Revolut: 2/3 от българите избират краткотрайно удоволствие пред спестяване Снимка: © Revolut

Представителите на отделните поколения в България се различават в отношението им към парите и спестяванията. Такъв извод може да се направи от резултатите от проучване на банковата платформа Revolut.

Допитването е проведено сред 1000 клиенти на платформата в България.

  • Представителите на поколението Z (родените между 1997 и 2012 година, б.р.) например спестяват за удоволствия и лични награди;
  • "Милениълите" (родените между 1981 до 1996г, б.р.) спестяват за образованието на децата си;
  • За поколението на "бумърите" (родените между 1945 - 1964, б.е) е най-трудно да спестяват, тъй като са най-засегнати от нарастващите разходи за живот и инфлацията;
  • Повечето българи биха се отказали от покупката на нов автомобил или ново жилище заради краткосрочно удовлетворение.

Това са част от основните изводи в проучването на Revolut сред 1000 български потребители за нагласите им спрямо спестяването и инвестициите.

Анализът показва, че възрастните искат да имат спокойствието, което носи финансовата сигурност, а жените в България отделят пари за образование повече от мъжете (10% срещу 5%).

Според проучването ниски доходи пречат на поколението Z (41%) да спестява толкова, колкото желае.

Непредвидените разходи (53%) са пречка за милениълите да увеличат своите спестявания.

За 43% от анкетираните финансовото благополучие означава да имат контрол върху личните си финанси и винаги да знаят, че разполагат с резерви.

36% от участвалите в проучването свързват спестяването със спокойствието на фонд за спешни случаи.

25% от анкетираните просто спестяват за бъдещите си почивки, а 19% – за лични удоволствия.

По-малко загрижени за финансовото си благосъстояние са анкетираните на възраст между 45 и 54 години (40%).

По-младото поколение (18-24 г.) е най-заинтересовано от това парите им да се увеличават, като 9% от анкетираните декларират, че спестяват заради лихвата (срещу 5% средно за страната). Същото поколение спестява в по-висока степен за лични удоволствия (37% спрямо 19% средно за страната).

Възрастните над 65 години заделят пари предимно за коледни подаръци за семействата си (9% спрямо средно 8%), докато при Поколението Х (45-54 г.) делът на потребителите, които спестяват за спешни случаи, е най-висок (43% спрямо средно 36%).

Четирима от 10 българи обаче отговарят, че не могат да спестяват заради непредвидени разходи.

31% се оплакват от липсата на разполагаем доход. Повишаването на разходите за живот е третата най-голяма причина за липса на спестявания (25%).

8% от анкетираните предпочитат първо да платят задълженията си, като същият процент от анкетираните посочват ниските лихви като пречка за спестяване.

Анализът на Revolut показва, че за българите постигането на висок стандарт на живот е важно като 6 от 10 местни респонденти е трябвало да използват спестяванията си, за да поддържат разходите в крак с тези на околните.

Само 41% от респондентите са останали ангажирани с целите си и не са се поддали на натиска на семейството или приятелите да купуват различни стоки.

16% от българите дори заявяват, че е трябвало да купуват стоки, които приятелите им са могли да си позволят. 5% са използвали спестяванията си, за да поддържат стандарт на живот, подобен на този, рекламиран в социалните мрежи.

При жените подобен натиск се усеща по-силно отколкото при мъжете.

Милениълите са поколението с най-висока склонност към разходи под социален натиск (49% срещу 42% средно).

Възрастовата група 18-24 г. е най-засегната от покупки на стоки и услуги, които не могат да си позволят (26% срещу 16% средно), докато представители на поколението X (45-54 г.) са отговорили в по-голяма степен, че нямат спестявания (14% срещу 11% средно).

Две трети от участниците в проучването са заявили, че биха отложили спестяването в полза на краткосрочно удоволствие.

28% смятат, че заради непредвидимите времена е по-добре да се търси краткотрайно щастие, а 17% от респондентите са скептични, че ще успеят да спестят, и затова предпочитат да харчат за незабавно удовлетворение.

Едва 26% от българите са ангажирани с изпълнението на големи планове и дългосрочни цели, като по-висока ангажираност се наблюдава сред потребителите над 35 години.

Повечето българи биха се отказали от покупката на нова кола, ако трябва да избират между тази важна придобивка и краткотрайно удоволствие, като по-висок дял се наблюдава сред групата на 45+ годишните.

35% биха спрели да спестяват за ново жилище (с най-висок дял от 43% сред 18-24 г.), 21% биха отложили започването на собствен бизнес, а 9% биха отложили плановете за деца (най-висок дял от 29% в групата на 18-24 г.).

Мъжете биха предпочели да се откажат от купуването на нова кола (48%) и ново жилище (37%), докато жените биха предпочели да отложат плановете за собствен бизнес (18%).


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: