Много хора приемат дигиталния си живот за нещо отделно от реалния свят, което сякаш не заслужава особено внимание. В същото време обаче, голяма част от най- съкровените аспекти в живота ни имат своето дигитално отражение.
Чатове с любимите ни хора, снимки на децата ни или здравната статистика от умния ни часовник са все неща, които са не по-малко реални от вещите ни вкъщи.
Затова и неприятното чувство за нарушаване на личната неприкосновеност, което остава при влизане с взлом в дома ни например, не е много по-различно от усещането, когато някой получи достъп до дигиталните ни активи.
Само че второто създава предпоставки дори за още по-негативни последствия, като кражба на самоличността или значими финансови загуби.
Подобни престъпления стават все по-голям проблем в световен мащаб. Само в първите шест месеца на 2024 г. са докладвани над 1500 инцидента с компрометирани лични данни, по информация на International Theft Resource Center (ITRC).
Това е ръст от 14% спрямо предходната година и е довело до пробив в данните на над 1 млрд. души по света. В третото тримесечие на миналата година, откогато е и последната публикувана информация, са се случили нови 672 атаки, които са засегнали данните на над 240 млн. души.
Освен че атаките се увеличават, ефектът им става все по-голям, заради което броят на жертвите достига рекордни нива. Причина за това обаче не е толкова ръстът в броя индивидуални атаки, колкото мащабните удари по сигурността на големи организации.
Подобен пример е атаката срещу Ticketmaster Entertainment, при която бяха компрометирани данните на 560 млн. души през май 2024 г.
Друга притеснителна тенденция е, че киберпрестъпниците стават все по- безкомпромисни в избора си на потенциални цели.
Ако доскоро здравните и образователните организации бяха пощадени, то през 2024 г. именно това са секторите, които бележат най-голям ръст в кибератаките. Според доклада State of Security 2025 на CheckPoint опитите за проникване в базите данни на образователни институции са се увеличили със 75%, докато тези срещу здравни организации са отбелязали ръст от 45%.
И докато във физическия свят обикновено слагаме аларма или камера за наблюдение в дома си, дигиталното ни лично пространство рядко получава повече от добра „ключалка“ под формата на малко по-сигурна парола.
Проблемът е, че тези „ключалки“ са доста застрашени от пробиви.
Най-честото изтичане на данни включва именно информация за имейли и пароли, които могат да се използват за злонамерено влизане в различни профили.
Това може да даде достъп до документи, финансова информация, банкови сметки и редица други данни, които са чувствителни и неправомерното им използване може да има сериозни последствия.
Едно от тях е възможността за кражба на самоличност.
По данни на Federal Trade Commission за първите 9 месеца на 2024 г. в САЩ са докладвани над 800 хил. случая на този тип престъпления. Важен момент е, че вероятно повечето жертви никога не докладват случилото се и реалната цифра е дори по-висока.
Друг тип измами, които често се случват след кражба на лични данни, са финансовите - по данни на ITRC за 2023 г., 53% от злоупотребите са свързани именно с парични трансакции.
Друг интересен факт е, че според доклада на CheckPoint най-голяма част от кибератаките - 68%, се осъществяват чрез имейл съобщения.
Всички тези примери означават само едно – че никой от нас не е защитен, а личните ни данни могат да изтекат след пробив в сигурността, както на различни дигитални платформи, така и на големи публични институции.
Най-често след подобна атака данните се появяват в т. нар. „тъмна мрежа“ (от английски език – Dark web), откъдето биват купувани, за да се използват в някоя от гореописаните схеми за злоупотреби.
Има ли решение на този проблем?
Отскоро Yettel предлага услугата „Защита на профила“, която цели да подобри информираността на клиентите на телекома именно в този контекст. Тя представлява нещо като аларма за данните ви в интернет и ви сигнализира, в случай че установи изтичане на лична информация.
Услугата е разработена в партньорство с шведската компания EyeonGroup и използва най-съвременните технологии за интелигентен мониторинг относно изтичане на имейли и друга чувствителна информация.
Можете да въведете до пет имейла, които да бъдат наблюдавани, и ако някоя ваша регистрация, направена с него (пароли, банкови детайли, имена, адреси и др., свързани с акаунта) бъде открита в подозрителни бази данни, ще получите уведомление по имейл и чрез SMS.
В уведомлението се включва информация за това къде и кога е настъпил пробивът в сигурността и кои данни са потенциално засегнати.
Това дава възможност да смените паролите си и да добавите двустъпкова автентикация, с което да се защитите от потенциални злоупотреби.
При първото използване на услугата, въведените имейли ще преминат през историческа проверка, което ще ви даде информация дали данните ви не са били вече компрометирани.
Това, което прави услугата толкова полезна, е фактът, че обикновено има малък времеви прозорец между изтичането на данни и реалното им използване.
Освен ако не сте обект на конкретна и целенасочена фишинг атака, при която злоупотребата се случва веднага, в останалите случаи разполагате с известен аванс преди изтеклата информация да бъде използвана неправомерно.
А ако искате да вдигнете нивото на сигурност още по-високо, можете да използвате „Защита на профила“ в комбинация с друга подобна услуга – „Онлайн защита“, която директно блокира зловреден софтуер и съмнителни сайтове, за да осигури още по- голямо спокойствие на клиентите на мобилния оператор.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: