Работете по-кратко време при същото заплащане - концепцията за четиридневна работна седмица ще бъде изпробвана в Германия в най-големия пилотен проект за тази идея досега.
Той ще проучва модела за работа само 4 дни в седмицата, който функционира на принципа 100-80-100: 100% работа в 80% от времето със 100% от заплатата. Идеята ще бъде тествана в продължение на шест месеца и след това ще бъде научно оценена.
Проектът е иницииран от базираната в Берлин консултантска компания за управление "Intraprenör", която иска да убеди поне 50 компании да се включат в него.
„Надяваме се да издигнем дебата за четиридневната седмица на ново ниво – с научна подкрепа“, казва консултантът по управление Ян Бюрен от фирмата, цитиран от немското издание "Шпигел".
Според "Intraprenör" през периода на проекта компаниите ще могат да се възползват от услугите на експерти, да научат нови методи и да участват в обмен с другите участващи работодатели. След това ще бъде изготвена научна оценка от университета в Мюнстер.
Проектът в Германия се реализира съвместно с организацията Four Day Week Global. Неправителствената организация вече е инициирала подобни проучвания в други страни, включително високо оценен проект във Великобритания.
„Притеснява ни, че цялата дискусия се провежда във вакуум – защото всичко се обсъжда само на теория, но не се изпробва. Това трябва се промени в Германия", казва Бюрен.
По-малко работно време за същите пари
Пилотният проект в Германия изрично залага на четиридневна седмица, при която работното време е намалено, но заплащането и работното натоварване остават същите. Не всички модели в други страни залагат на това. Някои например предвиждат, че по-малкото работно време означава и по-ниски заплати. Освен това някои по-малки компании опитват и трета концепция - при която работят повече за четири дни и след това компенсират допълнителните часове със свободно време в петия ден.
Най-обсъжданият вариант в Германия обаче е първият. Това е и целта на най-големият синдикат в страната - IG Metall - профсъюз на металообработващите работници. Той настоява за четиридневна седмица в своите искания като част от преговори между държавата и желязната и стоманодобивната промишленост.
Основният аргумент за искането им е, че ако трябва да работите само четири дни в седмицата, вие ще бъдете по-концентрирани и мотивирани - и все още ще можете успешно да се справите с изискванията дори и за по-малко време.
Проучване на свързаната с профсъюзите фондация "Hans Böckler" наскоро стигна до заключението, че четиридневната седмица е популярна идея сред служителите - поне когато е в комбинация с равно заплащане. В проучването на фондацията 73% заявяват, че биха искали четиридневна седмица със съответно по-кратко работно време. Около 8% искат да правят това с по-малко заплащане, докато 17% отхвърлят изцяло идеята. Тази група от анкетирани е склонна да заяви, че намаляването на работното време ще промени нещо в работните процеси.
Средният бизнес обаче е по-скептичен към четиридневната седмица. Според Кристоф Алхаус, директор на Асоциацията на средните предприятия, във фокуса трябва да са индивидуалните решения между служителите и работодателите. Той отхвърля държавната намеса, която предвижда по-малко работни часове с пълна компенсация на заплатата, „тъй като намаленото работно време заплашва да доведе до загуба на производителност, от която първо ще страдат компаниите, а след това всички ние“, казва Алхаус.
Успешен тест във Великобритания
Подобно проучване за успеха на четиридневна работна седмица се проведе във Великобритания през 2022 г. В него участие взеха близо 2900 работници, като това до момента е най-голямият практичен тест на тази идея.
След провеждането му, експерти от Бостън и Кеймбридж поставиха оценка "отличен", като 56 от участващите 61 компании решиха да продължат да използват модела след края на пилотния период. 18 от тези компании заявиха, че новата политика ще се наложи като постоянна промяна.
По време на тестовия период броят на болничните дни е намалял с около две трети (65%), а броят на служителите, напуснали компанията през това време, е намалял с повече от половината (57%). Според анализа продажбите на участващите компании са се увеличили средно с 1,4%.
В британското проучване участващите предприятия са предимно от IT сектора, финансите, строителството, както и секторите "Здравеопазване" и "Кетъринг".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: