Амортизирани колани, без инструктаж - как се стигна до смъртта на 8-годишно дете край Несебър Снимка: © Архив / Getty Images

Предпазните колани на парашута на 8-годишното дете, което загина при трагичен инцидент край Несебър, са се скъсали непосредствено след издигането на голяма височина над морето.

Това разказа по bTV майката на детето Мария Данева, която описа хронологията на случилото се.

"От коланите, които трябваше да го държат, се виждаха някакви конци отдолу – разплетени, скъсани. Той въобще не се задържа горе. Първо се къса единият, за стотни от секундата се къса и вторият и той полита и пада", разказа жената.

Именно амортизирани колани са най-вероятната причина, довела до падането на детето от голяма височина в морето. Това съобщава БНР, като се позовава на прокуратурата в Бургас.

Според информацията водолазен екип ще извърши оглед на дъното на морето в участъка, за да търси скъсаните катарами на обезопасителните колани, които са придържали момчето към седалката на парашута.

Съмненията са, че те са били стари и протрити, но това може да бъде категорично установено, едва след като бъдат открити от водолазите.

От разказа на майката на загиналото дете стана ясно, че съоръжението е било рекламирано като безопасно за деца над 3 години. Преди да се качат не им е бил проведен инструктаж, нито е подписвала декларация като родител на непълнолетно дете или информирано съгласие.

Тя разказа, че непосредствено след падането на детето ѝ е продължила да бъде във въздуха. Опитвала се е да се откопчае, но без успех. както и да насочи към мястото, на което е паднало момчето. От думите ѝ стана ясно също, че са били изпратени две линейки, защото първата не е била с необходимото оборудване.

"Дойде един джет и го качиха, а мен продължават да ме държат горе. След като ме свалиха, исках да ме закарат там или поне да звъннат, за да могат да знам какво е състоянието на детето. Лекарката, която беше на плажа, се опита да направи всичко възможно. Аз стоях при нея през цялото време с каквото мога да помагам, докато дойде линейката, защото тя доста закъснява. После казаха, че трябва да дойде друга линейка, която е реанимационната линейка, сега закъснява още повече“, обясни майката.

Трагичният инцидент осветли серия пропуски при регламентирането и контрола на дейностите с водни атракциони.

  • В България няма единен контрол върху атракционите;
  • Липсва обучение за кадрите, които предоставят водни атракции;
  • Ако е индивидуално забавление, а не за група - масово няма застраховки;
  • Неглижиране на информираното съгласие;

Непосредствено след инцидента стана ясно, че "Морска администрация", която контролира дейността на фирмите, предлагащи водни атракциони, няма задължението да проверява изправността и състоянието на обезопасителните съоръжения като колани и въжета, а само водните превозни средства.

Според юристката Цветелина Колева макар подобни дейности да попадат под шапката на няколко институции, пряка отговорност носи фирмата, която предоставя услугата, както и конкретните служители.

"Да, в случая няма конкретно правило и една институция, която да отговаря, но има изисквания които трябва да бъдат спазени. Дори да е амортизирано въжето или коланите, трябва да е ясно, на какъв период се подменя. Трябва да има декларация от родител, но информираното съгласие често се подценява. Прекият причинител е фирмата, предоставила услугата и хората, провели или не, инструктажа", заяви Колева.

Председателят на федерацията по водомоторни спортове Тодор Христов подчерта, че този проблем не засяга само водните атракции по морето, но и на всеки голям язовир в страната, където безконтролно се карат джетове и се предлагат различни услуги.

"Всеки си прави, каквото иска. Няма елементарно обучение например за каране на джет за хората, които предоставят подобни услуги. Става дума за елементарни умения, с които да се гарантира безопасността на тези, които ще ги ползват", коментира Христов по bTV.

По думите му още през 2020 година, след фатален инцидент с джет, до Морска администрация са били изпратени конкретни предложения за промени в наредбите, които да регламентират обучения и GPS проследяване на съоръженията, но те са останали само на хартия.

Държавата откри, че няма ясни правила кой контролира сигурността екстремните атракциони


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

CNN: Путин може никога да не е готов да се срещне със Зеленски

Путин не би рискувал да се проведе лидерска среща, на която Зеленски да отхвърли всички искания на Русия

14:40 - 20.08.2025
Политика

Израел може да спъне новото предложение за прекратяване на огъня в Газа

Страната настоява за незабавното освобождаване на всички 50 заложници, а предвиденото предложение включва само половината

13:45 - 20.08.2025
Важно днес

Съдът смекчи максимално мерките на две от обвинените по делото срещу Никола Барбутов

Соня Клисурска е с отменена гаранция и е на свобода без мярка за неотклонение

13:21 - 20.08.2025
Важно днес

"Продължаваме промяната" сезира ЕЦБ за "бездействие" на БНБ по "Магнитски"

БНБ обяснила как няма национално законодателство по въпроса, въпреки риска от санкции за банки

13:09 - 20.08.2025
Важно днес

Борисов приписа отговорността за инцидента в Несебър на родителите на загиналото дете

Партийнят лидер използва трагичния случай в Несебър, за да разкаже как лично бил взел тротинетките на своите внуци

12:56 - 20.08.2025
Политика

Мъск отлага плановете за собствена партия, за да не развали отношенията си с републиканците

Милиардерът се стреми да запази връзките си с Джей Ди Ванс, потенциален наследник на движението на Тръмп MAGA

12:28 - 20.08.2025
Политика

Правителството се съгласи с предложението на Радев за шеф на НСО, поиска същото за МВР и ДАНС

Така Емил Радев ще остане начело на службата

11:48 - 20.08.2025
Важно днес

Държавата пак откри, че няма правила кой контролира сигурността на екстремните атракциони

Три министерства започват "спешна" работа за попълване на нормативната уредба

11:35 - 20.08.2025