Без инфлуенсъри, без реклами, без филтри и с лимит за само по един пост на ден, за да „бъдеш истински“ – това е идеята зад BeReal, новата социална мрежа, която набира популярност сред поколението Z.
Концепцията на приложението е пълна противоположност на Instagram. Създадено от френския предприемач Алексис Бареят през 2020 г., BeReal натрупа близо 2,7 милиона тегления само в САЩ към май 2022 г., следвани от родната страна на мрежата - Франция.
Потребителите могат да публикуват само веднъж на ден - при това в рамките на двуминутен прозорец, определен от приложението. А съдържанието изчезва след 24 часа и се съхранява в личния архив на потребителя.
Как работи BeReal
Получавате едно известие на ден, което може да натиснете веднъж. Така активирате двете минути за споделяне на съдържание. Можете да щракнете две снимки, една със задна и с предната камера на смартфона си.
„BeReal няма да ви направи известни“, казва екипът на компанията. „Ако искате да станете инфлуенсър, може да останете в TikTok и Instagram.“
Няма филтри за разкрасяване и редактиране на снимките. Приятелите могат да коментират и да реагират с „RealMojis“ - опция, която подканва човек да си направи мини селфи, вместо да изпрати обикновени емотикони.
„Поколението Z цени автентичността и отхвърля социалните норми“, коментира пред Yahoo Finance Мария Беатрис Лопес, PR представител на компанията в Лондон и потребител на BeReal. „Докато Instagram популяризира „идеал“ за живот, BeReal показва „истинските“ нас, без филтри. Чувстваме се по-естествени и имаме повече връзки с връстниците си, което по същество е това, което поколението цени.“
Популярността на BeReal в сравнение с Instagram може да бъде измерена чрез класирането на новото приложение в AppStore в САЩ. И резултатът е, че в момента то побеждава както Instagram, така и TikTok.
Instagram изглежда разпозна конкуренцията си, тъй като миналата седмица представи функция за снимане с предна и задна камера, подобна на тази в BeReal.
„Винаги ще има новости в начина, по който комуникираме дигитално и ако от META обръщат внимание и добавят подобни функции, тогава да, BeReal променя начина, по който взаимодействаме със социалните медии“, каза Сара Кийбъл, маркетинг директор във Verb, агенция за дигитален маркетинг.
„Интересно ще бъде дали потребителите ще продължат да използват платформата или подобни функции.“
Данни от Apptopia показват, че изтеглянията на BeReal са нараснали с 315% от началото на 2022 г., което го прави второто най-търсено безплатно приложение за iPhone в САЩ.
В България BeReal се нарежда на 25-о място в класацията на AppStore.
Приложението предизвиква традиционния генератор на приходи в социалните медии. Мнозина в общността на социалните мрежи го определиха като „анти-Instagram“, особено след като Instagram разчита на приходи от реклами, като САЩ са водещият рекламен пазар в това, според Statista.
„От META бяха монополист в пространството на социалните медии повече от десетилетие“, каза Кийбъл. „Те направиха иновации бързо, за да бъдат в крак с конкурентите си. Видяхме ги да представят истории и VR файлове, когато Snapchat ги изпревари в класациите за приложения.“
Марките също печелят от BeReal
BeReal също започна да набира скорост сред големите компании.
Към 2018 г. повече от 97% от компаниите от Fortune 500 използват социалните медии като своя основна маркетингова платформа, според Entrepreneur.
Мексиканската верига за бързо хранене Chipotle започна да използва BeReal, за да достигне до своята потребителска база от поколението Z, като рекламира промоционален код за безплатно предястие в приложението за първите си 100 последователи.
PacSun, американска търговска марка, също се възползва от новата социална мрежа за маркетингови цели.
„В действителност не много хора ще променят маркетинга си“, каза Кийбъл. „Но в индустрията вече има тенденция за споделяне на по-автентично и човешко съдържание. Това минава и през забавния и lo-fi характер на TikTok. И още веднъж - през завръщането на нуждата от човешка връзка – може би под въздействие на пандемията.“
Ако платформата на BeReal продължи да расте, вероятно ще има повече рекламни възможности за новатори, каза тя.
Въпреки това Кийбъл добави: „Подозирам, че повечето марки ще изостават. Все още се насърчава влизането в TikTok.“
Оказва се, че приложението си има и своите недостатъци.
Хората често съобщават за бъгове, а при някои мрежата "се чупи" в най-важните моменти.
@_caramcmanus what a missed opportunity🤣🤣 HSLOT Dublin #hslot #hslotdublin #bereal #dublin ♬ original sound - Cara McManus
Потребител на име Кара МакМанус споделя видео в TikTok. МакМанус е на концерт на Хари Стайлс. От заснетите кадри се вижда как зрител пред нея отчаяно се опитва да заснеме звездата на сцената. Пръстите му повторно натискат “Take your BeReal” бутона на приложението, което така и не отговаря и мечтаният кадър на Стайлс е изпуснат.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: