АМ "Струма" ще се строи без еврофинансиране през Кресненското дефиле Снимка: © Getty Images

България е изтеглила апликационната форма за изграждане на участъка от АМ "Струма" през Кресненското дефиле с пари от европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

13-километровото трасе ще продължава да се строи, но само със средства от националния бюджет или с доплащане от Брюксел, в случай че евентуалното повторно кандидатстване бъде одобрено. Правителството прие решение, че "поема ангажимент" да осигури 741 млн. лв. за лот 3.2 от магистралата, още през август 2019.

Новината за доброволния отказ от европейско финансиране дойде от Агенция "Пътна инфраструктура" в деня, в който се очакваше ЕК да обяви дали България отговаря на изискванията за финансиране.

Ръководството на АПИ твърди, че "продължава да разглежда проекта като приоритетен" и че ще ускори работата на всички институции, ангажирани с разширението на участъка през дефилето.

"Решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и специално допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле като изключително важно с оглед на пътната безопасност", се казва в информацията на АПИ.

"Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели... [З]а да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазаване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки", съобщават още от агенцията.

Съмненията на ЕК около кандидатурата на АМ "Струма" станаха публично известни в края на 2019 г., няколко месеца след като АПИ подаде апликационната форма.

Комисията беше открила несъответствие между трасето, преминало ОВОС, и маршрута, който българските власти са предложили за финансиране. Посочваха се и недостатъци в планираните мерки за опазване на околната среда в Кресненското дефиле при превръщането на досегашния участък от Е-79 в платно на "Струма". Държавата кандидатстваше за помощ от 267 млн. евро.

Кой (не) иска магистрала

АПИ цитира и изследване от декември 2019 г., поръчано на "Тренд", което показва, че 78% от запитаните смятат пътя през Кресненското дефиле за опасен и приемат изграждането на магистралата като начин за повишаване на безопасността на пътуващите.

18% от запитаните искат АМ "Струма" да се довърши независимо от факта, че минава през защитена зона, а 13 процента защитават противната теза - че магистралата не бива да се довършва заради потенциалните вреди върху екологията.

40 на сто от запитаните казват, че магистралата трябва да се довърши, но при пълна гаранция за опазване на биологичното разнообразие. Само 5% от анкетираните от "Тренд" настояват трасето на "Струма" да се отклони, за да не минава през Кресненското дефиле, независимо от цената, съобщава АПИ.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024