Координирана кибератака и мащабна манипулация на изборите в Румъния чрез социални мрежи. Това са изводите от първия тур на президентския вот, разкрива докладът, който разсекретиха службите на страната.
В периода между 20 и 26 ноември, включително в деня на изборите и следващата нощ, са засечени над 85 000 кибератаки, използващи методи като SQL Injection и Cross Site Scripting. Атаките, прикриващи произхода си чрез сложни техники за анонимизация, са били координирани от 33 различни държави.
Мащабът и стратегията на атаката навеждат на извода, че зад нея стои цяла държава. Преди това в платформи, свързвани с руска киберпрестъпност, са били публикувани данни за достъп до домейни, свързани с изборния процес.
Анализът показва:
- Рязък ръст на популярността на видеосъдържание с определени хаштагове, достигайки 9-о място в световните тенденции на TikTok.
- TikTok признава, че това е „масова партизанска политическа кампания“, включваща разпространение на съобщения чрез мрежови техники.
- Вдъхновена от руски тактики
- Кампанията, наречена „Равновесие и вертикалност“, показва сходства с руската стратегия „Брат до брата“, използвана в Украйна преди инвазията. Включени са били микроинфлуенсъри, които не са били наясно с мащаба на действията си, а са били плащани чрез посредници – около 78 евро за всеки 20 000 последователи.
На този фон Калин Джорджеско е декларирал нулев бюджет за изборна кампания пред румънските власти. Въпреки това един от профилите, които го попляризират, е получил финансиране от над 1 милион евро.
Плащания от 381 000 долара са били извършени чрез TikTok между 24 октомври и 24 ноември, включително след крайния срок за предизборна дейност.
Финансирането е минавало през платформата FameUp, а инфлуенсъри са били привличани с предложения за по 1 000 евро за публикуване на клипове, продуцирани от южноафриканската агенция FA Agency, се казва още в разследването.
Роля на TikTok в манипулирането на избори
Социалната мрежа TikTok е била използвана за агресивна и координирана кампания в подкрепа на кандидата Калин Джорджеску (КД). Докладът разкрива:
- Нарушения на изборното законодателство от страна на TikTok, които са дали предимство на кандидата.
- Мрежа от 25 000 акаунта е станала изключително активна две седмици преди изборите. Сред тях 797 акаунта са създадени още през 2016 г., но са останали неактивни до този момент.
- Дейността е координирана извън TikTok чрез приложения като Telegram и Discord, използвайки канали за алтернативна комуникация, свързвани с държавен актьор.
Кампания чрез инфлуенсъри
От ноември 2024 г. над 100 инфлуенсъри, с общо 8 милиона последователи, са били използвани за промотиране на кандидата.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: