Ако доскоро ваканциите без компания бяха последна опция за самотни хора - днес самостоятелните пътувания набират изненадваща популярност.
Да откриеш себе си по пътя към далечна дестинация се превръща в една от водещите причини, поради които търсенето на оферти за "solo travel" се е удвоило в Google през последното десетилетие, пише The Economist.
Във Великобритания делът на индивидуалните туристи се е вдигнал почти трикратно между 2011 и 2024 г., посочва още медията.
Същата тенденция се засича и в Чехия, което се потвърждава от местната Асоциация на туроператорите. Соло пътуванията се оказват особено интересни след Covid-пандемията, като жените са по-склонни да изберат подобна оферта.
Най-голямото търсене е сред клиенти между 35 и 55 г., пише Lidovky, като цитира главният изпълнителен директор на туроператорска фирма. Хората, които са готови да тръгнат на почивка сами, често търсят по-екзотични локации - като Кабо Верде, Оман, Занзибар, Египет или Тунис.
Изолацията от пандемията е накарала много хора да преосмислят старите си предразсъдъци за почивките в компанията на непознати. Подобно на трите приятелки в The White Lotus 3, които уж споделят ваканцията си заедно, само за да открият колко различни са нуждите им, изглежда, че все повече хора залагат на самостоятелността.
Hilton са въвели и термин за този тип туризъм - me-mooning, вдъхновено от почивка за меден месец (honeymoon).
Идеята е, че човек да си позволи луксозно преживяване, за да отбележи важен момент в своя личен живот - без да се налага да бъде придружаван от други свои близки.
Милениълите и Gen Z са поколенията, които са най-склонни да влагат по-голяма част от доходите си за пътувания, според данни на консултантската компания McKinsey.
Докладът на Hilton за трендовете в пътуванията през 2025 г. обхваща 13 000 души от 13 държави.
34% от анкетираните от цял свят споделят, че копнеят да пътуват самостоятелно преди края на 2025 г.
Най-честият мотив е желанието да се почувстват като "главния герой" в собствения си живот и да правят каквото искат, когато го поискат. На второ място е очакването, че така ще могат да срещнат нови приятели или дори да открият романтична връзка.
Хотелите също се адаптират към тази тенденция, като все повече места за почивка увеличават капацитета си със самостоятелни стаи или предлагат по-изгодни условия за индивидуални гости - като програма за дигитални номади, почасово наемане на хотелски стаи или персонализирани уелнес услуги.
Промяната е част от по-общата тенденция към обръщане на внимание върху грижата за себе си, благосъстоянието и психичното здраве. В нея влиза и интересът към по-честите, макар и по-кратки пътувания, вместо една дълга ваканция веднъж в годината, ръстът на луксозния сегмент на туристическия пазар и пътуванията, които позволяват съвместяването на бизнес срещи и почивка.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: