Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 г. е заложник на една институционализирана и поддържана от Агенция "Пътна инфраструктура" порочна система, при която дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно неконкурентно и неикономично в разрез с принципите на добро финансово управление, противоречие на разпоредбите на Закона за обществените поръчки и в разрез с обществения интерес.
Това каза днес Андрей Цеков, заместник-министър на финансите, на извънреден брифинг в Министерския съвет.
"Бих искал да дам примери относно фундаментите на въпросната порочна система. На първо място това са инхаус възлагания, в резултат на които в последните години са възложени дейности чрез вътрешно възлагане и впоследствие превъзложени без наличието на свободна конкуренция на икономически оператори на стойност над 3,6 млрд. лева. Примерите са ясни – АМ "Хемус" – 2,7 млрд. лв., пътят Видин - Ботевград – 900 млн. лева.
Същевременно са налице данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е, че при условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ дори прогнозните стойности на въпросните поръчки.
Най-пресният пример е решението за възлагане на АМ "Русе - В. Търново" при прогнозна стойност на поръчката 981 млн. за 1,5 млрд. лева".
По-рано днес от правителствената информационна служба съобщиха, че Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Причината, посочена от АПИ, е „пропуски в документацията за участие“.
"Обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи. С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон", заявиха от Министерския съвет.
Според строителния бранш държавата не е изплатила около 720 млн. лева за извършени дейности по стари договори за ремонт и поддръжка на около 80 фирми.
"От 30 септември България ще се окаже единствената държава в ЕС, която няма да има поддръжка на пътища. Това ще рефлектира и на зимното поддържане, ще доведе и до лихвени неустойки", предупреди пред БНТ Стефан Чайков от Браншова камара "Пътища".
Днес започват протестите на пътните фирми, организирани от браншовата камара заради неизплатени задължения за извършени дейности и липсата на индексация по договорите за строителство.
В центъра на София протестът ще се състои пред служебния вход на Народното събрание, а шествие ще тръгне и по Околовръстното шосе на столицата.
То няма да затваря пътя, а ще се движи заедно с останалия автомобилен поток в посока Северна дъга и магистрала "Хемус", обикаля столицата посока Южната дъга и се връща обратно до сборния пункт. Колоната тръгне към 9.30 ч.
Другите 18 точки по пътищата на страната, които ще бъдат затворени за движение между 10 и 11 ч., са разположени както следва - по автомагистрала "Хемус", там, където е построена, или пътят София - Варна ще бъде затворен при Ботевград, Ловеч, Велико Търново, Търговище, Шумен - при пътен възел Белокопитово и на входа и изхода на Варна.
Успоредно с това на 20 места по пътищата в страната стачкуващите ще затварят трасетата в рамките на 1 час - от 10 до 11 ч. Може да видите къде ще има пътни блокади тук.
И да гледате брифинга тук:
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: