна.
My friend Max Nakonechniy presents his first feature movie "Butterfly Vision" at @Festival_Cannes, "Un Certain Regard". The crew just walked on the red carpet with a message. Happy for the beautiful female team of producers Darya Bassel and Liza Smith. Watch Ukrainian movies (1) pic.twitter.com/NPIOx3n3sx
— Stéphane Siohan (@stefsiohan) May 25, 2022
Басел казва, че екипът на „Визия на пеперудата“ е прекарал седмиците преди премиерата, обмисляйки как най-добре да се възползва от светлината на прожекторите в Кан.
„Не става въпрос да дойдеш в Кан, за да се забавляваш, или да дойдеш в Кан, за да правиш бизнес. За нас целта е да предадем посланието на света. Не можехме да си представим да използваме това време за нещо друго”, казва продуцентът пред Variety.
"Визия на пеперудата" (Butterfly Vision) е пълнометражният дебют на режисьора Максим Наконечни. Филмът разказва историята на украинския експерт по въздушно разузнаване Лилия, която се завръща у дома при семейството си, след като прекарва месеци като затворник в белязания от конфликт Донбас.
📽️Returning home from the front line after being held captive for 2 months, soldier Lilia discovers that she is pregnant after being raped by her warden.
— EFAD - The Voice of European Film Agencies (@EFAD_aisbl) May 18, 2022
In #UnCertainRegard, BUTTERFLY VISION by Maksim Nakonechnyi, supported by #CzechFilmFund and @SwedishFilm.@Festival_Cannes. pic.twitter.com/aBFsSVD5VV
Част от програмата в Кан тази година включва вълнуващи премиери - като филмите "Елвис" и "Top Gun: Maverick". Те обаче се бореха за вниманието на кинокритиците на фона на няколко протеста.
Това е третият протест по време на филмовия фестивал тази година. Миналата седмица, точно преди световната премиера на филма "Три хиляди години копнеж", жена се съблече полугола на червения килим, показвайки цветовете на украинското знаме върху тялото си и надпис с думите "престанете да ни изнасилвате". Демонстрацията ѝ беше свързана с протест срещу изнасилванията на жени по време на войната.
Само два дни по-късно, на премиерната прожекция на "Светият паяк", група жени от феминисткото движение Les Colleuses, облечени в черно, разгънаха банер с имената на 129 дами, за които се смята, че са жертви на домашно насилие във Франция след последния филмов фестивал в Кан.
Фестивалът беше белязан и от призивите от страна на украинските режисьори за пълен бойкот на руското кино. Те бяха породени от включването на филма на руския режисьор Кирил Серебренников "Жената на Чайковски" в официалната програма на конкурса. Името на режисьора се свърза с това на санкционирания руския олигарх Роман Абрамович, който финансира последните два филма на Серебнников.
Решението на ръководството на фестивала му навлече остри критики заради селекцията, тъй като много филмови фестивали и културни организации, особено в Европа, се вслушаха в призивите за руски бойкот. Кан постигна компромис да забрани официалните руски държавни делегации, както и присъствието на всички лица с връзки с Владимир Путин, като същевременно позволи на режисьори като Серебренников да са на място.
По-рано руският режисьор определи войната на Русия в Украйна като „тотална катастрофа“, но отхвърли призивите за бойкот на руския филм, описвайки настоящата ситуация като „непоносима“. Серебренников наскоро избяга от Русия и се премести в Берлин.
Решението на организаторите беше критикувано и от украинския продуцент Басел, която каза, че руските филми са "продукт на руската държава".
„Ако говорите за дисиденти и режисьори, които са против Путин и неговия режим, това, което те правят, е продукт на руската култура, продукт на руската държава. И тази култура структурира националната идентичност. Когато руски войници идват в Украйна, те изнасилват жени и деца. Тяхната идентичност също е продукт на руската култура", смята Басел.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: