Амортизирани колани, без инструктаж - как се стигна до смъртта на 8-годишно дете край Несебър Снимка: © Архив / Getty Images

Предпазните колани на парашута на 8-годишното дете, което загина при трагичен инцидент край Несебър, са се скъсали непосредствено след издигането на голяма височина над морето.

Това разказа по bTV майката на детето Мария Данева, която описа хронологията на случилото се.

"От коланите, които трябваше да го държат, се виждаха някакви конци отдолу – разплетени, скъсани. Той въобще не се задържа горе. Първо се къса единият, за стотни от секундата се къса и вторият и той полита и пада", разказа жената.

Именно амортизирани колани са най-вероятната причина, довела до падането на детето от голяма височина в морето. Това съобщава БНР, като се позовава на прокуратурата в Бургас.

Според информацията водолазен екип ще извърши оглед на дъното на морето в участъка, за да търси скъсаните катарами на обезопасителните колани, които са придържали момчето към седалката на парашута.

Съмненията са, че те са били стари и протрити, но това може да бъде категорично установено, едва след като бъдат открити от водолазите.

От разказа на майката на загиналото дете стана ясно, че съоръжението е било рекламирано като безопасно за деца над 3 години. Преди да се качат не им е бил проведен инструктаж, нито е подписвала декларация като родител на непълнолетно дете или информирано съгласие.

Тя разказа, че непосредствено след падането на детето ѝ е продължила да бъде във въздуха. Опитвала се е да се откопчае, но без успех. както и да насочи към мястото, на което е паднало момчето. От думите ѝ стана ясно също, че са били изпратени две линейки, защото първата не е била с необходимото оборудване.

"Дойде един джет и го качиха, а мен продължават да ме държат горе. След като ме свалиха, исках да ме закарат там или поне да звъннат, за да могат да знам какво е състоянието на детето. Лекарката, която беше на плажа, се опита да направи всичко възможно. Аз стоях при нея през цялото време с каквото мога да помагам, докато дойде линейката, защото тя доста закъснява. После казаха, че трябва да дойде друга линейка, която е реанимационната линейка, сега закъснява още повече“, обясни майката.

Трагичният инцидент осветли серия пропуски при регламентирането и контрола на дейностите с водни атракциони.

  • В България няма единен контрол върху атракционите;
  • Липсва обучение за кадрите, които предоставят водни атракции;
  • Ако е индивидуално забавление, а не за група - масово няма застраховки;
  • Неглижиране на информираното съгласие;

Непосредствено след инцидента стана ясно, че "Морска администрация", която контролира дейността на фирмите, предлагащи водни атракциони, няма задължението да проверява изправността и състоянието на обезопасителните съоръжения като колани и въжета, а само водните превозни средства.

Според юристката Цветелина Колева макар подобни дейности да попадат под шапката на няколко институции, пряка отговорност носи фирмата, която предоставя услугата, както и конкретните служители.

"Да, в случая няма конкретно правило и една институция, която да отговаря, но има изисквания които трябва да бъдат спазени. Дори да е амортизирано въжето или коланите, трябва да е ясно, на какъв период се подменя. Трябва да има декларация от родител, но информираното съгласие често се подценява. Прекият причинител е фирмата, предоставила услугата и хората, провели или не, инструктажа", заяви Колева.

Председателят на федерацията по водомоторни спортове Тодор Христов подчерта, че този проблем не засяга само водните атракции по морето, но и на всеки голям язовир в страната, където безконтролно се карат джетове и се предлагат различни услуги.

"Всеки си прави, каквото иска. Няма елементарно обучение например за каране на джет за хората, които предоставят подобни услуги. Става дума за елементарни умения, с които да се гарантира безопасността на тези, които ще ги ползват", коментира Христов по bTV.

По думите му още през 2020 година, след фатален инцидент с джет, до Морска администрация са били изпратени конкретни предложения за промени в наредбите, които да регламентират обучения и GPS проследяване на съоръженията, но те са останали само на хартия.

Държавата откри, че няма ясни правила кой контролира сигурността екстремните атракциони


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Култура

Мартин Пар - човекът, който промени документалната фотография, е починал на 73 години

Наричан „хроникьор на британския живот“, Мартин Пар оставя след себе си над 120 книги и хиляди кадри

20:15 - 07.12.2025
Спорт

“Левски” се завърна към победите след успех срещу “Спартак” (Варна)

“Левски” завършва календарната година с 44 точки

19:56 - 07.12.2025
Важно днес

Благомир Коцев би се кандидатирал за президент, ако хората го поискат

Въпросът обаче не е на дневен ред на този етап

19:25 - 07.12.2025
Важно днес

Почина основателят на "Фантастико" Валери Николов

Той е починал на 74-годишна възраст след продължително боледуване

18:06 - 07.12.2025
Спорт

Ландо Норис спечели първата си титла във Формула 1

Без много драма, но с много напрежение в Абу Даби

17:11 - 07.12.2025
Важно днес

Красен Станчев: Бюджет 2026 създава опашки от искащи пред тези, които доят хората

Новият бюджет не решава проблемите и хората ще го разберат много бързо, смята икономистът

16:58 - 07.12.2025
Важно днес

Делян Добрев: Допуснахме много грешки с гласуването на бюджета

ГЕРБ припознавали втория вариант на бюджета като свой, предишният бил на мнозинството

16:06 - 07.12.2025
Важно днес

Пеевски организира контрапротести в защита на правителството

Структурите на ДПС по места обявяват демонстрации под мотото "Не на омразата"

13:31 - 07.12.2025
Важно днес

Гръцките фермери отново затвориха границата между Гърция и България

Спряно е движението на камиони през пунктовете “Кулата - Промахон” и “Илинден-Ексохи”

13:28 - 07.12.2025