За да знаем дали да се доверим на даден човек, трябва да разгадаем неговото мислене и да анализираме поведението му. Това обаче е едно от най-големите предизвикателства в отношенията между хората - да научим желанията, страховете, силите и слабостите на човека отсреща е много сложна задача. Как да разберете дали можете да изградите солидна връзка на доверие с другите, било то в работата или в личните отношения? Следвайте системата на Робин Дрийк.

Той е бивш шеф на Програмата за поведенчески анализ на ФБР, автор на книгата „Преценяване на хората“ и на мотивационни речи. Смята, че хората действат първо с мисъл за своята лична изгода. Изградил е схема от шест стъпки за предсказване на поведението им и успява да приложи успешно тази методика в професионалната си практика.

Стъпка №1: Обграждане. Вярва ли човек, че може да извлече ползи от вашия успех?

Когато хората разберат, че вашите постижения се отразяват положително върху самите тях, ще дадат всичко възможно, за да ви помогнат. Доброволно ще осъществят връзка с вас, ще ви предпазват от вреди и ще открият начини да промотират интересите ви.

Обичам да „се обграждам“ с успеха на колкото се може повече хора, защото когато го правя, и те обикновено се обграждат с моя, както и с този на близките ми. Така ефективността ми прогресивно се повишава. 

За да разберете дали даден човек ще ви бъде добър съдружник, говорете с него за краткосрочните му цели, потребности, грижи и любими неща и вижте дали се съчетават с вашите. Ако това е така, кажете им го. Човекът отсреща най-вероятно ще се ентусиазира. Поривът към подобно партньорство е първична нужда.

А ако се налага да убеждавате някого да бъде ваш съдружник, не се притеснявайте. На такива хора им е нужно да видят дали ще извлекат полза, защото искат именно това.

Стъпка №2: Дълготрайност. Смята ли човек, че ще изгради дълготрайна връзка с вас?

Времето е равно на доверие. Ако хората мислят, че за дълго време ще бъдат свързани с вас, ще бъдат много мотивирани да изградят ползотворно общо партньорство. А вие ще можете да предвидите техните важни ходове. Много повече ще се интересуват от вашето мнение за тях и ще бъдат по-податливи на това да вярват, че можете да им помогнете. Ще опитат по-усърдно да изпълнят обещанията си и да действат във ваш най-добър интерес.

Стъпка №3: Надеждност. Може ли човек да направи това, което казва? И ще го направи ли?

Не можете да предскажете как ще действа даден човек, ако не покаже знаци на надеждност – качество, което се състои от компетентност и усърдие. Фактът, че някой иска да направи нещо за вас, не означава, че притежава компетентност да го стори. А дори и да я има, това не значи, че е достатъчно усърден, за да свърши работата.

Грешната самооценка не е задължително да е индикация на арогантност или измама. Присъща е за хора, които мислят, че са способни да направят нещата по-добре, отколкото всъщност могат, а мнозина имат тенденция да надценяват успехите си. Ето затова е важно да проявите усърдие да потвърдите независимо отделните умения и постижения да човека отсреща.

Стъпка №4: Действия. Показва ли човек постоянно модели на положителни навици?

Това, което хората правят, почти винаги разкрива повече от това, което казват. Действията са особена индикация за предвидимо и заслужаващо доверие държание, когато припокриват вече направени заявления, тъй като това показва, че хората са сериозни в това да свършат нещата, които са казали, че ще направят. Когато обаче действията им не се вписват в това, което казват, стойте настрана.

Моделите на поведение в миналото не са индикатор за това как даден човек ще действа в бъдеще. Моментните навици винаги казват повече, отколкото това, което се е случило в миналото. Сред най-важните навици, които демонстрират положителен характер, са честната комуникация, липсата на тайни, постоянство между действията и описанията на тези действия, прозрачност и сигнали за усърдие.

Също така внимавайте за това как даден човек говори за миналите или настоящите си действия. Простите разговори са добри – простотата разкрива, а сложността прикрива.

Стъпка №5: Начин на говорене. Знае ли отсрещният човек как да комуникира по позитивен начин?

Много хора смятат, че могат да наложат мисленето си, като обвиняват другите, действайки грубо или надуто, като преувеличават, манипулират, оспорват или като бъдат уклончиви. Стилът на негативна комуникация най-вече отразява страха на хората, но обикновено излиза така, че звучи гневно или болезнено, дори когато е обвит в хумор.

Най-разкриващият лингвистичен метод за измерване на характера е да наблюдавате езика на хората, когато правят неосъдителни, утвърдителни изказвания относно другите. Ефективните комуникатори задават много въпроси, могат да бъдат лесно разбрани, не опитват да манипулират и почти винаги търсят допирни точки.

Намирането на добри хора чрез думите им е много просто – веднага ще разберете, когато ги чуете.

Стъпка №6: Стабилност. Показва ли човек постоянно емоционална зрялост, самооценка и социални умения?

Мнозина добри хора просто нямат емоционалната стабилност да вършат нещата, които другите изискват от тях, а това може да ги направи ненадеждни и непредвидими. Тази нестабилност може да извира от травма в миналото, проблеми с психическото здраве, употреба на определени вещества, емоционално или физическо посегателство върху тях, стрес, преумора. Или всякаква комбинация от тези и други фактори.

Състраданието е важно. Може и да нямате морално задължение да обслужвате нуждите на хора, чиято емоционална нестабилност ограничава собствените им възможности, но си струва да помните, че психическата стабилност не е изолиран процес. Ако задълбочите вашата, то може да останете изненадани колко емоционално устойчиви ще станат останалите около вас.

Прочети