Над една трета от хората по света биха имплантирали микрочип в мозъка си, за да удължат продължителността на живота си. През следващото десетилетие човечеството ще интегрира все повече нови технологии, включително генни модификации и екзоскелети, за да „подобри съществуването си“.
Това са само няколко от основните заключения от доклада на мултинационалната рекламна и дигитална агенция dentsu. Той изследва как светът ще се промени до 2030 г., дава дългосрочни прогнози за тенденциите в потребителското поведение и показва по какъв начин ще се променят големите световни марки, за да удовлетворят интересите ни.
Изследването е базирано на интервюта с 20 световноизвестни експерти и автори, както и върху серия от проучвания по целия свят. Допълнително са направени потребителски изследвания в над 20 страни.
Какво ще се случи до 2030 г.? През 2021 хората с физически увреждания ще могат да се възползват от екзоскелети, а две години след това врати ще отвори първата клиника за възстановяване на базата на виртуална реалност, прогнозират от dentsu. През 2024 г. имплантите Neuralink на Илон Мъск ще вкарат първия мозъчно-компютърен интерфейс в човешкия организъм, а онлайн ритейлърите ще създадат медицински пакет за тестване, проследяване и ваксинация за бъдещи пандемии.
Според авторите на доклада – през 2026 Декларацията за правата на човека на ООН вече ще дава правото всеки да избира сам пола си. Две години след това виртуалните преживявания ще са толкова популярни, че световното първенство по FIFA ще е най-гледаното спортно събитие. Междувременно по света ще се извършват доставки с дронове.
През 2029 г. генните модификации при хората ще бъдат одобрени от здравните регулатори и с тях ще се проведат първите изследвания за предотвратяване на тежки заболявания. Експертите считат, че в края на десетилетието по-голяма част от света ще работи дистанционно.
Поне един на всеки трима души би се подложил на операция, за да подобри психическото си здраве, физическите си умения и способности, както и да удължи живота си, чрез поставяне на микрочип в мозъка. Това е изводът от първия от общо четирите раздела в проучването, наречен „Синтетично общество“.
Уврежданията на мозъка ще останат в миналото. Големите технологични компании ще произвеждат сами мозъчно-компютърни интерфейси и чипове за следващото поколение дигитални устройства, пишат авторите на доклада.
„Като последствие обаче ще видим разделение между малкото щастливци, които ще успеят да си осигурят подобно подобрение, и тези, които няма да могат. В бъдеще неравенството ще се базира на генните модификации. Ще имаме суперхора, които ще могат да си позволят най-добрите гени, и други, които няма да успеят“, казва Виктория Алонсоперес, инженер и предприемач.
Повече от 20 години след премиерата на филма „Матрицата“ виждаме нарастващо одобрение на изкуствените подобрения в човешкия организъм и на виртуалните преживявания за сметка на реалните, казват авторите на доклада.
През 2020 почти половината от хората казват, че биха използвали системи с гласови команди в сравнение с други опции, а също толкова вярват, че ще използват технологии, за да прогнозират здравословното си състояние.
Освен екзоскелети, хората с увреждания ще разчитат и на „умни инвалидни колички“. Те ще подобрят продуктивността и безопасността на тези хора на работното им място. Според доклада – някои от най-известните автомобилни производители ще започнат да ги разработват.
До 2030 г. интересът в електронните спортове ще се увеличи до такава степен, че реалните спортове ще са принудени да се приспособят към технологиите, а в онлайн пространството ще се създаде „нова арена“ на потенциални спонсорски договори със световни марки.
Почти половината от човечеството ще гледа електронни спортове също толкова, колкото и истински.
33% от хората до 2030 г. ще обмислят възможността да използват изкуствен интелект или роботи, които да се грижат за възрастни от семейството, оставени без надзор.
Във втората част от проучването, носеща наименованието „Универсален активизъм“, от dentsu съобщават, че две трети от потребителите до 2030 ще определят дали репутацията на една компания е добра в зависимост от нейните действия в борбата с климатичните промени.
83% от хората казват, че биха искали да имат по-голям контрол върху това как компаниите използват данните им.
„Човекът срещу автоматизираните системи – това ще е ключовият фактор за потребителския избор“, казват авторите на доклада в третата му част, наречена „Човешки дивиденти“.
Въпреки че човечеството ще разчита много повече на технологиите до 2030, голяма част от хората ще искат да имат време за общуване с останалите без намесата на high-tech устройства, да пътуват, да се забавляват. Компаниите, които успеят да им предложат подобни преживявания, ще натрупат големи дивиденти.
Според авторите на доклада – 7 на всеки 10 потребители казват, че пандемията от Covid-19 ги е накарала да търсят начин да подобрят живота си точно по този начин след края ѝ.
„До 2030 емоцията ще е водещата сила за откриване на истината, за сметка на рационалното и критично мислене. Дийпфейк разми границите между факт и фикция. Така брандовете ще трябва да се фокусират върху истината и прозрачността, за да задоволят клиентите си“, пише в доклада на dentsu.
Според четвъртата част на проучването „Големите и смели марки“ – през следващото десетилетие ще видим огромно развитие на компаниите „титани“ като Amazon и Alibaba, които ще оказват ефект върху всеки аспект от живота ни.
Една трета от хората ще са склонни да се доверят на една-единствена компания, която да задоволява всичките им нужди като шопинг, здравни и финансови услуги. Тим Купър – глобален директор по стратегически комуникации в dentsu, казва, че тези фирми трябва бързо да се адаптират към новите изисквания на потребителите, ако искат да оцелеят.
До 2030 г. всяка компания ще включи здравето на клиентите в целите си, като това е следствие от глобалната пандемия, пишат авторите на доклада.
Освен това е направена прогноза, че правителствата ще поставят оценка на гражданите в зависимост от няколко фактора, като по-високият рейтинг ще им даде достъп до повече обществени услуги. Светът ще заприлича на сериала „Black Mirror“, като хората ще си поставят рейтинги и в социалните мрежи.
„Разбира се, ще бъде арогантно да считаме, че всички наши прогнози ще се сбъднат“, пишат авторите на доклада. „Вярваме обаче, че това са ключовите фактори, които ще оформят бъдещето ни. Неизбежно, те ще еволюират, а потенциално е възможно и да се саморазрушат“.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: