Снимка: © Unsplash

Барселона наложи забрана за движение на най-замърсяващите автомобили в опит за ограничаване на завишените вредни емисии. 

Новата мярка, която влезе в сила от първия ден на 2020 г., не допуска придвижването на територията на общината на дизеловите автомобили, регистрирани преди януари 2006 г. (с екологичен стандарт под Евро 4), и бензиновите превозни средства, регистрирани преди януари 2000 г. (стандарт под Евро 3). 

Забраната за движението им важи за всеки делничен ден от 7 ч. сутринта до 20 ч. вечерта. Изключение ще се допуска само за служебни автомобили на полицията, пожарната, Спешна помощ, военните и др., както и за колите на хора с инвалидна степен.  

Товарните и автобусните компании ще получат едногодишен гратисен период, по време на който трябва да приведат превозните си средства към екологичните изисквания. След 2021 г. замърсяващите камиони и автобуси ще подлежат на същата забрана, както и леките автомобили. 

Собствениците на стари автомобили, които не покриват условията за регистрация, все пак ще имат право на не повече от 10 еднодневни пропуски в рамките на една година, за да могат да преминават през града. 

Чужденците, които желаят да посетят Барселона със свой автомобил, също ще трябва да получат разрешение от кметството. 

Контролът върху движението ще се изпълнява с помощта на камери за видеонаблюдение. Глобите за неспазване на забраната варират между 200 и 1800 евро. 

Според местните власти мярката ще засяга 50 000 коли на ден, като ще позволи намаляване на емисиите от азотен диоксид с 15%. 

Мадрид вече прилага своя схема за ограничаване на автомобилното движение в историческия център на града, като допуска само колите на живущите в района и хибридните или електрическите автомобили на външни лица. Мярката в столицата е доста по-строга от тази в Барселона, но за сметка на това засяга много по-тесен периметър. 

През юли 2019 г. ЕК реши да подаде искове срещу България и Испания пред Европейския съд заради влошено качество на въздуха. В случая на Испания беше отчетено системно нарушаване на лимитите за азотен диоксид в градските зони на Мадрид, Барселона и Валес-Байш Льобрегат. Според Европейската агенция за околна среда почти 9000 случая на преждевременна смърт в Испания всяка година се дължат на високите стойности на NO2.

Прочети