На шопинг в TikTok: Социалната мрежа се обръща към онлайн пазаруването Снимка: © Getty Images

TikTok е пространство, в което можеш да попаднете на безброй неща - от смешни скечове и клипчета от концерти до препоръки за дома и дори любовни съвети. Изглежда социалната мрежа се оказва и особено благоприятно място за хора, които искат да развият своя бизнес и да припечелят.

Миналата година платформата за видеосподеляне разкри стремежа си към електронна търговия, когато започна да тества различни инструменти за компании от всякакъв мащаб, които да продават продукти директно в приложението. Сега потребителите казват, че виждат повече съдържание за пазаруване в началните си страници.

В някои страни вече действа и специална секция за продукти, които могат да бъдат купувани директно в апликацията - т.нар. TikTok Shop (магазинът на TikTok - превод). Магазинът засега е достъпен само на избрани пазари, включително в САЩ, Великобритания и Китай, но се очаква да бъде разширен.

Той оперира като почти всеки друг подобен онлайн магазин - всеки продавач предлага артикули, които могат да бъдат добавени към виртуална кошница и след това поръчани.

TikTok не е единственото приложение, което се насочва към електронната търговия - Instagram, Facebook, YouTube и Snapchat също вече експериментират с онлайн пазаруване в техните платформи. Но свръхангажираните общности на TikTok и внимателно адаптираният алгоритъм са значителна притегателна сила за бизнеса, пише "Washington Post". Сравнително неизвестен бизнес може да се стане особено популярен само с един видеоклип, който да достигне до милиони потребители. А тези еднократни купувачи често се превръщат и в дългосрочни последователи на марката.

Пазаруването в TikTok става под няколко различни форми. Добре познати марки, сред които козметичната марка на певицата Рияна "Fenty Beauty", дрехите "PacSun" и Stanley, предлагат стоки директно в TikTok. Цялото пазаруване се случва без потребителите изобщо да напускат приложението.

Новата услуга е в помощ и на малките предприятия и творците, които сами могат да произвеждат продукти и да ги продават, след като преминат процес по оторизация. Търговци от всякакъв мащаб могат да предлагат продукти и да организират сесии за пазаруване на живо - нещо като съвременен телешоп. В замяна на осигурения достъп TikTok взема малка част от продажбите в приложението, която варира за различните продавачи.

Някои създатели използват видеоклиповете си, за да рекламират продукти на трети страни срещу определена сума или дял от приходите от продажби - т.нар. "партньорска комисиона". Това е особено разпространен метод сред инфлуенсърите, който отдавна се наблюдава и в мрежи като Instagram.

Непълнолетните купувачи

Потребители обаче сигнализират, че в платформата все пак попадат и на измами - опасност, която се крие и в редица други сайтове за пазаруване от подобен тип. Аудиторията на TikTok обаче е особено млада, като голям процент от нея са деца под 18 години.

Въпреки че TikTok магазинът е изцяло блокиран за акаунти под 18 години (приложението не проверява възрастта на потребителите си), непълнолетните все още могат да се сблъскат с потенциално опасни продукти за продажба, като използват търсачката.

Репортер на "Washington Post" доказва това, като използва профил на 14-годишно лице. С него той успява да потърси "купуване на хапчета за отслабване" в TikTok, което го отвежда до линк към сайт, който твърди, че продава фентермин - лекарство за отслабване, което се издава само с рецепта в САЩ.

Говорителят на TikTok Миша Риндисбахер коментира, че приложението не позволява продажбата или рекламата на хапчета за отслабване и че компанията премахва всяко съдържание, което нарушава правилата ѝ.

Американската неправителствена организация Media Matters for America, която следи за невярна информация онлайн, обаче опровергава това. Тя твърди, че в TikTok Shop се предлагат хапчета и дори домашни "липоинжекции" за отслабване, въпреки че продажбата на тези продукти би трябвало да е забранена според общите правила и условия в социалната мрежа.

"Предполага се, че тези продавачите са проверени и че има процес на одобрение. Така че става дума за едно от две неща: Или на TikTok не му пука, или процесът на проверка е небрежен. И в двата случая това излага потребителите на риск от потенциална вреда", казва Оливия Литъл - старши изследовател от Media Matters for America

Говорителят на TikTok твърди, че компанията използва комбинация от компютърна и човешка модерация, за да преглежда както съдържанието, така и продуктите за продажба.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Комисията за защита на конкуренцията одобри придобиването на аптеки Медея от BENU

Предстои финализиране на сделката между собствениците на аптеки Медея и BENU

18:59 - 19.12.2025
Важно днес

Пуснаха под гаранция директора на 138-о училище срещу 5000 лева

Според съда няма опасност Александър Евтимов да се укрие

18:33 - 19.12.2025
Важно днес

Журналисти се събраха пред bTV в знак на солидарност с Мария Цънцарова и Златимир Йочев

Гилдията излезе на протест срещу "опразването на столчета" в големите медии

18:24 - 19.12.2025
Важно днес

Двама руснаци са задържани в София по искане на САЩ

Единият от тях ще бъде екстрадиран в САЩ

18:00 - 19.12.2025
Спорт

Съдът отмени избора на Весела Лечева като председател на БОК

Проблемите на БОК могат да доведат до това българските спортисти да се състезават без флаг на Зимните олимпийски игри

17:26 - 19.12.2025
Важно днес

bTV потвърди, че "води диалог" за смяна на Мария Цънцарова като водещ на сутрешния блок

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие"

17:21 - 19.12.2025
Важно днес

Столичната община пуска Зелен билет за следващите три дни

Очакват се мъгли и сериозно замърсяване на въздуха през уикенда

16:10 - 19.12.2025
Текстове от партньори

Кога ще работи Kaufland по време на празниците?

На 24 и 31 декември, както и на 2 януари, магазините ще бъдат с намалено работно време, а на 25 декември и 1 януари веригата няма да работи

15:43 - 19.12.2025
Живот

Новогодишната програма на bTV, Nova и БНТ: Галена, Миле Китич и "Сватбарски мераци"

Какво ще излъчват трите национални телевизии

15:42 - 19.12.2025