ПП-ДБ предложи край на концесията на "Лукойл" за пристанище "Росенец" Снимка: © Getty Images

ПП-ДБ внесе предложение в Народното събрание за прекратяване на концесията на пристанище "Росенец", която в момента се държи от "Лукойл".

Това обяви Кирил Петков пред журналисти преди началото на днешния парламентарен работен ден, като директно обвърза решението с кандидатстването за членство на България в Шенген.

"Вярваме, че контролът върху това пристанище е ключов за българската държава и по принцип всички ключови инфраструктури трябва да бъдат в контрола на България, особено по границата.

"Наша стратегическа цел е влизането в Шенген и това е голяма, ясна стъпка в тази посока. Министерството на транспорта вчера каза, че може да оперира това пристанище. Вместо да има концесионни такси, ще има приходи от оперирането на пристанището, но изцяло под български контрол", каза той.

Петков заяви, че очаква ГЕРБ да подкрепят предложението в името на целта Шенген и спазването на европейските санкции срещу Русия заради войната в Украйна.

"След като Русия обяви България за вражеска страна, предприемаме действия за ограничаване на възможностите Русия да използва българска инфраструктура, която да снабдява с финансови средства Русия. Имаме данни, че освен всичко друго оттам минава контрабанда. Определена част от нефта, който се внася, не се декларира пред българската държава и приходите отиват за финансиране на войната", каза съпредседателят на ДБ Атанас Атанасов.

Кирил Петков обърна внимание на факта, че служебният кабинет на Гълъб Донев разреши на Лукойл" да остане концесионер на нефтеното пристанище "Росенец" за още 24 години през октомври 2022 г. - и да довърши договора, подписан от кабинета "Борисов 1".

Решението тогава беше взето без мотиви и без публично обсъждане, докато ЕС се готвеше за въвеждането на ембаргото за внос на руски петрол (от което България беше получила отстъпка).

В сила влязоха и други санкции, които забраняваха възлагането или продължаването на всякакви договори за обществени поръчки или за концесии с руски юридически лица или други компании, в които повече от 50% от правото на собственост е пряко или непряко притежавано от руски граждани или компании.

Вместо да използва случая, за да съкрати драстично срока на концесионния договор - или директно да го прекрати - служебният кабинет "анулира" наказателния режим на ЕС спрямо "Лукойл" в България и запази руския контрол върху пристанището.

"Оттук нататък няма да се предават български стратегически обекти без мотиви и да се удължават с неясни цели. Това е подходът, който правителството и парламентът ще продължи", каза в сряда Кирил Петков, който разкритикува действията на служебния кабинет.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024