Може ли да се учи с кино? Отговорът е да и един проект, който залалага на този метод, го показва. След успешна учебна година и все по-засилващ се интерес от училищата и учениците, мрежата на „Киноклуб София“ се разширява до над 35 училища, като бройката продължава да расте.
Програмата „Клуб Кино“, създадена от екипа на платформата "Кинематограф", цели да доближи подрастващите млади хора до късометражното кино и да разшири възпитателния капацитет на българската образователна система.
От 2015 г., когато започва проектът, екипът на "Кинематограф" е организирал над 60 киноклуба из цялата страна.
Програмата има разработена методология и инфраструктура за достъп до най-доброто и актуално европейско, световно и българско кино.
Целта на създателите на проекта е излизане от рамките на столицата и по-широко разпространение на инициативата сред други големи градове.
„Кинематограф“ и „Киноклуб София“ отправят покана към училищата - както в столицата, така и в цялата страната, да се запознаят с образователната дейност на инициативата.
Макар че в много държави по света часовете по кинокултура и преподаването чрез филми и визуални материали са част от учебната програма, то в България на този етап това далеч не е така.
Подобна практика се случва само в някои училища и обикновено по лична инициатива на даден учител.
„Киноклуб София“ обаче се стреми да запълни този много важен за съвременното образование компонент от учебния процес.
Платформата за късометражно кино „Кинематограф“ започва своя проект „Киноклуб София“ през 2023 г.
В рамките на инициативата, в която се организират безплатни прожекции на късометражни филми и дискусии с ученици, се включват над десет столични училища.
Събитията са насочени към тийнейджърите от 10-и, 11-и и 12-и клас. Основната цел на киноклубовете е участващите да се въведат в образователния аспект на киното, да се изгради нужната сетивност и понятиен апарат за разбирането на филмите, да се упражни критичното мислене, както и да се засегнат актуални теми и проблематика, които да дадат възможност на бъдещите студенти да се ориентират по-добре в предстоящото им съзряване в информационно пренаситения съвременен свят.
Прожекциите и дискусиите се водят от младия режисьор Йордан Михайловски, а филмите са подбрани от режисьорът аниматор Димитър Димитров – Анимитер. Киносрещите продължават между 45 и 60 минути, в зависимост от предпочитанията на съответното училище, и насочват вниманието към някои от следните теми:
- Рисковете на онлайн средата
- Противодействие на агресията и насилието
- Устойчиво развитие и природа
- Еволюцията на технологиите
- Професионално и личностно развитие
- Подобряване комуникативните умения и работата в екип
Тази дейност не е нова за „Кинематограф“. От 2015 година досега редакторският екип е организирал над 30 киноклуба в Априловската гимназия, 9-та Френска гимназия, ЮЗУ, ПГ Христо Ботев - Дупница, 18 СУ и др.
Но защо киното да е толкова важно в училище?
Киното не просто обединява всички изкуства в себе си, то има невероятната способност да предава информация и да предизвиква емоционална и интелектуална реакция с неподозирана лекота. Така гледането на филми позволява дискутирането на важни за личностното израстване теми, които иначе са труднодостъпни за голяма част от учениците.
Естествено, филмите не могат и не трябва да заменят книгите, но съвременният човек живее в информационна и културна среда, която е все по-потопена във визуалното, подчертават от "Киноклуб София".
Повече за проекта „Киноклуб София“ и образователните инициативи на „Кинематограф“ можете да научите тук.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: