Едно от най-големите обещания за новото поколение мобилни мрежи е, че ще можем да постигаме още по-високи скорости, с които да сваляме големи файлове за по няколко секунди. Ново проучване на Vivacom показва, че този маркетингов акцент все пак не е най-важният елемент от 5G мрежите - поне за потребителите в България.
Изследването, проведено от “Прагматика” сред потребители на смартфони у нас, сочи, че за две трети от запитаните всъщност най-важното е покритието на 5G мрежата. На първо четене това е изненадващ резултат, тъй като манията за високи скорости сякаш движи мобилната индустрия от повече от десетилетие.
При навлизането на 4G мрежите именно бързият интернет, с който може да се гледа видео и спокойно да се качва съдържание директно от телефона, беше основната притегателна сила. Днес приоритетите са други и номер едно сред тях е надеждната мрежа, която да е достъпна и извън големите градове, в по-малки населени места и курорти.
Това може да се обясни много лесно с доброто качество на мобилните мрежи у нас. Дълги години България е на челните места по скорости на мобилния интернет в Европа и света. Затова и днес потребителите вече приемат високите скорости по-скоро за даденост, отколкото за нещо специално. Отделно пандемията все пак ни затвори малко или повече в границите на родината и ни прати на нови и по-малко урбанизирани места.
Именно на тези променени нагласи базира подхода си към 5G мрежата си Vivacom. Целта на оператора е да предложи най-голямото покритие, като към момента може да се похвали с най-голямата 5G мрежа в страната*. Тя е достъпна в над 200 населени места и курорта, като плановете за разширението ѝ включват инвестиция от 125 млн. лева за 2021 г.
Друг акцент от проучването, проведено от “Прагматика” в края на юли, е, че близо 80% от потребителите биха използвали 5G, стига да имат достъп. Това обаче включва не само покритие, там където се намират потребителите, но и подходящо устройство. Сравнително ниското проникване на 5G смартфони е причината едва 11% от запитаните да са използвали новата технология към момента на проучването.
Приоритетите на потребителите изглежда ще бъдат задоволени. Оказва се обаче, че технологията няма особено значение за почти никого. Едва 4% от запитаните правят разлика между C-band и DSS, докато за останалите 96% важното е потребителското преживяване във всички негови аспекти.
Друг важен елемент за огромна част от участниците в анкетата е цената на услугата. Малко над 60% от потребителите изпитват притеснения, че 5G ще увеличи разходите им и ще изисква допълнително плащане. Vivacom отговаря и на тези тревоги като включва 5G свързаност във всички свои мобилни абонаментни планове, без допълнителни такси.
Става ясно, че най-големите приоритети на потребителите на смартфони са малко по-различни, отколкото технологичният бранш си мислеше. Това, разбира се, не променя основните неща, за които хората използват устройствата си, дори и с 5G възможности.
Малко над половината запитани търсят актуална информация, 50% потъват в социални мрежи, а 49% гледат видео онлайн. Може би малко изненадващо е, че едва 14% казват, че ще стриймват или качват видеа онлайн - обяснението е във все по-добрите стрийминг и телевизионни услуги - пример за последното е EON на Vivacom.
*Най-голямо покритие на 5G мрежа след сравнение по публично достъпна информация към 16.08.2021 г. за 5G покритието на операторите по брой населени места и курорти. 5G мрежата е достъпна за всички настоящи и бъдещи клиенти с мобилни абонаментни планове и съвместими устройства. Повече информация на vivacom.bg
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: