Атанас Пеканов vs. ГЕРБ: Защо София не поема по-голям дял от разходите за важните си проекти

Служебният вицепремиер Атанас Пеканов призова Столична община да започне да поема по-голям дял от разходите по големите си инфраструктурни обекти с приходи от собствения бюджет, вместо да разчита на европейското финансиране.

Екипът на Пеканов работи по последните промени в националния план за възстановяване и устойчивост, който държавата трябва да представи пред ЕК, за да има достъп до над 6 млрд. евро грантове.

Четири от първоначално заложените проекти на СО ще отпаднат, а кметът на София Йорданка Фандъкова поиска среща със служебния премиер, за да изрази недоволството си. Финансирането за София ще бъде намалено с около 200 млн. лв. според данни на Пеканов, а тези средства трябва да се пренасочат за образование и здравеопазване в останалите региони на страната.

Бившият председател на НС и кандидат-депутат на ГЕРБ Димитър Главчев също атакува служебното правителство, като намекна, че се прави опит да се "изчегъртат" следващите етапи от разширяването на метрото в София по Трета линия.

Атанас Пеканов отрече спекулациите, че средствата за метрото от Плана за възстановяване са заплашени.

"Концентрацията на средства само в София не е добро за нашата страна. Пет от най-бедните региона в Европа са в България. София не е сред тях. Ние трябва да концентрираме средствата в останалата част от страната. Метрото не е поставено под въпрос по никакъв начин. Не е имало никакво застрашаване. Но идва по-общият въпрос - защо се продължава този подход? Защо Столична община не може да има чрез своите приходи по-голяма част във важните инфраструктурни обекти? В разговорите (с кмета Фандъкова) беше подчертано, че София има много силен кредитен рейтинг. Тъкмо това й позволява възможността с още по-голяма част заеми да прави своите инфраструктурни проекти. Аз харесвам метрото, то е важно и трябва да се случва. Това не е било под въпрос, но ние питаме защо трябва да продължава тази концентрация", каза Пеканов в предаването "Алтернативата" по ТВ1.

Той коментира още, че концентрацията на средства и административното поставяне на София в Югозападния регион за планиране създава проблеми за останалите населени места от този регион в оперативните програми.

"София расте, тя е по-силна икономически от останалата част на страната, това "дърпа" средния БВП за целия регион и го прави статистически не толкова беден, колкото е на практика. Искаме да пренасочим средства към други части на Югозападния регион извън София, но тъй като те са един общ административен регион, от ЕК имат някои съображения за това", каза той.

По данни на Йорданка Фандъкова, средствата за проекти на София в Плана са 5%, а "зад тази концентрация стоят над 1,5 млрд. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира".

Тя признава, че столицата вече не може да получава средства по кохезионните фондове на ЕС, защото те трябва да бъдат пренасочени към по-бедните региони на България.

"Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Комисията", казва тя в публикация във Facebook.

В крайна сметка и Фандъкова потвърждава, че двете разширения на метрото ще останат в плана за възстановяване, "вероятно с "малко" намалени средства".

"На този етап е трудно да дам отговор на въпроса какво е "малко“ и какво е "голямо“ за екипа, който отговаря за плана", казва тя.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024