На шопинг в TikTok: Социалната мрежа се обръща към онлайн пазаруването Снимка: © Getty Images

TikTok е пространство, в което можеш да попаднете на безброй неща - от смешни скечове и клипчета от концерти до препоръки за дома и дори любовни съвети. Изглежда социалната мрежа се оказва и особено благоприятно място за хора, които искат да развият своя бизнес и да припечелят.

Миналата година платформата за видеосподеляне разкри стремежа си към електронна търговия, когато започна да тества различни инструменти за компании от всякакъв мащаб, които да продават продукти директно в приложението. Сега потребителите казват, че виждат повече съдържание за пазаруване в началните си страници.

В някои страни вече действа и специална секция за продукти, които могат да бъдат купувани директно в апликацията - т.нар. TikTok Shop (магазинът на TikTok - превод). Магазинът засега е достъпен само на избрани пазари, включително в САЩ, Великобритания и Китай, но се очаква да бъде разширен.

Той оперира като почти всеки друг подобен онлайн магазин - всеки продавач предлага артикули, които могат да бъдат добавени към виртуална кошница и след това поръчани.

TikTok не е единственото приложение, което се насочва към електронната търговия - Instagram, Facebook, YouTube и Snapchat също вече експериментират с онлайн пазаруване в техните платформи. Но свръхангажираните общности на TikTok и внимателно адаптираният алгоритъм са значителна притегателна сила за бизнеса, пише "Washington Post". Сравнително неизвестен бизнес може да се стане особено популярен само с един видеоклип, който да достигне до милиони потребители. А тези еднократни купувачи често се превръщат и в дългосрочни последователи на марката.

Пазаруването в TikTok става под няколко различни форми. Добре познати марки, сред които козметичната марка на певицата Рияна "Fenty Beauty", дрехите "PacSun" и Stanley, предлагат стоки директно в TikTok. Цялото пазаруване се случва без потребителите изобщо да напускат приложението.

Новата услуга е в помощ и на малките предприятия и творците, които сами могат да произвеждат продукти и да ги продават, след като преминат процес по оторизация. Търговци от всякакъв мащаб могат да предлагат продукти и да организират сесии за пазаруване на живо - нещо като съвременен телешоп. В замяна на осигурения достъп TikTok взема малка част от продажбите в приложението, която варира за различните продавачи.

Някои създатели използват видеоклиповете си, за да рекламират продукти на трети страни срещу определена сума или дял от приходите от продажби - т.нар. "партньорска комисиона". Това е особено разпространен метод сред инфлуенсърите, който отдавна се наблюдава и в мрежи като Instagram.

Непълнолетните купувачи

Потребители обаче сигнализират, че в платформата все пак попадат и на измами - опасност, която се крие и в редица други сайтове за пазаруване от подобен тип. Аудиторията на TikTok обаче е особено млада, като голям процент от нея са деца под 18 години.

Въпреки че TikTok магазинът е изцяло блокиран за акаунти под 18 години (приложението не проверява възрастта на потребителите си), непълнолетните все още могат да се сблъскат с потенциално опасни продукти за продажба, като използват търсачката.

Репортер на "Washington Post" доказва това, като използва профил на 14-годишно лице. С него той успява да потърси "купуване на хапчета за отслабване" в TikTok, което го отвежда до линк към сайт, който твърди, че продава фентермин - лекарство за отслабване, което се издава само с рецепта в САЩ.

Говорителят на TikTok Миша Риндисбахер коментира, че приложението не позволява продажбата или рекламата на хапчета за отслабване и че компанията премахва всяко съдържание, което нарушава правилата ѝ.

Американската неправителствена организация Media Matters for America, която следи за невярна информация онлайн, обаче опровергава това. Тя твърди, че в TikTok Shop се предлагат хапчета и дори домашни "липоинжекции" за отслабване, въпреки че продажбата на тези продукти би трябвало да е забранена според общите правила и условия в социалната мрежа.

"Предполага се, че тези продавачите са проверени и че има процес на одобрение. Така че става дума за едно от две неща: Или на TikTok не му пука, или процесът на проверка е небрежен. И в двата случая това излага потребителите на риск от потенциална вреда", казва Оливия Литъл - старши изследовател от Media Matters for America

Говорителят на TikTok твърди, че компанията използва комбинация от компютърна и човешка модерация, за да преглежда както съдържанието, така и продуктите за продажба.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Зад гърба на кмета Терзиев кабинетът на ГЕРБ обяви 15 млн. лв. за заплати на шофьорите в София

Кметът Васил Терзиев не вижда как идеята на кабинета решава основния проблем

13:59 - 19.05.2025
Важно днес

Столичната община осигурява безплатен транспорт за матурите на 21 и 23 май

Очаква се услугата да обхване до 400 зрелостници и квестори

13:20 - 19.05.2025
Важно днес

Платформа подпомага споделеното пътуване в София

bezgradski.com набра хиляди потребители за часове и може да е полезна и без да има стачка

13:06 - 19.05.2025
Политика

ЕС и Великобритания дават "рестарт" след Брекзит с важен пробив за отбраната и енергетиката

Брюксел и Лондон отново работят заедно и се събират за среща на върха

12:55 - 19.05.2025
Важно днес

Полиция пред централата на ДПС, областната управа си връща имота

Хората на Доган очакват да се срещнат с Росен Желязов заради скандала с централата

12:41 - 19.05.2025
Важно днес

Народният театър пуска намалени билети по 5 и 10 евро

Цените важат само при покупка на място, на касите „Север“ и „Юг“ на театъра

12:22 - 19.05.2025
Бизнес

Нова функция на Revolut позволява клиентите да подаряват платен годишен план на свои близки

Абонаментът, осигурява достъп до допълнителни услуги

12:04 - 19.05.2025
Важно днес

Синдикатите се готвят да блокират и метрото в София

Започнало е събирането на подписка сред служителите в "Метрополитен"

11:31 - 19.05.2025