Когато авиокомпаниите не могат да намерят изгубен багаж, някои хора успяват да стигнат до него сами - благодарение на чипове, които са им поставили, за проследяване на вещи. Такива има във всеки смартфон и в някои технологични аксесоари. При Apple например освен във всеки телефон, функцията "Find my..." важи за смартчасовниците и слушалките на компанията. В центъра на последната драма с изгубен багаж са именно чифт AirPods слушалки.
По-рано този месец американката Алисабет Хейдън от Вашингтон губи своите AirPods, докато слиза от самолет в Сан Франциско. Тя бързо осъзнава, че те вероятно са откраднати. Само за две седмици жената успява да си ги върне благодарение на упоритите си способности за проследяване, разказва CNN.
Хейдън се връща от пътуване до Токио, където е посетила съпруга си, командирован там от армията. При полета навръщанет осъзнава, че нещо липсва – но все още не си дава сметка за слушалките. Докато слиза от самолета на международното летище в Сан Франциско – малко дезориентирана след 9-часовия полет – тя се сеща, че е оставила дънковото си яке на седалка в задната част.
"Разбрах, че липсва още преди да сляза от самолета. Бях от последните, така че попитах стюарда дали мога да отида и да го взема. Той каза "не" и, че федералният закон ме задължава да сляза от самолета и да застана там, където стоят количките за багаж. Бях уморена, а той увери, че ще ми го донесе и аз се съгласих", разказва жената.
Малко по-късно стюардът ѝ носи дрехата, а тя се качва на следващия си полет до Сиатъл.
„Едно дете крещеше до мен и си помислих: „Добре, че си нося слушалките", спомня си тя.
Хейдън посяга към якето, но осъзнава, че джобовете му са отворени, а нейните AirPods ги няма.
По следите на липсващите Airpods
Самолетът вече е излетял към Сиатъл, но това не пречи на Хейдън да ползва Wi-Fi по време на полета, за да проследи слушалките с помощта на приложението „Find My“. AirPods не само се показват на Междунардоното летище в Сан Франциско, но и са в движение.
"Аз съм прилежен човек и проследих целия им път от Сан Франциско до Сиатъл, като през цялото време правих скрийншоти. Живея на час път от Сиатъл и след като се прибрах вкъщи, продължавах със скрийншотите", казва тя.
Към онзи момент AirPods се показват на картата на място, наречено "United Cargo“ – все още в периметъра на летището, но при товарната част на авиокомпанията – място, където пътник не би могъл да бъде.
След това слушалките се местят на Терминал 2. После на Терминал 3 и впоследствие на магистрала 101, насочвайки се на юг към Сан Матео. Накрая се озовават на място, иглеждащо като жилищен адрес в района на залива и остават там три дни.
Личните устройства на всеки от нас са ценни, но за Хейдън слушалките имат особено значение. Те ѝ помагат за връзката със съпруга ѝ, който ѝ звъни от службата си в Токио по линия с толкова лош сигнал, че тя може да го чуе само с тях.
От момента, в който разбира, че ги няма, жената предприема каквото е по силите ѝ, за да си ги върне. Изпраща съобщение на авиокомпанията United и Междунардоното летище в Сан Франциско, след което се обръща и към полицията във въпросния град. Хейдън се свързва и с летищната полиция. Никой обаче не я взима на сериозно.
Тя пише дълъг имейл, който изпраща до служителите на United и всеки един ръководител, до чийто контакт успява да се добере. "Потърсих всички възможни пътища, използвах всички възможни форми на комуникация и получавах един и същ отговор: "Съжалявам, че ви се е случило", цитира тя.
Междувременно Хейдън маркира слушалките си като „изгубени“ в приложението, така че всеки, който ги използва, да чува съобщение, сигнализиращо, че са нейна собственост. В него се посочва и телефонния номер на притежателя.
Жената обясни, че United са били безкомпромисни в комуникацията си с нея.
„Първо казаха: „Съжаляваме, че загубихте вещите си по време на нашия полет.“ Аз им отвръщах: „Не съм ги загубила, един служител ми забрани да си взема якето… И сега моите AirPods за 250 долара липсват."
Човекът, който ѝ помага, е детектив от полицията в Сан Матео, който работи на летището.
Той съпоставя адреса, от който идва местоположението на слушалките, с адрес на служител на летището. Оказва се, че не става дума за работник на United, а за доставчик.
„Не мога да правя никакви предположения, но това, което знам е, че те бяха в джоба, когато станах (от седалката), не ми беше позволено да се върна на мястото си и докато стюардът донесе якето ми, слушалките вече не бяха в него. А когато ги проследих, бяха в дома на служител", обяснява Хейдън.
United потвърждава, че виновникът работи за доставчик на авиокомпанията и въпросът е предаден към правоприлагащите органи.
„United Airlines държи доставчиците си на най-високите стандарти. Ние работим с местните власти по разследването им след тази случка“, се казва в изявление на компанията.
„Изглеждат като стъпкани“
„Информацията е предадена на United Cargo и те ще извикат този човек в офиса, за да го разпитат“, казал детективърт на Хейдън.
„През следващите няколко дни наблюдавах слушалките си в къщата на този човек. Трябваше да са се изключили, защото не ги бях зареждала преди пътуването, но продължавах да получавам известие, че приложението ги засича, което означаваше, че някой е свързал айфона си към тях", казва жената.
Няколко дни по-късно детективът ѝ се обажда отново, за да ѝ докладва, че служителят е разпитан. Първоначално той отричал, докато не му били показани скрийншотите от проследяването до дома му. Тогава той казал, че са му били предадени от един от чистачите и отново отрекъл да знае за ситуацията и каквато и да е кражба.
Казусът вече се разглежда от полицейското управление на летището в Сан Франциско, което планира да предаде случая на окръжната прокуратура на Сан Матео.
След 12 дни по следите на изчезналата вещ Хейдън най-накрая си връща чифта AirPods. Но състоянието им е далеч от това, в което тя си ги спомня.
„Изглеждат сякаш са били стъпкани. Бяха увити в найлон с размер на тоалетна хартия", споделя тя.
Когато тя сигнализира на авиокомпанията за състоянието им, ѝ е наредено да остави обратна връзка чрез формата за контакт на уебсайта. Седмица по-късно и след като CNN също потърси компанията Хейдън разбира, че ще получи 271,91 долара обезщетение – достатъчни, за да си закупи нов чифт AirPods. Плюс безплатно пътуване за разстояние от 8000 километра, като извинение.
Би ли имало възмездие за всеки?
Хейдън използва и чиповете AirTag на багажа си, когато пътува. Надеждата ѝ е случаят със слушалките да бъде последният път на предполагаема кражба от самолет.
„Аз съм упорита, но какво ще направят хората, които нямат време или се отказват? На колко души в такава ситуация би им се отговорило: „Загубила си нещо, какво друго очакваш?“, пита тя.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: