TikTok е пространство, в което можеш да попаднете на безброй неща - от смешни скечове и клипчета от концерти до препоръки за дома и дори любовни съвети. Изглежда социалната мрежа се оказва и особено благоприятно място за хора, които искат да развият своя бизнес и да припечелят.
Миналата година платформата за видеосподеляне разкри стремежа си към електронна търговия, когато започна да тества различни инструменти за компании от всякакъв мащаб, които да продават продукти директно в приложението. Сега потребителите казват, че виждат повече съдържание за пазаруване в началните си страници.
В някои страни вече действа и специална секция за продукти, които могат да бъдат купувани директно в апликацията - т.нар. TikTok Shop (магазинът на TikTok - превод). Магазинът засега е достъпен само на избрани пазари, включително в САЩ, Великобритания и Китай, но се очаква да бъде разширен.
Той оперира като почти всеки друг подобен онлайн магазин - всеки продавач предлага артикули, които могат да бъдат добавени към виртуална кошница и след това поръчани.
TikTok не е единственото приложение, което се насочва към електронната търговия - Instagram, Facebook, YouTube и Snapchat също вече експериментират с онлайн пазаруване в техните платформи. Но свръхангажираните общности на TikTok и внимателно адаптираният алгоритъм са значителна притегателна сила за бизнеса, пише "Washington Post". Сравнително неизвестен бизнес може да се стане особено популярен само с един видеоклип, който да достигне до милиони потребители. А тези еднократни купувачи често се превръщат и в дългосрочни последователи на марката.
Пазаруването в TikTok става под няколко различни форми. Добре познати марки, сред които козметичната марка на певицата Рияна "Fenty Beauty", дрехите "PacSun" и Stanley, предлагат стоки директно в TikTok. Цялото пазаруване се случва без потребителите изобщо да напускат приложението.
Новата услуга е в помощ и на малките предприятия и творците, които сами могат да произвеждат продукти и да ги продават, след като преминат процес по оторизация. Търговци от всякакъв мащаб могат да предлагат продукти и да организират сесии за пазаруване на живо - нещо като съвременен телешоп. В замяна на осигурения достъп TikTok взема малка част от продажбите в приложението, която варира за различните продавачи.
Някои създатели използват видеоклиповете си, за да рекламират продукти на трети страни срещу определена сума или дял от приходите от продажби - т.нар. "партньорска комисиона". Това е особено разпространен метод сред инфлуенсърите, който отдавна се наблюдава и в мрежи като Instagram.
Непълнолетните купувачи
Потребители обаче сигнализират, че в платформата все пак попадат и на измами - опасност, която се крие и в редица други сайтове за пазаруване от подобен тип. Аудиторията на TikTok обаче е особено млада, като голям процент от нея са деца под 18 години.
Въпреки че TikTok магазинът е изцяло блокиран за акаунти под 18 години (приложението не проверява възрастта на потребителите си), непълнолетните все още могат да се сблъскат с потенциално опасни продукти за продажба, като използват търсачката.
Репортер на "Washington Post" доказва това, като използва профил на 14-годишно лице. С него той успява да потърси "купуване на хапчета за отслабване" в TikTok, което го отвежда до линк към сайт, който твърди, че продава фентермин - лекарство за отслабване, което се издава само с рецепта в САЩ.
Говорителят на TikTok Миша Риндисбахер коментира, че приложението не позволява продажбата или рекламата на хапчета за отслабване и че компанията премахва всяко съдържание, което нарушава правилата ѝ.
Американската неправителствена организация Media Matters for America, която следи за невярна информация онлайн, обаче опровергава това. Тя твърди, че в TikTok Shop се предлагат хапчета и дори домашни "липоинжекции" за отслабване, въпреки че продажбата на тези продукти би трябвало да е забранена според общите правила и условия в социалната мрежа.
"Предполага се, че тези продавачите са проверени и че има процес на одобрение. Така че става дума за едно от две неща: Или на TikTok не му пука, или процесът на проверка е небрежен. И в двата случая това излага потребителите на риск от потенциална вреда", казва Оливия Литъл - старши изследовател от Media Matters for America
Говорителят на TikTok твърди, че компанията използва комбинация от компютърна и човешка модерация, за да преглежда както съдържанието, така и продуктите за продажба.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: