Българската технологична компания “Шелли груп” (Shelly Group) официално надхвърли 1 милиард долара пазарна оценка - историческо постижение за производителя на смарт устройства и решения за управление на сгради.
“Шелли груп” се търгува както на Българската фондова борса, така и на борсата във Франкфурт. Цената на акциите ѝ се повиши в сряда едновременно и на двата пазара до нива, които позволиха на капитализацията ѝ да мине прага от 1 млрд. долара (878,12 млн. евро).
Това е втората българска компания “еднорог” в IT-бизнеса след Payhawk, ако вземем предвид пазарната оценка.
За разлика от финтех компанията Payhawk, която тръгна като стартъп проект през 2018 г., “Шелли груп” е публично търгувано дружество и вече има дълга история.
Създадена в София през 2003 г., компанията е производител на иновативни IoT и смарт решения за сгради. Основана е първо с името Teracomm Ltd. като производител на допълнителни мобилни услуги като премиум SMS абонаменти или бизнес известия.
Главният изпълнителен директор Димитър Димитров и съоснователя Светлин Тодоров използват познанията си в мобилните технологии и телекомуникациите и успяват да идентифицират ключов пропуск в пазара на умните домове (Smart homes) - и така правят успешен преход към сектора на Internet of Things.
Компанията е известна със своите интелигентни релета, сензори и смарт ключове, които се отличават с отворен API, локален контрол и съвместимост с множество платформи като Amazon Alexa, Google Home, Apple HomeKit и Home Assistant.
Мисията им е да дадат възможност на потребителите да контролират обкръжението си, без да правят компромиси с личните си данни или безопасността си.
През 2010 г. компанията се трансформира в холдинга “Алтерко”, под който се развиват отделните звена на производство и решения. От 2023 г. цялата бизнес група се ребрандира с името Shelly.
От 2016 г. се търгува на Българската фондова борса, а през 2021 г. тя излезе на най-голямата европейска фондова борса във Франкфурт.
През първото тримесечие на 2025 г. “Шелли” отчита приходи от продажба на устройства и свързаните с тях услуги в размер на 52 млн.лв. и нетна печалба от над 11 млн. лв.
Поскъпването на акциите съвпадна с новината, че компанията планира да увеличи почти двойно своя производствен капацитет от 800 000 на 1,5 милион устройства месечно до края на 2025.
За 2026 г. компанията се цели към 2 милиона единици. Разширяването се финансира от китайския производствен партньор.
“Това не е просто победа за България- това е доказателство как визионерско лидерство, иновативни технологии и стратегическо финансиране могат да създадат глобален успех,” написа Виктор Манев, съосновател на IMPETUS Capital, в LinkedIn пост по повод новината.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: