• Канадският милиардер Лорънс Строл ще помогне на легендарния Aston Martin да излезе от финансовата криза със спасителен план за 500 млн. паунда
  • Състоянието на британския производител на луксозни автомобили се влоши през 2019 г. заради незадоволителни продажби и значителни инвестиции в производството на първия си SUV-модел 
  • Строл ще получи правото да ползва бранда Aston Martin за своя отбор във Formula 1 след 2021 г. 
  • Компанията се надява, че новият модел DBX ще я върне към успешния бизнес

Британският автомобилен производител Aston Martin Lagonda Global Holdings си осигури спасителна линия от 500 млн. паунда, които ще му позволят да балансира бюджета си и да инвестира в нов модел. 

Компанията е подписала споразумение за продажба на миноритарен дял от собствеността с канадския милиардер Лорънс Строл. Сделката ще даде време на Aston Martin да съкрати задълженията си и да подобри показателите си за ликвидност. 

Главният изпълнителен директор на Aston Martin Анди Палмър се надява да възвърне силите на компанията с инвестиции в първия SUV - DBX. Прогнозите на Палмър са моделът да се продава в по-големи количества от отличителните спортни автомобили, които се превърнаха в легенда благодарение на участието във филмите за Джеймс Бонд. 

Консорциум под ръководството на Лорънс Строл ще плати 182 милиона паунда за 16,7 процента от собствеността на Aston Martin. Допълнително ще бъде пусната емисия с нови акции за разпределение сред големите съсобственици в компанията, от която се очаква привличането на допълнителни 318 млн. паунда, се казва в съобщение на Aston Martin. В края на тази операция делът на Строл ще се увеличи до 20%. 

60-годишният Лорънс Строл е канадски предприемач, който започва кариерата си като вносител на дрехи от Pierre Cardin и Ralph Lauren в родната си страна. През 90-те години финансира дизайнера Томи Хилфигър, а през 2011 г. организира успешното първично публично предлагане на Michael Kors, където Строл и бизнеспартньорът му Сайлъс Чу притежаваха мажоритарен дял. Голяма част от личното състояние на канадския бизнесмен се дължи на печалбата от продажба на акции от модната компания. 

През 2018 г. Строл събира група от инвеститори, с които купува отбора от Formula 1 Force India (Racing Point) за 90 млн. паунда и покриване на 15 млн. паунда задължения. Синът му Ланс Строл е автомобилен състезател. Милиардерът е запален колекционер на стари автомобили Ferrari. Според информация на Forbes - една от придобивките в колекцията му е струвала рекордни 27,5 млн. долара през 2013 г. 

Част от сделката на Строл предвижда F1-отборът му да бъде преименуван на Aston Martin през 2021 г., което ще сложи край на досегашното партньорство на компанията с Red Bull след приключването на сезона през 2020 г. Все пак Red Bull Advanced Technologies и Aston Martin ще продължат да работят заедно по общия си проект за хиперколата Valkyrie. 

Досегашната председателка на борда на директорите Пени Хюз ще се оттегли от позицията си след приключването на сделката. Нейното място ще бъде поето от Строл. 

"Трудностите в търговията с акциите ни през 2019 г. доведе до силен натиск върху ликвидността, който остави компанията без друга алтернатива освен намирането на значително допълнително финансиране. Без него балансът не е достатъчно устойчив, за да осигури оперативната дейност на групата. Независимо от всичко, силата на бранда Aston Martin и все по-широкото ни портфолио от автомобили ни дадоха възможност да привлечем силен партньор в лицето на г-н Строл, за да подкрепи поврата в бизнеса", се казва в съобщение от ръководството на компанията. 

Част от финансовите проблеми на Aston Martin се дължат на огромната инвестиция в нова производствена база в Уелс, която трябваше да поеме работата по модела DBX. Въпреки че предварителни поръчки се приемат от две години, автомобилът ще влезе за производство едва през пролетта, а първите приходи от клиенти се очакват през лятото на 2020 г. 

Прототипът на DBX

Прототипът на DBX

Едновременно с това, интересът на дистрибуторите към последното поколение на Vantage се е разминал с първоначалните планове на компанията, която в края на годината е останала с твърде много непродадени коли. 

През септември 2019 г. Aston Martin се принуди да пусне рискови облигации при лихва от 12%, за да привлече допълнително финансиране от 150 млн. долара. Намесата на Лорънс Строл ще помогне за покриването на тези заеми, които трябва да се възстановят до 2022 г. 

Наблюдатели на автомобилния сектор подхождат резервирано към надеждите за спасение на Aston Martin чрез разработката на DBX, доколкото компанията ще трябва да компенсира изоставането си от конкурентни брандове като Lamborghini и Bentley, които вече имат присъствие в ултралукс SUV-сегмента със своите Urus и Bentayga.