Неправилна преценка на екипажа е основната причина за катастрофата на учебния боен самолет Л39 край "Граф Игнатиево" на 13 септември, при която загинаха подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин.
Двамата са разполагали с по-малко от 2 секунди, докато са съществували условия за успешно катапултиране, и не са успели да реагират, за да се спасят.
Това е изводът от проверката на Военна полиция по случая. Докладът беше представен в Министерството на отбраната с уговорката, че той е резултат от вътрешно разследване, а не от досъдебното производство на прокуратурата.
Във Военновъздушните сили тече паралелна проверка, след която ще стане ясно дали някой от командирите на службата ще бъде отстранен заради тежкия инцидент.
Командирът на ВВС ген. Цанко Стойков отказа да отговори дали наземния ръководител на полета е трябвало да се намеси, за да прекъсне изпълнението на фигурата при засичането на недостатъчната височина и скорост.
"Това, което те са видяли и е било в тяхната пряка видимост явно не е предизвикало такава намеса", каза той на журналистически въпрос.
Петко Василев от Военна полиция коментира, че според него е имало възможност за намеса от ръководителя на полета, но моментът е бил такъв, че "дори да се намеси тогава, е късно". В кулата не е имало технически средства за контрол на скоростта при влизане във фигурата.
Проверени са четири различни хипотези за възможни причини за падането на самолета.
Отхвърлена е версията за проблеми с предварителната организация на полета или медицинското състояние на пилотите.
Няма данни за каквито и да е технически отклонения на самолета Л39, който само през юни 2024 г. се е върнал от ремонт и е бил сертифициран за летателна годност.
Подп. Димитров е имал общо 1659 часа нальот в кариерата си, от които 1539 часа на самолета, който е управлявал в деня на смъртта си.
Имал е 529 часа нальот на сложен пилотаж в кариерата си, от които 24 през 2024 г.
Колегата му Венцислав Дункин е имал само 280 часа общ нальот, през последния месец преди катастрофата е летял в една зона на малка височина.
И двамата са минали успешно през редовни медицински изследвания и през проверка за летателната им способност в последната година. Преди полета им е извършен преглед, който е приключил с извод, че състоянието им позволява изпълнение на летателни задачи.
От Министерството на отбраната описаха действията на пилотите секунда по секунда след започването на последната сложна фигура от полета на Л39.
Установено е, че навлизането в нея е станало на височина по-малка от предписаните 200 метра в мерките за безопасност.
Скоростта на влизане във фигурата е със 165 км/ч по-малка от предписаната 620 км/ч.
Пилотиращият все пак е успял да извърши лупинг, въпреки критично ниската скорост - влизане с 455 км/ч и излизане с 213 км/ч. Достигнатата максимална височина на фигурата обаче не е била достатъчна, за да може самолетът да излезе в хоризонтален полет.
Ситуацията се е развила от "усложена" в "катастрофална" за 24 секунди.
Само между 12:30:16 ч. и 12:30:17 ч. са били изпълнени условия за успешно катапултиране според данните от бордните системи. Пилотите не са предприели действия за напускане на самолета, а катастрофата е настъпила малко след това.
Основната причина за сблъсъка е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж".
Съпътстващите причини са "нарушаване на мерките за безопасност, реда на задачата и неправилна оценка".
Очаквайте подробности
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: