Поп-звездата Били Айлиш отново беше нападната от разочаровани фенове и критици заради идеята си да обяви конкурс за дизайн в сътрудничество с Adobe.
Айлиш публикува клип, в който предизвиква всички свои почитатели да изпратят свои произведения на изкуството във връзка с предстоящото й турне Happier Than Ever.
Най-добрата илюстрация ще бъде отпечатана върху тениска, която ще се продава по време на концертите.
"Знам колко креативни сте всички, затова исках да видя дали не бихте искали да се включите в разработването на дизайна. Ще избера най-доброто предложение на феновете, така че то ще се продава върху един от официалните мърчъндайз-продукти на турнето ми. Нямам търпение да видя какво ще измислите и знам, че ще е страхотно", казва Айлиш в клипа си в Twitter.
Billie and @Adobe want to see your designs in the #BillieXAdobe Make the Merch Contest. Visit https://t.co/KfrGRbR4e2 for a chance to have your unique art featured on a piece of official merch on Billie’s tour. #Contest pic.twitter.com/bXXC5khfAu
— billie eilish (@billieeilish) January 26, 2022
Наградата за победителя е в размер на 10 000 долара, плюс два билета за концерт от турнето и абонамент за Adobe. Десет финалисти също ще получат по-малки суми пари и билети за концерти. Всичко изглежда чудесно, докато последователите й не стигат до "дребния шрифт".
Конкурсът на певицата е организиран с подкрепата на Adobe - създателите на PhotoShop и Illustrator. В условията за включване в състезанието е указано: "Споносорът запазва собствеността върху произведението на получателя на голямата награда. Получателят на голямата награда няма право да притежава или разпространява награденото произведение на изкуството. Получателят на голямата награда няма да получи приходи от продажбите на мърчъндайз, съдържащ неговото изкуство".
Нещо повече - независимо дали участниците в конкурса го спечелят или не, те се задължават да дадат правото на Айлиш и "спонсора" Adobe да препубликуват, използват, копират, променят и създават вторични произведения от техните материали.
Това накара доста илюстратори и художници да се възмутят публично от кампанията на Айлиш заради това, че условията създават риск от злоупотреба с приноса на своите фенове.
"Били Айлиш има нетно богатство над 50 млн. долара, но тя иска от вас да й предоставите безплатно своето изкуство, върху което тя ще има пълен контрол. Не се включвайте в такива конкурси и никога не работете без възнаграждение. Трябва да знаете колко струвате. Плащайте на артистите!", пише в един от коментарите на илюстраторка.
"Конкурсите за лого са измама. Победителят получава награда, но всяко предложение остава собственост на организатора - завинаги. Дават само една награда, но получават хиляди дизайни, от които могат да правят пари и създават мърчъндайз линия, без да платят на никого", се казва в друг коментар.
"Това е ужасно нередна практика. Искаш от феновете си да свършат определена работа, върху която ще изгубят правата си и няма да получат възнаграждение. Можеш просто да наемеш художници. Можеш да платиш на хората за това, че отделят от своето време, енергия и умения, а не да се възползваш от млади създатели на изкуство по време на пандемия", коментира друг човек, който призовава Били Айлиш да преосмисли сътрудничеството си с Adobe.
"Може ли Били да ми напише една песен, няма да платя за нея, но ще запазя правата върху нея и ако парчето е по-добро от хиляди други, които ми напишат своя песен, мога да го използвам за лична печалба", иронизира друг коментатор.
Eilish y Adobe piden diseños gratis y se quedan con los derechos de por vida de todos los participantes, gane el diseño o no. Reconozco que estoy disfrutando del trolleo a la jeta máxima. https://t.co/9zyB3xN4Ft pic.twitter.com/BdqJKQIIvw
— Nikki García (@nikkigarcia_es) January 27, 2022
Част от критиците на Айлиш започнаха да я "тролят" в Twitter, като изпращат "предложения" под формата на набързо надраскани нейни портрети или рисунки.
Турнето Happier Than Ever ще премине през Америка, Великобритания, Нидерландия, Германия, Франция, Белгия, Швейцария, Нова Зеландия и Австралия, като се очаква да приключи в края на септември 2022.
Били Айлиш променя модата - пуска нови "веган кецове" в партньорство с Nike
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: