„Мозъкът е по-дълбок от морето“ - това е едно от първите неща, които чувате в "1899". Сериалът е една от най-скъпите продукции на Netflix във време, в което цели сезони на други поредици бяга зачеркнати по бюджетни причини.
"1899" е от създателите на един от най-големите хитове на стрийминг услугата - немската фантастика "Dark", което вече си е сериозен аргумент за бюджетна свобода. Твърди се, че осемте епизода са стрували почти 50 милиона евро. Това прави първия сезон най-скъпия немски сериал досега - по-скъп дори от разкошния "Babylon Berlin".
"Dark" беше първият немски сериал на Netflix, превърнал се в световен хит в през 2017 г. Това направи създателите му Баран бо Одар и Янте Фризе важни хора за вселената на Netflix. Сега с "1899" те заслужено получават както голяма свобода, така и необходимия бюджет към нея.
"1899" е психо-фентъзи в 8 епизода, изпълнено с много символи и препратки. Действието се развива на кораб, който пътува от Лондон до САЩ. Пътниците са от всички краища на света - китайци, представящи се за японци, шведи, поляк, французи, но и от различни социални класи и съсловия - обединени от една обща идея: да избягат от миналото си, забулено в тайни и носещо дълбоки психически травми за всеки от тях. Пътят им през Атлантическия океан трябва да е своеoбразно скъсване с болката и опит за начало нов живот.
В един момент обаче се оказва, че са в капан - нито корабът може да стигне до целта си, нито героите могат да избягат от миналото си.
За момента реакциите на зрителите за първия сезон са полярни - от такива, които са изгледали всичките 8 епизода на един дъх, до други, които не откриват интрига. На моменти сериалът може би наистина е малко бавен, някои диалози увисват незавършени, други са направо незапочнати. Ако преодолеете това, историята ще ви вкара в стръмната сюжетна спирала. В началото "1899" леко напомня на роман на Агата Кристи заради появяващите се (или понякога липсващи) трупове и личните истории, с които всеки епизод започва. Споменът идва като кошмар, един глас казва "Събуди се" и в центъра на фабулата е нов пътник.
Сериалът носи доста и от чара на ранните сезони на Lost. Но онова, което слага сякаш последните щрихи на характера на шоуто, е саундтракът.
Интрото на всеки епизод започва с парчето White Rabbit, изпълнено от Елиът Съмнър - дъщерята на Стинг.
По-интересно е обаче как завършват епизодите - Deep Purple, Black Sabbath, Джими Хендрикс, Дейвид Бауи - музикалната селекция е топ.
Сериалът е заснет в "Студио Бабелсберг" и по-конкретно в съвсем ново пространство, което екипът нарича Dark Bay. Една скоба - "Студио Бабелсберг" в квартал Бабелсберг, град Потсдам, е най-старото филмово студио в света, най-голямото в Германия и едно от най-големите в Европа. Dark Bay е обща инвестиция между създателите на сериала и "Студио Бабелсберг".
То е виртуално студио, съставено от 1470 LED екрана с 55 метра обща дължина и 7 метра височина, чрез които е възможно да се проектира всякаква картина.
Благодарение на LED екраните, които заместват декорите, актьорите се чувстват като в реална обстановка, без да се налага да се превозват големи снимачни екипи или да се играе на грийнбокс.
Технологията е тествана за първи път в САЩ в поредицата от „Междузвездни войни“ The Mandalorian и вече предвещава нова ера във филмовото производство в Холивуд. "1899" е първият европейски проект.
Самата историята в този сериал, която е постоянно бягство между разменящи местата си сън и реалност, настояще и минало, също дава поле за визуални експерименти.
Сюжетът отвежда главните герои от „кораба на мечтите“ в "кораба на ужасите".
Годината е 1899 - ако решите да си поиграете с числата, сигурно ще откриете интересна символика. Почти всеки нов сюжет е свързан с номер на каюта на кораба, като камерата задължително минава през цифрите на вратата. Името на кораба е "Керберос" или Цербер - триглавото куче, което пази входа на подземния свят, така че никой жив човек да не може да влезе вътре и никой мъртвец да не може да излезе.
Тази връзка между живота и бягството от смъртта е голямата тема на сериала. На практика всички ние сме живи, докато смъртта не ни настигне. В този смисъл целият ни живот е бягство от нея, което започваме с раждането си и с всяко събуждане сутрин.
В главните ролите влизат Емили Бийчъм, Анайрин Бернард, Андреас Пийчман, Мигел Бернардо, Мачей Мизиал, Лукас Лингард Тонесен, Розали Крейг, Клара Розагер и др.
Всеки пътник на борда има своята тайна, всеки е получил таен плик, адресиран лично до него.
Капитан на "Керберос" е Ейк Ларсен, който дави мъката по загиналото си семейство в бутилка алкохол.
Другият саможив образ е британката Маура Франклин, тръгнала да търси брат си. Лекар по образование с интерес към човешкия мозък, още от първата им среща тя изпитва привличане към капитан Ларсен.
На кораба са и двамата испанци, които се представят за братя с идеята да скрият гей връзката си. Някъде в дъното на тяхната история сянка хвърля и едно убийство.
Внезапно пътят на "Керберос" е спрян, след като екипажът улавя сигнали от кораб, изчезнал преди четири месеца. И тук създателите не са пестили символика - другият кораб се казва "Прометей" и се оказва зловещ кораб-призрак.
Краят на "1899" дава доста отговори, но ви праща в нов сюжет, което идва да ни каже да чакаме и сезон 2.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: