Apple разбива собствените си правила с първия си голям нов продукт от десетилетие Снимка: © Getty Images

Apple се кани през идните седмици да представи може би най-експерименталния си и нетрадиционен продукт досега – хедсет за смесена реалност, наподобяващ ски очила, твърдят запознати. Плановете за пускане на устройството на пазара разбиват много от познатите правила на гиганта за нови продукти, превърнали се в златен стандарт за индустрията.

Първото, което прави впечатление на анализаторите, е, че за разлика от други продукти на Apple, това устройство дебютира във все още експериментален режим. Компанията прогнозира по-бавно проникване на пазара в сравнение с Apple Watch или iPhone, които бързо превзеха потребителите. Разработван седем години, преди да се появи, хедсетът ще бъде един от най-сложните потребителски продукти, продавани някога от някоя компания, пише Wall Street Journal.

Шлемът ще съчетава добавена и виртуална реалност в едно устройство – комбинация, позната като смесена реалност. Потребителите ще могат да се потапят във виртуалните си светове, но едновременно да виждат и физическия свят около тях благодарение на насочени навън камери, казват хора, запознати с проекта. Очаква се хедсетът да бъде представен на предстоящата годишна софтуерна конференция на Apple през юни, но доставките да започнат най-рано през есента.

Предизвикателствата около интеграцията с новия софтуер, заедно с производствените такива, карат някои да допускат още по-голямо забавяне. Този подход контрастира с обичайния път на Apple, при който продуктите се представят на света в напълно завършен вид.

Ръководители и технологични анализатори твърдят, че Apple предпочита да не чака, тъй като създаването на идеалната версия би отнело твърде много време, през което конкурентите вече са на пазара, а междувременно компанията е отделила много капитал и ресурси за разработването на хедсета.

Той ще е първият нов голям продукт на Apple от десетилетие насам – след обявяването на Apple Watch през 2014 г. Залогът е голям, имайки предвид навлизащите виртуални светове и идеята за т.нар. метавслена, от която обаче някои ранни потребители се разочароваха. Компании като Walt Disney Co. и Microsoft наскоро закриха отдели екипи, занимаващи се с тази технология, а Meta Platforms (компанията майка на Facebook), въпреки че базира много от плановете си на това, също има предизвикателства.

Исторически погледнато досега Apple е опровергавала скептиците за това колко бързо потребителите приемат повечето от нейните продукти. Пазарът на цифрови музикални плейъри преди появата на iPod беше малък. Преди iPhone смартфоните все още бяха тромави и с физически клавиатури. Преди появата на Apple Watch носимите устройства бяха привлекателни за малцина извън технологичната индустрия и запалените спортисти например. Навлизането на Apple значително разшири пазарите във всяка от тези категории.

Сега някои играчи от индустрията очакват хедсетът на Apple да издигне целия пазар на метаустройства. Някои хора, които са изпробвали джаджата на компанията, казват, че възможностите му далеч надхвърлят тези на конкурентите, с по-високи нива на производителност и потапяне.

„За масовата пазарна аудитория виртуалната реалност все още не разполага с убийствено приложение извън игрите“, казва Джитеш Убрани, мениджър проучвания в IDC, добавяйки, че iPod имаше музика, а iPhone – цифрова камера, работеше като телефон и предлагаше уеб браузър.

По отношение на VR шлемовете, вече се измислят нови приложения извън игрите, като например виртуални фитнес класове или виртуални срещи между колеги от цял свят. Други виждат начин за подобряване на образованието, предлагайки възможност за преживяване и трупане на опит виртуално. А един ден технологията може да се използва за подпомагане на хирурзите при извършване на операции.

Мнозина в бранша смятат, че VR пазарът тепърва има да извърви дълъг път, преди да достигне пълния си потенциал. Според представителите на индустрията обаче необходимите технологии за реализирането на такъв продукт – включително компютърен хардуер, който е достатъчно малък и енергийно ефективен, за да се побере в очилата – вероятно ще се появят след около десетилетие.

Масовото производство на устройството на Apple не се очаква преди септември поради забавяния във веригите на доставки, твърдят запознати. Прогнозите са, че през 2023 г. на пазара ще достигнат между 200 000 и 300 000 бройки, каза анализаторът на Apple Минг-чи Куо. Това би бил много по-скромен обем от производството за първата година на дебютните поколения iPhone и Apple Watch.

Гигантът отново залага на Китай като производствен център. За второто поколение на устройството Apple изглежда ще разчита на Luxshare за високия клас и на Foxconn за по-нисък клас, според г-н Куо.

Очаква се устройството да струва около 3000 долара – три пъти по-висока от най-скъпите слушалки Quest Pro на Meta.

Твърди се, че Apple е трябвало да направи значителни компромоси в дизайна, като например външната батерия на устройството, която може да се поставя на кръста на потребителите. Обръща се внимание и на формата на шлем, която не позволява директен зрителен контакт със заобикалящата среда, както би било с нормални очила.

„За мен това просто няма смисъл като продукт на Apple“, посочи Майкъл Гартенберг, бивш старши директор на световния продуктов маркетинг в Apple, който напусна през 2016 г. Той каза, че според него Тим Кук предпочита да продава продукти, които се харесват на масовия пазар, докато VR шлмеът вероятно ще се предпочете то ентусиастите.

Пътят до тук е осеян с различни идеи. Екипът на Майк Рокуел, вицепрезидентът на Apple, отговарящ за проекта, който се присъедини към компанията през 2015 г., е създал множество различни хардуерни прототипи, включително неприложимо на практика гигантско приспособление, целящо да покаже идеалните характеристики на продукта.

През 2019 г. Ким Ворат, дългогодишен софтуерен мениджър в Apple, бе привлечен към екипа, за да помогне за фокусирането на групата към пускането на продукта, казаха запознати. Активизирани и в режим на интензивна работа, през последните няколко години те са били напът да пуснат устройството на няколко пъти, но различни предизвикателство, включително софтуерни, са отлагали старта.

Поддръжката на екосистема от разработчици ще бъде от ключово значение за успеха или неуспеха на шлема, тъй като потребителите ще се нуждаят от виртуални светове, които да изтеглят и в които да се потопят. Служителите на Apple се опитват да разработят „убийствено приложение“ и работят върху продукт, подобен на FaceTime. Също така търсят как да адаптират мобилните апликации към устройството, твърдят запознати с подготовката.

Обявявайки го на конференцията за разработчици през юни, Apple ще даде знак на разработчиците, че е време да се захваната със създаването на VR съдържание. Очаква се много от сесиите да бъдат посветени на разработването на софтуер за новото устройство, твърдят запознати с графика на конференцията.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024