Съдът на ЕС отмени най-спорната част от пакета "Мобилност" по искане на България Снимка: © Getty Images

Съдът на ЕС отмени една от най-оспорваните разпоредби от така нар. пакет "Мобилност" - задължението за връщане на камионите, дори да са празни, в страната по регистрация на всеки осем седмици.

България е пряко засегната от това изискване и участваше в група от страни, които оспориха текста по съдебен път. В нея влизат и Литва, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша.

Разпоредбата поставяше в неизгодно положение българските превозвачи и шофьори на камиони спрямо колегите им от други части на Европа.

Съдът приема, че Европейският парламент и Съветът на ЕС не са имали достатъчно информация, която да им позволи да оценят пропорционалността на тази мярка при въвеждането ѝ.

"Вследствие на сериозни усилия през годините след приемането на непропорционалното европейско законодателство, превозните средства на превозвачите не трябва да се връщат на всеки 8 седмици в която и да е държава по установяване или в които и да е експлоатационен център", се казва в позиция на Камарата на автомобилните превозвачи в България, в която приветстват решението.

Всички останали изисквания от втория пакет "Мобилност" обаче остават.

Седемте страни бяха и против въведения "срок на прекъсване" от четири дни за т.нар. каботажни курсове.

Това са превозите на стоки в рамките на една страна от чуждестранен камион - например полски ТИР изпълнява курс за доставка до Франция, а на връщане прави доставки и на територията на Германия.

Държавите от ЕС ограничават този тип превози, за да защитават правата на националните си товарни фирми. Разрешени са не повече от три каботажни курса в рамките на 7 дни от международната доставка.

За да се избегне систематичният каботаж, след финалния каботажен курс се въвежда период от 4 дни за "изчакване", в който същият камион не може да прави каботажни курсове в рамките на същата държава.

Остава и изискването на всеки 8 седмици камионите да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.

Съдът приема, че с пакет "Мобилност" Европейският съюз се стреми да постигне нов баланс между различните интереси и по-специално по-добри социални условия на труд за шофьорите, а за фирмите да извършват дейността си при справедливи търговски условия.

Евродепутатът Радан Кънев нарече постановлението в полза на България и другите страни жалбоподатели "доказателство, че ЕС не е "ЕССР", в който "големите", "богатите" и "западните" диктуват правила на останалите".

"В ЕС диктува правото - и в случая то беше на страната на "източните" и "бедните". Въпреки че останахме в тежко политическо малцинство, основно поради глупавата стратегия на тогавашните ни управляващи", коментира Кънев.

"Като бивш координатор в Комисията по транспорт на Европейския парламент, съм удовлетворен, че това откровено дискриминационно изискване най-накрая отпадна. А решението на Съда е знак, че когато българските депутати в ЕП работят заедно в името на интересите на страната и независимо от политческата си принадлежност, резултатите не закъсняват", пише бившият евродепутат от БСП Петър Витанов.

Андрей Новаков от ГЕРБ обяви събитието за победа, която е закъсняла със седем години, и благодари на всички поддръжници на каузата за защита на интересите на българските превозвачи.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Esthederm представи новия Intensive Pro-Collagen+ крем

Новият крем от серията Intensive стимулира синтеза на петте основни типа колаген в кожата, благодарение на технологията Pro Coll+.

16:20 - 04.10.2024
Важно днес

Началникът на охраната на Запорожката АЕЦ е убит с бомба под колата

Централата е под контрола на руснаците, за които е работил Андрей Короткий

14:59 - 04.10.2024
Важно днес

Трафикът в цялото въздушно пространство на Германия беше нарушен заради технически проблем

Най-голямото германско летище във Франкфурт също е било засегнато от сериозните смущения

14:19 - 04.10.2024